söndag 25 september 2016

Söndagsläsning 23 Oktober

Söndagsläsning - bästa blogginläggen från veckan som gått
Dags för ännu en upplaga av söndagsläsning. Veckan som passerat har innehållit en hel del arbetstimmar, men också en hel del cykling och löpning. Jag längtar verkligen tills den dagen när man inte längre är beroende av lönearbete för att betala räkningarna. Angående cyklingen och löpningen är det något jag börjat ta tag i de senaste veckorna och anledningen till det är för att jag helt enkelt mår så mycket bättre när jag tränar. Det ger verkligen dubbelt så mycket energi tillbaka mot vad man gör av med enligt mig.


Under gårdagen spelades det dessutom mycket fin fotboll och inte minst så spelade vårt allas kära Arsenal på kvällen mot Londonrivalen Chelsea. Det var en riktig fröjd att kolla på som ni säkert förstår. 

Angående bloggande så har jag under veckan fortsatt att producera lite filmer. Jag har kommit fram till, med hjälp av all fantastisk feedback från er läsare, att filmformatet passar bäst för analyser av olika aktiebolag. Så i fortsättningen kommer jag främst att fokusera filmerna på det, om nu jag inte får feedback som säger annat längre fram. Målet till att börja med blir att analysera de företag jag själv har i min aktieportfölj och att släppa en aktieanalys i veckan. 

Första filmen producerade jag i samband med #uppesittarkväll i torsdags. Då analyserade jag lite snabbt vilka bolag jag har extra bevakning på inför Oktober. Inlägget hittar ni här: Min aktiebevakningslista inför Oktober.

Efter det så släppte jag en analys av portföljens 5:e största innehav, nämligen Handelsbanken. Blogginlägget innehållande filmen hittar ni här: Aktieanalys av Handelsbanken (SHB).

Alla filmer jag hittills producerat hittar ni under fliken Filmer här ovan.


Här nedan är de blogginläggen som jag fastnat för under veckan



Lämplig mix av tillväxt och högutdelare
Gustav tar upp något som jag personligen grubblar ofta om och går att applicera på de flesta utdelningsportföljer. Gillar dessutom fotbolls/sport referenserna.

Lägst matbudget vinner
Intressant från Sparo angående hans egen och andras matbudget. Bjuds dessutom på ett par konkreta tips.

Analys av Hemfosa
Framtida Frihet bjuder på en aktieanalys av fastighetsbolaget Hemfosa.

Månadens aktie - just do it
Stefan Thelenius fortsätter att låta sina barn välja varsin aktie varje månad. Detta är en idé jag verkligen gillar och något jag kommer "låna" till mina egna barn i framtiden. Väldigt intressant att följa även utan barn.

Så ser du att vår portfölj (och fonden du gillar) mest haft tur

Gottodix illustrerar med tydliga exempel och beskriver hur man kan redovisa fonders avkastning på olika sätt. Mycket bra och dessutom en kort film, vilket vi i Utdelningsstugan såklart gillar lite extra.

H&M aktien är sönder pratat

Ytterligare ett inlägg från Gottodix och här skriver han om H&M. Eftersom det är ett kärninnehav i min portfölj så tycker jag alltid det som skrivs om HM är extra intressant. Även här med en kort film!

Pandora - Affordable luxary

Västkustinvesteraren analyserar smyckesföretaget Pandora.

Clas Ohlsson - nu på mer rimliga nivåer?
Spartacus kikar lite närmare på Clas Ohlsson och dess värdering. Ett bolag jag själv spanat på ett par gånger, men ännu ej plockat in i portföljen.

Spara länge eller spara mycket?
Ett väldigt intressant inlägg från Onkel Tom där beskriver ränta på ränta effekten och jämför att spara i hög takt eller under lång tid.

Erfarenhet av Bullit lastcykel - snart 3 år med min guldklimp

För en cyklist som mig själv var detta såklart intressant läsning. Dock äger jag ju ingen lastcykel ännu som Onkel Tom, men efter denna analys kanske det inhandlas en i framtiden!

Fastighetsbolag nr 1: Klövern Del 1
Bra analys av fastighetsbolaget Klövern av Aktienovisen.

Fastighetsbolag nr 2: Klövern Del 2
När vi ändå är och besöker Aktinovisens blogg så är det lika bra att vi även läser del två i denna analysserie.

Om att låna av sig själv
Det har varit mycket snack om belåning det senaste både i de poddar och bloggar jag följer. Nu delar Utlandsutdelaren med sig om sina tankar om belåning i ett inlägg.

Analys: Chatam Lodging Trust
Att välja Lycka bjuder också han på en spännande aktieanalys. Ett bolag som jag aldrig hade hört talas om innan jag stötte på detta inlägget. Det är alltid kul att läsa om en ny aktie!

Byggma group - en okänd utdelare med lågt värderat kassaflöde, välfylld kassa och stark huvudägare
Mästaren av analyser Långsiktig Investering bjuder på en aktieanalys om Byggma Group. Spännade också detta då det är ett bolag som jag inte hade läst så mycket om innan.

Utmattningsdeprission?
Ett mycket starkt inlägg från Utdelningsseglaren där han beskriver hur han har mått den senaste tiden. Tycker det är viktigt och grymt bra att han uppåt skriver om detta då jag vet att det är många som känner igen sig. Hoppas att han nu kryar på sig för jag tror att vi är flera som saknar hans inlägg.

Tack för det September
Pengaregn bjuder på sin sammanställning av inkasserade utdelningar för September. Som sagt jag är svag för dessa inlägg så självklart kvalar det in här på listan.

Varför jag bara jobbar halvtid?
Intressant inlägg från Frihetsmaskinen där han beskriver varför han har valt att "endast" jobba halvtid. Mycket intressant!

Fattigfällan
Soflokes beskriver hur snabbt det kan gå utför även i ett land som Sverige. Ett starkt inlägg som väcker känslor. Skall det behöva vara så här i ett land som Sverige?

ABB vs Investor
Petrusko bjuder på sina tankar om hur han planerar att vikta om portföljen från ena bolaget till det andra vid olika senarion.

Northwest delar ut
Fattig bonndräng delar med sig av en utdelningssammanställning. Börjar rulla på i bra takt även för honom!

SSSstatus med en vecka kvar - "Gratis är gott"
Sparmästaren Fantastiska Farbror Fri sammanfattar sparmånaden September. 1 vecka kvar!

Lendify - nu fullinvesterad
Ytterligare ett inlägg från Fantastiska Farbror Fri. Skall bli spännande att följa detta experiment som får ses som ett alternativ till aktieinvestering.

Fredagsfunderingen - sjölvmordspilot eller trygghetsnarkoman
Fantastiska Farbror Fri kommer i vanlig ordningen med en intressant fredagsfundering. Jag är utan tvekan en trygghetsnarkoman.

I vanlig ordning har jag med all säkerhet missat en massa läsvärda och intressanta blogginlägg, men jag hoppas ni har överseende med det och istället delar med er av dem i kommentarerna nedan eller via andra sociala medier.



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här.

Må väl och ha en fortsatt härlig söndag!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på twitter och facebook.


Photo Credit: pixabay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar