söndag 24 januari 2016

Söndagsläsning 24/1

Då har ännu en vecka passerat. OMXS30 har fortsatt vara sur, men tog lite oturligt nog en sväng upp nu precis inför löningen. För mig personligen hade börsen gärna fått fortsätta att gå ner ett bra tag till då jag får möjlighet att snitta ner mig i de fina bolag jag äger.


Nedan följer ett antal läsvärda artiklar från veckan som varit.

Hur skall jag agera nu när börsen faller?
Långsiktig investering beskriver sin syn på hur man skall agera under en nedgång på börsen. Jag håller med honom om allt han skriver. Mycket läsvärt!

Savaria Corp - ett fint hissbolag

Gustavs aktieblogg presenterar återigen en utförlig analys om ett bolag som inte är så känt för allmänheten.

Stefan Thelenius skriver ett intressant inlägg om en stratigi där man viktar om portföljen från dividend growth till high yield stocks ju närmare pensionsdatum man kommer.

Mord och förvaltning
Daniel investerar analyserar fallet där den 52-åring dömdes för både mord och bedrägerier mot flertalet kunder inom förvaltningssektorn. Mycket snygg och bra sammanställning av det inträffade.

Krösus Sork nådde en stor milstolpe och passerade 200 000kr i estimerade utdelningar för året. Kan inte annat än att säga grattis och att det skall bli kul att följa hans fortsatta resa mot ekonomisk oberoende.

Det mänskliga psyket – En av anledningarna till att vägen mot våra investeringsmål sällan är rak
Långsiktig investering beskriver hur vi människor agerar baserat på vårt psyke. Mycket intressant läsning och en väldigt bra chans att fundera på hur man själv agerar i olika situationer.


Fanns en hel drös av ytterligare fina artiklar denna veckan så jag säger som jag sagt tidigare att håll utkik efter nya inlägg i min länklista här till höger för att inte missa något.

Må väl och lycka till med era investeringar!

/Utdelningsstugan

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Kul med en ny kollega. Snöbollen är i rullning, ska bli kul att få följa med på din resa.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel,

      Tack för din kommentar. Snöbollen är absolut i rullning! Skall också bli kul att följa din resa.

      Må väl och lycka till med dina investeringar

      /Utdelningsstugan

      Radera