söndag 4 september 2016

Utdelningar Augusti 2016

Aktie utdelningar i augusti. 35,7% tillväxt från förra året!
Ytterligare en månad har passerat och det har blivit dags för mig att presentera de utdelningar som har trillat in här i stugan under augusti. Detta är helt klart mina favoritinlägg att skriva. Utdelningar är siffror svart på vitt och pengar som förs direkt över till mitt konto på Avanza utan att jag behöver lyfta ett finger. Det är svårt att argumentera mot långsiktig utdelningsinvestering när man månad efter månad och år efter år kan se växande siffror och ökade resultat.



Varje gång jag skriver dessa rapporter så tänker jag på hur bra det var att jag för ca 2 år sedan började med utdelningsinvestering. Jag är verkligen tacksam mot mitt yngre jag som tog det kloka beslutet. Den bästa dagen att börja med något är precis som de kloka säger idag och den sämsta dagen är imorgon. Redan nu efter bara 2 år så kan jag se resultat som jag trodde var omöjliga för två år sedan. Det går med andra ord väldigt fort när man väl får saker i rullning. 

Utdelningarna är pålitliga och fortsätter att trilla in på kontot i ur och skur och oavsett hur börsen går. Nu är dock hösten här och det märks på flera sätt, inte minst på att utdelningarna för oss svenska utdelningsinvesterare. Augusti var förra året en av mina absolut sämsta utdelningsmånader och förhoppningarna inför årets rapport är att kunna se en fin procentuell utveckling jämfört med augusti förra året då summorna inte kommer att vara så stora. Många bäckar små som det så fint heter och om jag kan öka med en bra procentsats år för år så kommer det göra underverk över tid. Planen är att utdelningarna en dag skall täcka mina utgifter och jag skall därmed kunna leva på utdelningarna som mina aktier genererar!

Utan vidare presentation:

Utdelningar augusti 2016



  • Apple (AAPL) – 192,16 SEK
  • Starbucks Corp. (SBUX) – 41,75 SEK
  • Carterpillar Inc. (CAT) – 70,52 SEK
  • Realty Income Corp. (O) – 83,35 SEK


  • Totala utdelningar för augusti 2016: 387,78 SEK


    Nu under våren och sommaren har jag varit bortskämd med stora summor (i mina mått mätt) som trillat in på kontot varje månad. Nu var det tillbaka till verkligheten igen och utdelningar inkasserades endast från 4 stycken aktier och "endast" 387,78 SEK. Fortfarande 387,78 SEK som jag inte behövt arbeta något extra för under månaden.

    Om vi jämför med augusti 2015 då jag inkasserade 285,74 SEK i utdelning är detta alltså en ökning på 35,7%! Det är en procentuell ökning som jag är mycket nöjd med. Summan ovan är ju långt ifrån tillräcklig att leva av i dagsläget, men om utdelningarna fortsätter att öka i en fart som denna så kommer det inte dröja länge innan summan är klart mindre blygsam. Min strategi bygger mycket på att investera i bolag med lite lägre direktavkastning, men med hög utdelningstillväxt. De utdelningsökningar som mina aktier presenterar kommer i framtiden ha mycket större påverkan på mitt resultat och därför känns det bra att använda denna strategi. Kollar man listan med utdelningar ovan så är både Apple och Starbucks två exempel på bolag med fantastiska möjligheter att fortsätta växa och öka sin utdelning i riktigt hög takt i väldigt många år framöver.


    Sammanställning av inkasserade utdelningar i augusti.

    I tabellen ovan ser ni mina inkasserade utdelningar per månad, sedan starten 2015.

    Mitt utdelningsmål för helåret är att få minst 12 000 SEK i utdelningar. Nu när 8 av 12 månader har passerat så har jag kommit upp i totalt 8428,62 SEK och det uppfyller 70,2% av målet. Jag ligger därmed bra till om man tänker sig att det är hela 4 månader kvar och 70% av målet redan är uppnått. Kollar man dock på tabellen här ovan så ser man att de sista månaderna på året inte ser så mycket bättre ut än augusti mätt i utdelningar. Det kommer med andra ord att vara riktigt, riktigt tufft att kunna komma upp i 12 000 redan i år. Jag har sagt det många gånger förr, men att sätta ett såpass tufft mål tror jag har gjort att jag kunnat pressa mig att prestera mitt yttersta. Jag kämpar på de sista månaderna och skall försöka redovisa ett så bra resultat som det bara går när vi summerar helåret i december.


    Sammanställning av totalt antal inkasserade utdelningar per år för utdelningasstugan.


    I tabellen ovan kan ni se utdelningarna per år, inkasserade sedan starten.

    Ni kommer att kunna följa alla utdelningsrapporter och jämföra resultatet mellan månaderna på sidan Utdelningar här ovan.



    Hur ligger ni till med era utdelningsmål för helåret?


    Missa inga inlägg framöver!
    Anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här. Självklart helt utan kostnad!

    Må väl!

    /Utdelningsstugan

    Stöd bloggen genom att dela detta:

    Följ mig också gärna på twitter och facebook.


    Photo Credit: pixabay

    *Innehåller affiliatelänkar

    12 kommentarer:

    1. Snyggt! Med tanke på att du satsar större del på urdelningstillväxt lär snöbollen rulla riktigt bra om ett par år! Jag själv har valt att gå nån medelväg där men ska satsa lite mer på tillväxt än jag gjort hittills.

      Har du i något inlägg följt upp utdelningshöjningar eller liknande, det skulle vara intressant att se.

      /fm

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Frihetsmaskinen!

        Tack för din kommentar. Jag hoppas verkligen på att det skall ge fina resultat långsiktigt, men jag funderar på att väga upp direktavkastningen något.

        Jag försökte mig på att sammanfatta mina svenska aktiers utdelningshöjningar i ett inlägg i våras: https://utdelningsstugan.blogspot.se/2016/03/utdelningshojningar-sverige.html. Jag var väl inte helt nöjd med utformningen på det inlägget, men jag var så ny inom bloggandet. Jag skall absolut försöka följa upp utdelningstillväxten år från år i något inlägg när jag sammanfattar 2016 då jag också tycker det är kul att se vad strategin innebär svart på vitt.

        Må väl!

        Radera
    2. Härligt, ska kolla inlägget. Ja det är en skön balansgång mellan tillväxt och hög direktavkastning. Att få en hög direktavkastning skapar ju definitivt ett skönt kassaflöde som man kan investera, vilket jag verkligen märkt av i mitt prefkonto där det rullar in utdelningar på löpande band.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag är också sugen på ett starkare kassaflöde. Speciellt nu när jag börjat arbeta med belåning. En gyllene medelväg är antagligen det bästa!

        Radera
    3. Snygg månad ändå. 12000 i totala utdelningar kanske blir svårt men du kan ju köpa in ett gäng Clas Ohlson snabbt som attan? :)

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Dividendbomber!

        Tack! Haha jag har kollat på Clas Ohlson vid ett par tillfällen tidigare utan att plocka in dem och tror det hade varit ett dåligt beslut att plocka in dem endast för deras höstutdelning :)

        Må väl!

        Radera
      2. Classes har faktiskt varit riktigt bra och jag har precis utökat innehavet lite nyss. Tror de kan rulla på fint några år till. Utdelningen på hösten är bara bonus men inget jag värderar högre än andra investeringar. :)

        Radera
      3. Hej igen,

        Ja den har presterat riktigt fint. Faller mig dock inte riktigt i smaken, men den finns allt där på min bevakningslista så vem vet om det åker in framöver.

        Må väl!

        Radera
      4. Jag har dock en bra ursäkt. Är dalmas från början så jag är nog lite färgad också. :) Tyvärr köpte jag inte Classes när jag funderade på det från början... Det var 1997. :)

        Radera
      5. Haha ja men då är du absolut ursäktad :) Riktigt synd att du inte vågade dig på investeringen redan 1997, då hade du antagligen inte behövt spara så mycket mer nu :)

        Må väl!

        Radera
    4. Hej ifall jag köper svenskar aktie men är listade på nordic eller aktietorget hur ska man göra då för att minmera courtage kostnaden ? Du handlar inte på dessa marknader elr ?

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Anonym,

        Som du säger så handlar inte jag på dessa marknader, men läser man på under courtage på sin bank så kan man se vad det kostar. Här har du prislistan hos Avanza: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/handel-sverige.html

        Må väl!

        Radera