tisdag 27 september 2016

Senaste transaktionerna


Senaste transaktionerna i September
Det är dags att redovisa vilka aktier jag beslutat mig för att plocka in i portföljen efter #uppesittarkväll förra veckan. Det är otroligt kul att hashtagen får så mycket uppmärksamhet och det är alltid något/några nya aktier som man får upp ögonen inför. Har ni inte twitter redan så rekommenderar jag er att skaffa det för att hänga med bland alla aktietips som man får varje månad inför löning.

Månad efter månad och år efter år så skall jag fortsätta på detta sätt, att köpa aktier för alla pengar jag lyckas spara från månaden innan. Detta skall jag göra tills jag når mitt mål, som är att en dag kunna leva på utdelningar. För varje krona jag investerar idag så kommer det betyda att jag får ett högre kassaflöde nästa år. Jag är fortfarande bara precis i början av min resa och de utdelningar jag inkasserar är långt ifrån att täcka mina utgifter. Jag känner dock att min motivation att ta mig ur hamsterhjulet är grymt stark och därför blir det lätt att spara ihop en slant varje månad och för dem köpa aktier i kvalitetsbolag med utdelning.

Ni som läste mitt inlägg Min aktiebevakningslista inför Oktober såg att jag inför löningen hade lite extra bevakning på Hennes & MauritzWalt Disney Co och Novo Nordisk. Tre stycken aktier som jag redan äger, men som jag absolut skulle kunna tänka mig att göra ett större inköp i på dessa nivåer.

För en gångs skull så är jag också ute i ganska god tid med redovisningen. Nedan transaktioner ägde rum igår, den 26 september.



Senaste transaktionerna


Senaste transaktionerna för Utdelningsstugan #uppesittarkväll


Kommentar

Som ni kan se ovan så har jag fortsatt att göra min sedvanliga påfyllning av en hel drös svenska kvalitetsbolag. Vi kan även se att jag valde att fylla på i alla 3 bolag som jag hade lite extra bevakning på inför löningen, men det största köpet landade på Walt Disney Co.

Jag gillar verkligen Disney och deras framtidsutsikter. De släpper varje år flera nya filmer som blir succéer och uppskattas i breda målgrupper. Deras övriga segment och inte minst nöjesparker går också dem riktigt bra. Med tanke på deras marknadsposition så har de dessutom en mycket bred vallgrav mot konkurrenterna så deras intjäningsförmåga bör vara riktigt god även framöver.

De har inte sänkt utdelningen på 11 år och de har haft en utdelningstillväxt på hela 27,9% per år de senaste 5 åren, vilket såklart får det att vattnas i munnen på en utdelningsinvesterare. På dagens nivåer handlas Disney till en direktavkastning på ca 1,53% vilket jag tycker är rimligt med tanke på historiken och framtidsutsikterna.

Kollar man på mina investeringskriterier så kan man se att Disney med råge uppfyller dem alla. Det faktum att aktiekursen har rört sig nedåt gör att jag får en chans att snitta ner mitt gav, vilket såklart uppskattas då jag på sikt vill göra Disney till ett kärninnehav i portföljen. På sikt vill jag att Disney skall ha en vikt på ca 7-8% i portföljen. I och med dagens köp så väger Disney idag 3,2% av portföljvärdet.

Direktlänk till Walt Disney Co. hos Avanza.



Totalt så ökade alla transaktionerna ovan min årliga estimerade utdelning med ca 294 SEKSidan Portfölj kommer uppdateras vid slutet av månaden för att spegla aktuella innehav i portföljen.


Vilka aktier har ni köpt under månaden?


Missa inga inlägg framöver anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här


Må väl och lycka till med era transaktioner under månaden!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:


Följ mig också gärna på twitter och facebook.



Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar

12 kommentarer:

  1. Novo Nordisk är billig och jag går in på 250 DKK...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arajs!

      Tack för din kommentar. Ja det har varit mycket skriverier om att Novo är billig nu om man jämför med tidigare värdering så är den ju det. Hoppas den når 250 så att du kommer in i bolaget, jag snittar gärna ner mig flera gånger på vägen dit!

      Må väl och ha en trevlig kväll!

      Radera
  2. Det trista med Disney är ju att filmer utgör en rätt liten del av hela verksamheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja det är lite tråkigt då jag verkligen uppskattar filmerna, men varumärket Disney är ju grymt starkt så känns bra att äga dem på lång sikt tycker jag.

      Må väl!

      Radera
  3. Kul! Bara fina bolag där :) jag har fyllt på i bla Hemfosa, Axfood, Hm, FLO, Orkla, Investor och lite fler.

    Kört hårt!

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen!

      Tack och jag håller med dig om att ovan bolag känns bra att äga på lång sikt! Kul att se att vi båda fyller på kvalitetsbolag, men ändå så olika. Har spanat på flera av dina bolag vid flertalet tillfällen, men inte riktigt fått tummen ur. Närmast köp av de jag inte redan äger av de du listar ovan är Axfood eller Orkla. Två bolag som är väldigt intressanta.

      Må väl!

      Radera
  4. Hej!
    Fin utdelningsportfölj du har, många fina bolag där.
    Fördelen med att konsekvent köpa in sig på sina bolag varje månad år in och år ut är att man således köper ur olika prisperspektiv. När det väl blir aktuellt att bara leva av dessa utdelningar är det bara att hoppas man har ett någorlunda hyfsat gav.

    Beträffande Novo nordisk har det kliat många gånger att bara trycka köp. Men som tur är jag mer teknisk analytiker än fundamentalist. Dock är det ingen garanti för att man köpt på lägsta nivåer bara för man konsulterar graferna. Men det är ett sätt jag valt.

    Mina tekniska funderingar gällande Novo är…
    Aktien har idag epitetet fallande kniv och dessa är jobbiga att försöka fånga. Novo har sedan början av året backat ca 29% . Vem f.. hade trott det den 5 januari när aktien stängde på 404,20.

    Jag måste titta i ett veckochart för att försöka mig på att hitta lite relevanta nivåer som eventuellt kan bromsa aktien. I och med att aktien idag noterades för ett nytt årslägsta så är det sannolikt så att vi får se lägre kurser framöver. Jag har ställt in siktet på två nivåer där jag kommer att försöka bli ägare till aktien. Första är 263,50 och skulle kniven vara för vass vid denna nivå ja då tas håven fram vid ca 220. (Nivåerna är dynamiska och ändras lite vartefter så de är inte huggna i sten). Köper man fel på någon dansk krona hit o dit spelar förmodligen ingen större roll i det långa loppet.

    Skulle mina teorier vara helt åt skogen då får jag snällt köpa lite dyrare än dagens kurs och haka på tåget när en dag alla åter kommer att älska aktien.

    Tisdagsfunderingar från en bloggläsare…

    Lycka Till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christer!

      Wow vilket kommentar! Kvalar lätt in på topp 5 listan av de kommentarer jag fått hittills på bloggen. Riktigt intressant att läsa om dina tankar och teknisk analys då jag i stort sett endast tittar på det fundamentala i ett bolag. Tisdagsfunderingar när de är som bäst och det skall bli extra roligt att följa Novo Nordisk resa nu efter detta.

      Tack också för de vänliga orden och precis som du skriver ovan så är min plan att få ett bra snitt GAV över tid med denna strategi att köpa månadsvis.

      Må väl och en en fortsatt härlig vecka!

      Radera
  5. Oj - du har verkligen storhandlat!

    För egen del ökade jag lite i Axfood, Clas Ohlson och H&M, som alla föll under mina på förhand uppsatta köpnivåer. Såg det som ett bra tillfälle att se till att viktningen långsiktigt garanteras i dessa aktier även om innehavet i H&M just nu är alltför stort på kort sikt. Köpte också Minesto som en spännande krydda.

    Sneglat på att öka i Castellum och Duni men har inte lyckats få avslut på mina på förhand uppsatta köpnivåer. Missade nesligt att köpa Delarka som faktiskt gjort avslut på hyggliga nivåer men verkar vara svårt med tanke på låg handel att matcha antalet aktier om man vill ha kursrabatt.

    Tittat lite på Coca Cola och VFC men de nådde aldrig de nivåer där jag var beredd att köpa till såpass hög USD-kurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!

      Tack för din kommentar. Även du har ökat i flera kvalitetsbolag ser jag. Skall bli spännande att följa även din utveckling framöver med så mycket kvalitet i portföljen.

      Vad gäller Minesto, Duni och Delarka så är det bolag jag knappt hört talas om. Skall bli spännande att köra lite research på dessa nu när du upplyst mig om dem. Spontant tycker jag Duni såg mest intressant ut, men hade gärna sett lite mer historisk tillväxt i alla bolagen för att jag skulle våga mig på en investering.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  6. Tjena, Utdelningsstugan!

    Fina bolag du investerat i! Har du kollat något på Lagercrantz? Ser fin ut i mina ögon och kanske nått som går in på dina kriterier?

    Ha det gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tim!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden. Lagercrantz har jag faktiskt spanat på vid ett par tillfällen och jag tycker verkligen att bolaget ser intressant ut. Det är precis som du skriver ett bolag som passar bra in på alla mina investeringskriteter; fin omsättning/vinst tillväxt, delar ut pengar, fin utdelningshistorik och så vidare.

      Jag behöver läsa på mer om bolaget, men det ser ut att vara ett bolag som jag skulle kunna tänka mig att plocka in i portföljen framöver!

      Må väl!

      Radera