torsdag 22 september 2016

Min aktiebevakningslista inför Oktober

Utdelningsstugans bevakningslista inför Oktober aktieköp. #uppesittarkväll.
Då var det dags för ytterligare en #uppestittarkväll! Ni som lyssnat på podden PrataPengar eller hängt med på twitter och hashtagen #uppesittarkväll vet vad det handlar om. För er andra kan man säga att det innebär att man likt uppesittarkvällen innan julafton sitter och väntar på den stora morgondagen. För oss aktienördar innebär denna stora dag att pengarna från lönearbetet dimper ner på kontot. Man sitter alltså under kvällen innan och tillsammans diskuterar vilka aktier man skall köpa under morgondagen. Idag är det den 22:e september och lönen planeras dimpa ner på de flestas konton redan imorgon och därför så kör man uppesittarkväll redan ikväll. 


I vanlig ordning så kommer jag självfallet att fortsätta att fylla på i alla mina svenska aktier för en summa runt 500 SEK som jag gör varje månad. Detta gör jag för att jag tror på alla dessa bolag långsiktigt och vill inte försöka mig på att tajma marknaden. Anledningen till att jag köper för 500 SEK per bolag är för att jag vill minimera courtagekostnaden som är på 1 SEK på Avanza. På detta sätt får jag alltså en bra snittkurs på mina innehav, samtidigt som de hela tiden växer sig större och starkare med tiden. Ni kan se alla mina innehav under fliken portfölj ovan.

Nedan aktier överväger jag att köpa in till portföljen utöver mina "vanliga" innehav som jag redan förutbestämt kommer att fylla på i. Som ni säkert vet så har jag den senaste tiden börjat att göra lite kortare filmer som ett komplement till de vanliga blogginläggen. Jag tänkte att en aktiebevakningslista skulle vara ett utmärkt sett att publicera i detta formatet.

Så här kommer den.


Min aktiebevakningslista för Oktober






Sammanfattning av filmen


För er som av olika anledningar inte vill/kan se ovan film på bevakningslistan inför Oktober så kommer här nedan en kort sammanfattning av de olika bolagen som jag har bevakning på inför nästa månad.

Hennes & Mauritz (HM B)

Aktiebevakning HMUtdelning: 9,75 SEK
Direktavkastning: 4%
Utd tillväxt (5 år): 0,5%
År sedan sänkt utd: 43 år
Utdelningsandel: 77,2%

Kommentar
- Aktiekursen har tagit mycket stryck det senaste
- Stefan Persson fortsätter att fylla på med aktier
- Jag kan tänka mig ett större köp på dessa nivåer
- Kommer att fortsätta att köpa månadsvis i H&M

Direktlänk till H&M hos Avanza.


Walt Disney Co (DIS)


Aktiebevakning Disney
Utdelning: 1,42 USD
Direktavkastning: 1,53%
Utd tillväxt (5 år): 27,9%
År sedan sänkt utd: 11 år
Utdelningsandel: 24,6%

Kommentar
- Disneys aktiekurs har fortsatt röra sig nedåt
- Imponerande tillväxt och en bred vallgrav
- Jag gillar verkligen varumärket och produkterna
- Jag vill fortsätta att vikta upp Disney till ett kärninnehav i portföljen.

Direktlänk till Disney hos Avanza.


Novo Nordisk (NOVO B)


Aktiebevakning Novo Nordisk
Utdelning: 6,4 SEK
Direktavkastning: 2,1%
Utd tillväxt (5 år): 26,2%
År sedan sänkt utd: 19 år
Utdelningsandel: 46,9%

Kommentar
- Aktiekursen har tagit en hel del stryk under sommaren/hösten.
- Bred vallgrav, största aktien i norden.
- Känns bra inför framtiden med forskning och medicinering av diabetes.
- Jag vill fortsätta att vikta upp mitt innehav i Novo Nordisk. Kommer antagligen fortsätta att köpa månadsvis, men kan tänka mig ett större köp på dessa nivåer.

Direktlänk till Novo Nordisk hos Avanza.


Sammanfattning


Mest troligt blir det alltså något av ovan 3 bolag som jag kommer investera månadens slantar i utöver mina "vanliga inköp". Jag tycker att alla tre aktierna är väldigt attraktiva på dessa nivåer och skulle kunna tänka mig att äga en större del av alla bolagen än vad jag gör i dagsläget.

Jag återkommer med inlägg längre fram där jag som vanligt presenterar alla transationer jag gör här i stugan.



Vilka bolag har ni på er radar inför löningen?


Missa inga inlägg framöver anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här

Må väl och ha en trevlig #uppesittarkväll!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:


Följ mig också gärna på twitter och facebook.



Photo Credit: pixabay

*Innehåller affiliatelänkar

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Ja det var en för mig lite annorlunda "extra bevakning inför oktober" presentation i form av en filmsnutt. Det har jag inte sett innan. Betyget blir skitbra !!!

    Lycka Till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christer!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden! Riktigt kul att höra att filmerna uppskattas!

      Må väl och lycka till med transaktionerna.

      Radera
  2. H&M finns på min radar också - tråkigt med negativa CSR-rapporter idag. Återstår om det påverkar kursen imorgon. Tycker annars att de flesta aktier på bevakningslistan drog iväg uppåt samtidigt som valutan blivit dyrare för utländska aktier. Storhandlade vid dippen förra veckan men har legat lågt denna veckan. Tittar på tillfälle att gå in i Delarka för att parkera pengar tillfälligt. Räntehöjning kryper närmare i USA så tycker inte det är så bråttom att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!

      Tack för din kommentar. Ja det var lite synd att de flesta aktier jag hade ögonen på drog iväg uppåt lite i slutet av veckan och samtidigt som dollarn dragit uppåt. Jag som försöker köpa regelbundet i de flesta aktier jag äger tror dock att köp på dessa nivåer om man tittar tillbaka om 15-20 år kommer visa sig att vara bra affärer i alla 3 bolagen. Det är i alla fall min förhoppning. Kul att du lyckades storhandla under dippen förra veckan, alltid kul att lyckas tajma kurserna så även om det på riktigt lång sikt antagligen knappt kommer att synas i utvecklingskurvan.

      Som du säger så känns det som att en räntehöjning kan ligga framför oss ganska så snart och det känns väl ganska sunt tycker jag och för en som mig själv som skall fortsätta skjuta in pengar i aktieportföljen varje månad i flera år framöver är en nedgång såklart välkommet.

      Må väl!

      Radera
  3. Verkligen en kul grej med dina filmer, hur hinner du? Är själv mer förtjusta i utdelande ETFer, tycker det är mycket lägre risk till samma avkastning. Men men... Du har verkligen byggt upp en fin sida, chapeau!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividen500!

      Stort tack för alla de snälla orden. Svaret på hur jag hinner är att jag tycker det är kul att göra filmerna, då gör man sig tid :) All positiv feedback gör att det känns värt det, trots att det tar ett par timmar att göra.

      ETF:er är jag inte alls påläst om och äger inga heller som ni kan se. Men låter ju onekligen intressant med samma avkastning till mindre risk, jag får läsa på där helt enkelt.

      Också riktigt kul att höra att du gillar hur sidan ser ut, även den har fått en hel del kärlek.

      Må väl och ha en trevlig helg!

      Radera
  4. Har du gjort några nya inköp? :)

    /Miniutdelaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Miniutdelaren!

      Inte ännu, jag suger på karamellen över helgen. Det lutar åt ett lite större köp i Disney just nu, men vi får se hur jag resonerar nästa vecka. Jag kommer ju antagligen också handla för en mindre summa i både H&M och Novo Nordisk med tanke på att jag där kan utnyttja minicourtaget på Avanza.

      Jag kommer i vanlig ordning presentera ett inlägg för mina senaste transaktioner och det kommer antagligen under nästa vecka om jag får tummen ur :)

      Må väl och trevlig helg!

      Radera