fredag 9 september 2016

Sparande Augusti


Redovisning för mina intäkter och mitt sparande för augusti.Äntligen fredag! Veckans absolut härligaste dag. Antagligen för att den ger en liten försmak av den frihetskänsla man suktar. En dag skall varje dag vara fredag och tiden spenderas som jag själv behagar. Förutom att det är fredag så har det även blivit tid att presentera hur mitt sparande gick i augusti.


Jag vill presentera dessa rapporter för att bevisa att man inte behöver tjäna jättemycket pengar för att kunna uppnå en riktigt god ekonomi. Det må vara sagt 1000 gånger tidigare och låta väldigt självklart, men anpassar man bara sina utgifter efter sina inkomster så kan nästan alla klara av att nå en mycket bättre privatekonomi. 

Tar jag mig själv som exempel så tjänar jag ca 27 000 SEK brutto i månaden, vilket enligt statistiken är en medellön i Sverige. Med denna lön är jag redan på god väg att skaffa mig en passiv inkomst och ett ordentligt kassaflöde i form av utdelningar. Det blir aldrig försent att förbättra sin ekonomiska situation, det handlar bara om att ta tag i det. Alla behöver självklart inte vara så "extrema" som mig och de övriga "snålbloggarna", men varje krona man lyckas spara nu kommer att göra stor skillnad i framtiden. Bästa dagen att börja är idag och den sämsta är imorgon.

Läs gärna mitt inlägg om hur man kommer igång med utdelningsinvestering om ni också är intresserade av att börja er resa mot ett ekonomisk oberoende eller bara få några extra kronor i pension varje år. Här kan ni även läsa varför jag har valt just utdelningsinvestering som investeringsform.

Som ni vet så har jag satt upp ett par mål för året som jag ser som nycklar för att jag en dag skall kunna leva på aktieutdelningar. Dessa mål kan ni se på sidan mål här ovan och där kan ni även se att ett av målen är att i snitt spara minst 45% av mina intäkter det här året. Detta mål har jag satt upp för att försöka pressa mig själv att spara så mycket jag bara kan klara av. Hittills i år har det gått över förväntat med sparandet, men augusti och semester brukar innebära lite ökade utgifter.

Låt oss se hur jag klarade mig.


Rapport Augusti


Inkomster augusti 2016:
Lönearbete:
22 202 SEK
Utdelningar:
387,78 SEK
Övriga inkomster:
151,89 SEK
Totala inkomster
22 741,67 SEK
Sparande augusti 2016:
Överföring till aktiekonto inkl utd.
9 387,78 SEK

Jag uppnådde alltså en sparkvot på 41,28% i augusti och precis som jag misstänkte så skulle augusti visa sig innebära lite extra utgifter. Jag hamnade därmed en bit under 45% för månaden. Jämför vi med augusti förra året då jag kunde presentera en sparkvot på 34,1% så är detta i alla fall en ökning på 7,18% procentenheter! Något att glädjas åt i alla fall!

Inkomster


Lönen var denna månaden någon tusenlapp högre än brukligt och den enkla förklaringen till det är de extra procent man för när man tar ut sin semester. 

Augusti är en svag utdelningsmånad, men fortfarande trillade det in 387,78 SEK. Inga småpengar för mig det inte, riktigt roligt och jag förväntar mig att dessa summor skall fortsätta växa för varje år. 

Jag använder Google Adsense på bloggen och i augusti genererade det hela 151,89 SEK i intäkter. Målet att tjäna minst 10 000 SEK utöver lönearbetet som är ytterligare en mål för helåret känns helt avlägset, men fortfarande kul att dessa kronor trillar in. Det är verkligen inte anledningen till att jag skriver denna blogg, men fortfarande roligt och på sikt hoppas jag även att denna summa skall växa något i och med att antalet läsare hela tiden ökar.

Utgifter


Utgifterna var lite högre än vanligt. Det berodde helt enkelt på att vi har haft semester och jag har inte tänkte så mycket på utgifterna. Som tur var hade jag lagt undan någon tusenlapp åt semestern i både juni och juli, vilket gjorde att sparandet fortfarande var helt ok under augusti. De fasta kostnaderna ligger fortfarande på en bra nivå, men antalet restaurangbesök, hotellövernattningar, alkohol och så vidare har verkligen varit mer än vanligt. Inga problem tycker jag då jag tror att man måste unna sig ett par gånger per år för att orka hålla ut hela vägen. Det ger också en härligt försmak på vad som kanske komma skall om jag spelar mina kort rätt.

Summering


Målet för 2016 är att ha en sparkvot över 45%. Augusti blev som ni såg en lite sämre månad, men fortfarande bra om man tänker på förutsättningarna. Den genomsnittliga sparandegraden ligger i och med augustis resultat nu på 47,79%. Jag håller mig alltså fortfarande över gränsen med en ganska god marginal och nu med endast 4 månader kvar att rapportera för året känns det som att jag ligger riktigt bra till att kunna klara av detta målet. Dessutom kör jag och min sambo lite av en sparmånad light nu i September och bland annat helt undviker alkohol, vilket borde gynna resultatet för september senare. 


Hur går det för er med ert sparande?


Må väl och kör på hårt med ert sparande!


Missa inga inlägg framöver!
Anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här. Självklart helt utan kostnad!

Må väl!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på twitter och facebook.


Photo Credit: pixabay

*Innehåller affiliatelänkar

4 kommentarer:

  1. Hej vilken hemsida använder du för att kolla på amerikanska akties utdelningar ? Vill också köpa några amerikanska för att få utdelning varje månad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alex,

      Du fick ett grymt snyggt svar från Calle nedan så jag hänvisar till det.

      Tack för din kommentar och må väl!

      Radera
  2. Hej,

    Dividend.com är en fin sida där du kan läsa om bolags utdelningshistorik, utdelningshöjning och vilka månader de delar ut.

    Tack Utdelningsstugan för en bra blogg.

    Mvh Calle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Calle,

      Tack för din kommentar och de vänliga orden. Gör mig verkligen glad! Tack även för att du besvarade frågan ovan. Jag personligen använder också dividend.com och tycker den sidan fungerar utmärkt.

      Må väl och trevlig helg!

      Radera