söndag 18 september 2016

Söndagsläsning 18 September

Söndagsläsning - bästa blogginläggen från veckan som gått
Förra veckans upplaga av söndagsläsning blev riktigt populär så därför tänkte jag köra ett inlägg även denna veckan. Här nedan följer ett antal briljanta blogginlägg från mina bloggkollegor.


Först en kort sammanfattning om vad jag själv sysslat med under veckan. Först så har jag publicerat ett inlägg om mina senaste transaktioner. Det blev en hel del köp, hela 18 stycken närmare bestämt. 

Sedan har jag också fortsatt med mitt filmprojekt och igår släppte jag en aktieanalys av fastighetsbolaget Castellum. Har ni inte spanat in filmen ännu så kan ni se den direkt här nedan. Stort tack till alla som gillat, kommenterat eller på annat sätt lämnat feedback på filmerna. Det är grymt kul och det uppskattas väldigt mycket av mig! Stort tack också till 4020 som låter mig använda hans bilder i filmerna.





Här nedan är de blogginläggen som jag fastnat för under den gångna veckan



Att leta efter mångdubblare
Gustav listar ett gäng punkter som man bör ta i beaktning om man letar efter mångdubblare på börsen.

Dansk källskatt - en uppdatering
Mycket matnyttig information från Framtida Frihet angående den danska källskatten. Riktigt bra läsning speciellt för mig som precis plockat in Novo Nordisk i portföljen.

Att växla upp kostnaderna
Miljonär innan 30 beskriver hur han och hans sambo har problem att växa upp kostnaderna i sitt levende. Ett problem vi alla kan känna igen oss i. Eller?

Utdelningsinvestering - middle of the road?
Stefan Thelenius levererar ett riktigt bra inlägg där han diskuterar huruvida utdelningsinvestering är den bästa investeringsformen. Håller med om det mesta och tycker inlägget är riktigt läsvärt!

Nytt jobb, nya tider

Ytterligare ett inlägg från Stefan Thelenius som nu meddelar att han börjar sitt nya jobb och att på grund av det kommer frekvensen av nya blogginlägg antagligen minska. Tråkigt såklart, men det betyder absolut inte att bloggen kommer bli mindre läsvärd då de inlägg som kommer publiceras förhoppningsvis kommer hålla minst samma kvalitet som tidigare (om inte högre kvalitet). Önskar även stort lycka till med nya tjänsten.

Fetma är inte en klassfråga

Sparo levererar ett intressant inlägg om fetma och vilka som drabbas av det. Ett inlägg som helt klart väcker känslor och öppnar upp för diskussion.

Senaste filmerna från vloggen
Jag som precis också börjat skapa lite filmer älskar ju såklart vloggarna från Gottodix!

Inflationen, tillväxten och börsens ömma punkt
Gottodix bjuder i vanlig ordning på ett mycket välskrivet och läsvärt inlägg. Läs!

Lita på forskningen, spara smartare - final i sparkskolan
Gottodix och hans projekt att det skall vara roligare att spara släppte i början av veckan sitt finalavsnitt. Mycket bra initiativ och riktigt roligt att följa.

Nya förutsättningar - nya tag

Investacus räknar lite på framtiden och hur mycket pengar det kommer krävas för att kunna leva på utdelningarna. Intressant att läsa om förutsättningarna som student och allt vad det innebär då det inte var längesedan jag själv var i samma situation.

Månadsrapport Augusti
Som sagt jag älskar att läsa utdelningsrapporter och alla typer sammanställningar av utdelningar. Christoffer, en blogg som jag verkligen gillar och har följt länge, bjuder här på sin augustirapport.

Släpp sargen nu! Du väljer själv om du vill bli fri!
Onkel Toms stuga bjuder på ett väldigt läsvärt och inspirerande inlägg. Många tänkvärda frågor väcks av skribentet som man verkligen får en att fundera på hur man själv lever.

Veckans veckoportföljköp v.37
Fortsätter att följa Aktienovisens experiment att veckoköpa utdelande bolag.

Månadsrapport Augusti 2016
Investerarens bjuder på sin sammanställning av augusti. Som tidigare nämnt älskar jag verkligen att följa mina bloggkollegors framsteg.

Dividend champions - Alla bolag
Västkustinvesteraren bjuder på en lista med alla dividend champions, alltså bolag som höjt utdelningen minst 25 år i rad. Nyttig information för en utdelningsinvesterare!

Nu kör vi igen :)
Drommaren är tillbaka med blandade nyheter. Riskerar att mista sitt arbete, men verkar full av motivation att göra det bästa utav det och kanske starta ett eget bolag. Skall bli riktigt kul att följa! Och just det, välkommen tillbaka!

Veni vidi vici
Sofklokes som nyligen släppte sin egna bok (sjukt häftigt!) kommer med ett inlägg där han beskriver den resa han vandrat för att få sin bok publiceras. Riktigt motiverande och man får dessutom information om att bok nummer 2 håller på att skrivas!

Hur går det egentligen? Augusti
Pengaregn delar med sig av sin analys för Augusti. Det börjar verkligen ta fart nu. Skall bli riktigt kul att följa framöver!

För lite ifuckyou-kassan
Ytterligare ett inlägg av Pengaregn som jag tyckte var väldigt underhållande att läsa.

Belåna eller inte?
Ett mycket intressant inlägg där Dividend Bomber diskuterar huruvida det är värt att satsa på belåning av portföljen eller ej.

Tankar om pension
Fantastiska Farbror Fri bjuder på ett intressant inlägg om pension. Jag håller med honom och känner att investera privat är en förutsättning för att kunna känna sig fri!

Super Spar September - Gratis är gott - Halvtid
Sparmästaren Fantastiska Farbror Fri delar med sig av sina sparframsteg hittills under september.

H&M håller på att "disruptas"?
Ett väldigt intressant inlägg från Lou Mannheim. Jag håller inte riktigt med honom om hans teori om framtiden från H&M, men det är alltid intressant att ta in flera åsikter för att kunna bilda sig en egen uppfattning. Läsvärt!

Data Respons satsar stort genom förvärv i Tyskland
Långsiktig investering beskriver och analyserar Data Respons senaste förvärv i Tyskland. Jag äger inte själv Data Respons (ännu), men hade med dem på min aktiebevakningslista inför september och tycker bolaget låter intressant.

Utdelningar Augusti
Daniel Wikström bjuder på sin sammanställning av utdelningar i augusti. Som tidigare nämnt finner jag alltid dessa sammanställningar mycket intressanta.

Livet som ekonomiskt fri
Frihetsmaskinen bjuder på en stor skopa motivation och pratar precis som rubriken på inlägget lyder om livet som fri!

Tillbaka
Vill även passa på att välkomna Spara för Livet välkommen tillbaka! Har saknat dina inlägg och skall bli kul att följa dig igen framöver!

Nytt innehav - Köp Northview Apartments Reit
Vägen till frihet har plockat in ett nytt bolag i portföljen. En aktie jag aldrig tidigare hade hört talas om så väldigt intressant att läsa analysen av köpet.

QA - Utdelningar, depåval, portföljer och källskatt
Som vanligt en intressant QA där Marcus Hernhag delar med sig av sitt kunnande till oss läsare.


I vanlig ordning har jag med all säkerhet missat en massa läsvärda och intressanta blogginlägg, men jag hoppas ni har överseende med det och istället delar med er av dem i kommentarerna nedan eller via andra sociala medier.



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här.

Må väl och ha en fortsatt härlig söndag!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på twitter och facebook.


Photo Credit: pixabay

6 kommentarer:

  1. Tusen tack för omnämnandet:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn!

      Inga problem. Bra texter förtjänas att delas!

      Må väl!

      Radera
  2. Svar
    1. Hej Onkel Tom!

      Tack själv! Intressant inlägg!

      Må väl!

      Radera
  3. Återigen tack för omnämnandet och ett bra inlägg! Fortsätt med de här inläggen, det är perfekt söndagsläsning eller måndagsläsning till frukosten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen!

      Tack själv! Det är kul att det uppskattas!

      Må väl!

      Radera