måndag 4 april 2016

Utdelning Mars 2016

Mars har passerat och det känns äntligen som att vi går mot ljusare tider. Cykeln har åkt fram ur garaget sedan en tid tillbaka, så nu trampas det för fullt till och från arbetet. Gör gott både för konditionen och plånboken. Stugan har återigen räknat ihop månadens inkasserade kronor i form av utdelningar som summeras här nedan.


Börsen går ganska så stabilt och pendlar lite upp och ned från dag till dag. Passar mig bra då jag fortfarande är i början av min resa och skall köpa aktier i massor av år framöver fortfarande. En större nedgång hade absolut varit välkommet, men om inte det händer kan det få gå sidled framöver om ni frågar mig. 

Detta är helt klart mina favoritinlägg att skriva. Utdelningar är pengar som förs direkt över till mitt konto på Avanza. Pengar som jag inte behövt göra mer för än att köpa aktier i ett gäng fantastiska företag. Utdelningarna skall en dag täcka mina utgifter och jag skall därmed leva på utdelningar! Utdelningarna är pålitliga och fortsätter att trilla in på kontot i ur och skur och oavsett hur börsen går. Varje utdelning som jag inkasserar på kontot tar mig sakta, men ack så säkert närmare mitt mål!

Utan vidare presentation:

Utdelningar mars 2016


  • Visa Inc (V) - 6,00 SEK
  • Johnson & Johnson (JNJ) – 164,74 SEK
  • Microsoft Corp (MSFT) – 27,09 SEK
  • Emerson Electric Co. (EMR) – 35,74 SEK
  • Realty Income Corp. (O) – 82,39 SEK
  • Qualcomm Inc. (QCOM) – 39,71 SEK
  • Trow Price Group Inc. (TROW) – 21,82 SEK
  • Handelsbanken A (SHB A) – 942,00 SEK
  • Castellum (CAST) – 529,20 SEK


  • Totala utdelningar för mars 2016: 1848,69 SEK


    I mars har jag alltså erhållit 1848,69 SEK i utdelningar! Det är nästan rekord för mig, jag hade strax över 2000 SEK i Maj förra året, men annars är detta näst högsta utdelningsmånaden någonsin! Jag är verkligen glad att jag började att investera i aktier och hittade denna utdelnings-strategin. Är det något man uppskattar här på utdelningsstugan så är det att luta sig tillbaka och se utdelningarna trilla in på kontot och det är precis vad denna strategi öppnar upp för. Snöbollen är i rullning och utdelningarna växer hela tiden, vilket är riktigt häftigt. Utdelningarna i mars täcker kostnaderna för både el, elnät, bredband, telefon och ytterligare lite därtill. Inte fel!

    Om vi jämför med mars 2015 då jag fick 567,03 SEK i utdelning är detta alltså en ökning på hela 326%! Wow! Det är klart att farten på ökningarna går extra snabbt nu i början mätt i procent, men jag kunde ändå inte tro att jag skulle mäkta med en såpass stor ökning för mars månad. 
    Nedan kan ni se hur utdelningarna utvecklat sig sedan starten.




    Det frö jag har planterat fortsätter att växa sig allt starkare. Jag satsar ju som ni säkert vet vid det här laget väldigt mycket på bolag med hög tillväxt. Vid inköpstillfället blir därför ofta direktavkastningen lidande, men detta hoppas jag skall vara en bra taktik i det långa loppet. Investera i tillväxtaktier, vidhålla ett högt månadssparande och återinvestera utdelningarna kommer få ränta-på-ränta effekten att förhoppningsvis göra underverk för min portfölj i framtiden. Tiden kommer att utvisa om det är en bra väg att gå eller inte, men just nu känns det väldigt positivt.

    Ett av mina mål är att få minst 12 000 SEK i utdelningar under året. Efter tre månader så har jag totalt erhållit 2652,40 SEK i utdelningar i år, det uppfyller 22,1% av målet. Efter tre månader ligger jag en liten bit efter utdelningsmålet, som borde vara närmare 30% för att ligga i fas. Den svenska utdelningssäsongen har nu startat och jag kan konstaterat att det kommer att bli ritkigt tufft att nå målet för året, som jag på förhand visste var riktigt tufft ställt. Jag tror att man behöver tufft ställda mål för att pressa sig till sitt yttersta, som att inkassera 12000 kronor i månaden i utdelningar redan i år. Förhoppningsvis hjälper det mig att nå min dröm om att kunna leva på utdelningar tidigare.


    Ni kommer att kunna följa alla utdelningsrapporter och jämföra resultatet mellan månaderna på sidan Utdelningar här ovan.

    /Utdelningsstugan

    Photo Credit: sscreations
    *Innehåller affiliatelänkar.

    10 kommentarer:

    1. Sjukt kul att se dig öka så pass! Grymt bra jobbat och nu är det bara att köra lika hårt i några år till så kommer siffrorna bli slående bra! Jag är jäkla taggad på att fortsätta framåt jag med, nu kör vi!

      //Utdelningsnissen

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Utdelningsnissen!

        Tack för kommentaren! Jag är också grymt taggad! Full fart!

        Må väl!

        Radera
    2. Fasen va härligt, bara att gasa på!:)

      MvH Pengaregn

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Pengaregn!

        Jag riktigt kul att se pengarna trilla in i allt snabbare takt!

        Må väl!

        Radera
    3. Ser bra ut! Ökningen kommer bli mindre procentuellt framöver men å andra sidan blir det mer ökning i reda kronor vilket såklart är bättre. :)

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Dividendbomber!

        Tack! Du har så rätt så :)

        Må väl!

        Radera
    4. Snyggt jobbat! Noterar att av 9 utdelande bolag så kommer 7 ge utdelning 3 gånger till i år. Sånt är trevligt!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Sparaspendera,

        Tack för din kommentar. Sådant är riktigt trevligt! Realty Income kommer dessutom att dela ut ännu fler gånger än 3 :)

        Må väl!

        Radera
    5. Riktigt kul att se. Fortsätt så kommer du få en rik framtid!

      SvaraRadera
    6. Hej PengarMoneyPengar,

      Tack för din kommentar! Det är det vi hoppas på :)

      SvaraRadera