söndag 11 september 2016

Söndagsläsning 11/9

Söndagsläsning - bästa blogginläggen från veckan som gått
Ytterligare en vecka är på väg att ta slut och jag tänkte göra en comeback av mina söndagsläsningsinlägg. Anledningen till att jag skriver dessa inlägg är för att det finns så otroligt mycket kompetenta skribenter där ute och deras kunskap förtjänas att delas samtidigt som jag själv och ni läsare får lära oss en massa. Så kallad win-win.



Under veckan så presenterade jag hur mitt sparande gick under augusti. Det blev en helt okej månad med tanke på förutsättningarna och jag ligger bra i fas med mitt mål för helåret.
Sedan presenterade jag en ny idé som verkar ha blivit uppskattad att döma av kommentarerna på blogginlägget, Twitter och på Facebook. Jag kommer att fortsätta att publicera 2-3 filmer i månaden som ett komplement till de övriga inläggen.


Ni hittar film nummer 1 här om mina utdelningar i augusti och film nummer 2 om mitt sprande hittar ni via länker här.


Här är de blogginläggen som jag fastnat för under den gångna veckan:



Missade du börskraschen i fredags kväll?
Gottodix analyserar den kraftiga nedgången i USA efter stängningen av den svenska börsen i fredags. Kan det vara början på en kraftig nedgång? Förhoppningsvis öppnar det sig i alla fall några bra köplägen för oss investerare.

I´m back!
Äntligen är aktienovisen tillbaka så att man kan fortsätta att följa hans projekt att köpa veckovis i kvalitetsbolag med utdelning. Välkommen tillbaks!

Pinochioeffekten
Sofolkes kommer med ytterligare ett filosofisk inlägg. Jag tycker alltid dessa inlägg får en att tänka till ordentligt, intressant som vanligt med andra ord.

Belåning av portfölen - heaven or hell?
Stefan Thelenius bjuder på ett riktigt bra inlägg angående belåning av aktieportföljen. Väldigt läsvärt och för mig själv som precis börjat belåna min portfölj, extra intressant läsning.

Miljonärsfabriken - the true story
Riktigt, riktigt bra från Petrusko. Går inte annat än att hålla med honom om allt han skriver. Vet inte hur många gånger man hört folk gå att vänta på lottvinsten istället för att ta tag i sin ekonomi och sätta in dessa lottopengar i högkvalitativa aktiebolag.

Jag har sagt upp mig!

Ytterligare ett inlägg från Petrusko och ett väldigt motiverande! En stor del av oss investerares dröm är att en dag kunna göra det Petrusko precis har gjort. Att säga upp sig från sitt 8-17 jobb.

Veckans utdelningar
Föga förvånande så är inlägg som sammanställer inkasserade utdelningar mina favoriter att läsa. Riktigt roligt att kunna följa olika personers resa mot ekonomiskt oberoende. En som kommit väldigt långt på sin resa är Chanser mest och i detta inlägg kan man läsa vilka hiskliga summor han inkasserar.

En analys av Kopparbergs
Att välja lycka bjuder på en fin analys av Kopparbergs som jag relativt nyligen investerade i. Ett bolag som jag verkligen gillar och har stor tro på i framtiden.

Är snåla sämre investerare?
Precis som rubriken på inlägget lyder så diskuterar Miljonär innan 30 huruvida en riktigt snål investerare skulle vara sämre än en slösaktig. Jag tror det går att vrida och vända och argumentera för både den ena eller den andra som bästa/sämsta investerare, men fortfarande ett intressant inlägg och diskussion.

En dag i livet som fri
Ännu ett inlägg från Miljonär innan 30. Intressanta tankegångar om hur dagarna kan komma att förändras den dagen han blir fri.

Min målsättning ute till höger
Vi kör ytterligare ett inlägg från Miljonär innan 30. Jag gillar verkligen hans blogg och det är kul att se hur han valt att lägga upp planen för de sista åren innan friheten.

Emotionell analys
Sparo bjuder på ett läsvärt inlägg som handlar om att köpa aktier baserat på känslor.

Om 4 år behöver jag aldrig jobba mer
Frihetsmaskinen bjuder på en skopa motivation när han kalkylerar lite på hur länge till han måste knega innan utdelningarna betalar räkningarna.

Apple 2017
Lou Mannheim kommer med sina tankar om Apple och deras senaste lanseringar. Gillar jämförelsen med rakhyvels försäljning.

Tre okända kanadensare med utdelning
Gustav bjuder på analys av tre stycken aktier med utdelning i Kanada. Jag har själv sneglat en hel del på Kanada det senaste och tycker därmed detta inlägg var lite extra intressant.

En närmare till på ytterligare en nordisk högutdelare - Capacent
Långsiktig investering levererar ytterligare en läsvärd analys av ett nordiskt bolag.

I vanlig ordning har jag med all säkerhet missat en massa läsvärda och intressanta blogginlägg, men jag hoppas ni har överseende med det och istället delar med er av dem i kommentarerna nedan eller via andra sociala medier.


Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här.

Må väl och ha en fortsatt härlig söndag!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på twitter och facebook.


Photo Credit: pixabay

2 kommentarer:

  1. Grymt inlägg! Och tack för omnämnandet! :) Det har varit riktigt bra inlägg den här veckan och det mest motiverande måste ju vara petruskos uppsägning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen!

      Tack för din kommentar. Självklart skall bra inlägg delas! Håller med dig om att det var en riktigt stark bloggvecka så kände att ett "söndagsläsningsinlägg" var på sin plats. Vi får se om det dyker upp ett nästa söndag också!

      Må väl!

      Radera