lördag 13 maj 2017

Sveriges stabilaste utdelningsaktier - 2017


Sveriges stabilaste utdelningsaktier 2017 utdelningsstugan
God lördagsförmiddag på er! Göteborg är denna morgon något molnigt, men hoppet lever ännu att det skall spricka upp och bli en solig och härlig dag! Jag har för någon vecka sedan knåpat ihop en kortare film över Sveriges stabilaste utdelningsaktier. Ni kan redan ha sett filmen på Twitter eller Facebook, men då jag tycker att listan innehåller en hel del fina bolag som förhoppningsvis kan ge inspiration till fler investerare så väljer jag att publicera ett blogginlägg med filmen också.






Filmen är inspirerad av Marcus Hernhag som varje är släpper ett inlägg med liknande tema. Jag har dock valt att göra det lite på mitt eget sätt, i videoformat.

Listan innehåller totalt 26 stycken aktier. Filmen är gjord så att först presenteras antal år sedan bolaget senast sänkte utdelningen och sedan presenteras lite kort utdelningsfakta om bolaget. Jag har valt att ta med direktavkastning, utdelningsandel och hur mycket bolaget valde att höja utdelningen 2017. Självklart finns det mycket mer info man bör ta hänsyn till innan man väljer att investera i en aktie, men detta ger förhoppningsvis inspiration till att läsa på mer om bolagen i listan. I detta inlägget kan ni läsa om vilka kriterier jag har när jag väljer aktier.



Sveriges stabilaste utdelningsaktier 2017





Kommentar


Av de 26 aktier som listan innehåller så äger jag själv 14 stycken av dem. Jag gillar med andra ord stabila utdelare! I framtiden kan jag absolut tänka mig att portföljen kommer innehålla ännu fler bolag från listan ovan.

H&M är den stora giganten på listan med sina 42 år sedan sänkt utdelning. Bolaget har haft en fantastisk tillväxt historiskt även om de, de senaste åren, har haft det väldigt motigt med svikande tillväxt. Jag är dock fortfarande positiv till bolaget och fortsätter att fylla på i aktien varje månad. På lång sikt hoppas och tror jag att bolaget kommer kunna använda sin storlek till att fortsätta att öka sin omsättning och vinst och därmed också utdelningen. Ytterligare en kommentar till lista är att den innehåller väldigt många fastighetsbolag, de har trots de senaste årens kriser lyckats bibehålla sin utdelning vilket tyder på en viss stabilitet.


Bolagen från filmen


42 år
H&M
33 år
Atlast Copco
22 år
Assa Abloy
Wallenstam
20 år
Swedish Match
Castellum
Hufvudstaden
18 år
Sweco
Fenix Outdoor
Nibe
17 år
Astra Zeneca
15 år
Beijer Ref
BTS
Fast Partner
Vitec
14 år
Skanska
Alfa Laval
Beijer Alma
ÅF
12 år
Kinnevik
ABB
11 år
Atrium Ljungberg
Aarhus Karlshamn
Lagercrantz
Intrum Justitia
Whilborgs

Alla bolag är hyperlinkade (adlink) direkt till Avanzas sida där ni kan läsa mer om bolagen.

På sidan Portfölj här ovan kan ni se vilka 14 bolag det är jag äger i dagsläget. Hoppas att filmen kunde ge er lite inspiration och kanske hittade ni något bolag som ni inte hade kikat på innan.

Må väl!


Äger ni några bolag från Sveriges stabilaste utdelningsaktier?



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.



Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay


*Innehåller affiliatelänkar

5 kommentarer:

  1. Fin lista på bolag, snyggt jobbat! Personligen tycker jag det är mer intressant att se de bolag som höjt varje år, då HM på förstaplatsen höjt utdelningsandelen rejält under åren. Frågan är om vi får se en sänkning framöver?

    Oavsett, fint inlägg!

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Alltså jag har funderat rätt mycket på det där faktiskt. Ibland kan det ju faktiskt vara positivt med en utdelningssänkning. Frågan är väl om det blir aktuellt för H&M. Blir ju som en rejäl titulering som går åt skogen ifall utdelningen sänks. Kanske inte lika illa som om JnJ skulle sänka utdelningen iofs :)

      Näe men jag vet inte. Det kan nog hända lite vad som helst. Har skrivit en del om vad jag tror om bolaget på bloggen

      Radera
    2. Hej!

      Tack! Jag håller med om att höjningar är mer intressant, fast jag gillar även stabiliteten. Jag tror att om HM skulle sänka utdelningen så skulle det drabba aktiekursen hårt och jag hoppas verkligen att de får fart på vinsten igen i framtiden. Som jag skrev i inlägget så är jag fortsatt positiv till HM, men då min primära inriktning på bloggen är tillväxt så måste ju bolaget snart börja prestera.

      Må väl och tack för era kommentarer!

      Radera
  2. Sweco, står på Avanza att utdelningen sänktes från 2013 till 2014. Fel på Avanza eller i filmen?

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Enligt Swecos egna officiella uppgifter så bibehöll de utdelningen de åren du nämner: https://www.sweco.se/IR/utdelning/.

    Må väl!

    SvaraRadera