onsdag 14 september 2016

Senaste transaktionerna September


Senaste transaktionerna i September
Ni som följer mig och/eller hashtagen #uppesittarkväll på twitter vet att jag funderat på att plocka in några nya aktier i portföljen under September. Jag brukar varje månad allitd köpa ett gäng nya friska aktier för de pengar jag lyckas spara ihop från lönen och de utdelningar som inkasserats på kontot. Nu har det blivit dags att se vilken/vilka aktie jag föll för denna månaden.

Jag har tidigare valt att dela upp redovisningen av mina transaktioner i två inlägg per månad. Ett inlägg där jag presenterade mina köp på den svenska marknaden och ett andra inlägg där jag presenterade mitt köp i USA/övriga länder. Detta har jag i alla fall beslutat mig för att ändra nu och istället presentera alla månadens transaktioner i ett och samma inlägg. Jag tror det blir lättare att få en överblick över hur jag investerar och dessutom blir det mindre utfyllnad och mer svart på vitt vilka aktier jag har inhandlat till portföljen.

Anledningen till att jag varje månad fortsätter att handla aktier för mina inkasserade utdelningar och pengarna jag lyckas spara från mitt lönearbete är för att ju mer kapital jag får in i högkvalitativa bolag ju mer ökar mitt framtida kassaflöde. Tanken är att dessa företag skall fortsätta att dela med sig av sina ökade vinster i form av utdelningar till mig som aktieägare. Utdelningarna skall en dag vara större än mina utgifter och på så sätt skall jag leva på dem i form av passiv inkomst!

Som sagt så skrev jag ett inlägg om vilka aktier jag hade lite extra koll på inför September. Nedan kan ni se vilka aktier som valet föll på. För att inte bryta några traditioner här i stugan så är jag i vanlig ordning sen med redovisningen. Nedan transaktioner ägde rum den 26 augusti.



Senaste transaktionerna


Senaste transaktionerna för Utdelningsstugan #uppesittarkväll

Kommentar

Som ni kan se ovan så har jag fortsatt att göra min sedvanliga påfyllning av en hel drös svenska kvalitetsbolag. Vi kan dock också se några nya akter på listan ovan och det tänkte jag kommentera lite snabbt här nedan.

Överst i listan ser vi en nykomling till portföljen. Jag skrev i min aktiebevakningslista inför september att jag hade spanat på Boston Pizza Royalties Income fund ett bra tag och mycket tack vare Stefan Thelenius. Boston Pizza hade gått upp en hel del sedan Stefan började tipsa om aktien, men jag tyckte ändå att det kändes bra att initiera en position i aktien nu. Boston Pizza delar ut månadsvis och har en direktavkastning på hela 6,4%. Dessutom öker den min exponering mot CAD vilket jag ser som positivt. Att få upp direktavkastningen i portföljen har dessutom blivit allt viktigare för mig då jag har börjat belåna mig och vill att portföljens direktavkastning skall ligga några procent över lånets. Jag köpte 27 stycken aktier till ett pris av 3818 SEK. Jag kommer med största sannolikhet att öka innehavet framöver.

Länk till Boston Pizza Royalties Income fund på Avanza

Ytterligare ett nytt innehav hittar vi några positioner ner i listan, nämligen Assa Abloy. Också Assa Abloy fanns med i mitt inlägg aktiebevakningslista inför septemberDenna globala leverantör av lås och dörrlösningar uppfyller alla mina investeringskriterier och ger mig dessutom exponering mot en ny bransch. Direktavkastningen vid investeringstillfället var på blygsamma 1,45% och jag initierade en första position på 3 aktier, totalt 546 SEK. Assa Abloy kommer jag fortsätta att öka i månadsvis och med tiden få en vikt om 1-3% av portföljen.

Länk till Assa Abloy på Avanza

Utöver "de vanliga" transaktionerna så initierade jag dessutom en position i Novo Nordisk. Ingen kan väl ha missat att Novo Nordisk aktiekurs gått ner kraftigt det senaste och när nordens största bolag skakar till då kände även Utdelningsstugan att det var dags att köpa. Känns bra att äga en position i detta danska läkemedelsbolag med fokus på forskning och medicinering av diabetes. Jag köpte 2 stycken aktier och betala för det 793 SEK och direktavkastningen vid köptillfället var 2,1%Med tanke på att minicourtaget är på 1 DKK så kommer jag att fortsätta att öka månadsvis i Novo Nordisk.

Länk till Novo Nordisk på Avanza

En mycket aktiv månad med andra ord och hela 18 transaktioner blev det! Jag känner mig nöjd med alla köpen och känner att min portfölj verkligen börjar ta form. Jag försöker framöver att vikta upp H&M något ytterligare då jag fortfarande tycker att den är riktigt bra prissatt och vill ha det som ett av mina kärninnehav i framtiden. Ni kan se att jag handla för ca 500 SEK i alla svenska bolag förutom HM där jag handlade för närmare 1000 SEK. Känns riktigt kul och spännande inför framtiden med uppsättningen i portföljen!

Månadens transaktioner ökade min årliga estimerade utdelning med  ca 520 SEK.

Sidan Portfölj kommer uppdateras vid slutet av månaden för att spegla aktuella innehav i portföljen.

Vilka aktier har ni köpt under månaden?

Missa inga inlägg framöver anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här

Må väl och lycka till med era transaktioner under månaden!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:


Följ mig också gärna på twitter och facebook.



Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar

8 kommentarer:

  1. Fina inköp och fina bolag! Bara att köra på så kommer snöbollen växa till sig ordentligt:)

    PS: Du är inte den enda som är sen med månadsredovisningen...Har fortfarande inte lyckats få klart min för Augusti;) DS

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn!

      Kul att läsa från dig igen, det var längesedan! Tack för de vänliga och motiverande orden! Du har så rätt!

      Haha känns skönt att veta, utdelning och sparandet har jag hunnit redovisa, men transaktionerna brukar alltid bli en bra bit in i månaden efter.

      Må väl och ha en fortsatt härlig dag!

      Radera
  2. Snyggt, kul att du slog till på Boston pizza 🍕!

    Själv köpte jag endel under augusti, mycket i befintliga innehav men slog även till på 2 nya. Ett välkänt och ett lite.mindre känt här i Sverige tror jag. Target känner ju alla till men Flowers Foods har iaf idag bara drygt 50 ägare på avanza, jag gillar att köpa bolag med tillfälliga problem och Flowers Foods har en rätt ok direktavkastning just nu.

    Här kan du se alla köp, hoppas det är ok med en länk.

    http://frihetsmaskinen.blogspot.se/2016/09/manadsrapport-augusti-antligen-verkar.html?m=0

    Hur köper du dina Novo Nordisk förresten? Jag har hört att endast nordnet lyckas fixa tillbaka hela källskatten. Om det stämmer kommer jag nog att avyttra de få jag köpt hos avanza eftersom alldeles för mycket går bort i skatt.

    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen!

      Tack för din kommentar! Ja det känns både kul och bra att Boston äntligen tog en plats i portföljen!

      Target som du säger känner jag till, men Flower Foods måste jag läsa på om. Brukar vara klokt att handla när bra bolag har tillfälliga problem, hoppas att så är fallet nu också. Skall ta en kik genom länken på hela din transaktionslista.

      Jag köper Novo på Avanza dessvärre och jag tror det du hört om källskatten stämmer. Får se hur jag löser det om det finns någon möjlighet att få tillbaka källskatten på Avanza eller ej. Det kanske är värt att öppna ett konto på Nordnet bara för att handla de danska aktierna där.

      Må väl!

      Radera
    2. Ja jag Flowers Foods har en bra historik av stabil och höjd utdelning. Ja jag funderar på att öppna en kapitalförsäkring i nordnet, har i dagsläget bara en liten isk där. Dom har dessutom gratis courtage upp till 80.000 kr investerat har jag för mig. Värt att kolla upp!

      Radera
    3. Den historiken låter ju inte helt fel.

      Låter som en bra plan. Frågan är om dessa 80K courtagefritt gäller för handel utanför Sverige.

      Må väl!

      Radera
    4. Gäller bara inom Sverige dessvärre. Använder Nordnet för mina barns sparande pga det fria courtaget upp till 80 000:- i samlat sparande.

      MvH Pengaregn

      Radera
    5. Hej Pengaregn!

      Tack för infon. Kan ju vara värt att skaffa en ISK på Nordnet bara för att utnyttja det fria courtaget upp till 80 0000 :-.

      Må väl!

      Radera