fredag 12 februari 2016

Senaste försäljningen

Då har dagen kommit som man fruktat och helst velat undvika sedan bloggen startade. Första försäljningen har inträffat! Det var i och med rapporterna som släpptes under förra veckan som det börjades att funderas ordentligt här inne i stugan om hur vida ett specifikt bolag skulle få vara kvar i portföljen eller inte. Svaret blev som ni säkert räknat ut i och med att detta blogginlägg skapats "nej".


Något som jag diskuterade i min strategi var hur jag agerar vid drastiskt förändras i något utav de företag som jag äger. Med drastiska förändringar menar jag till exempel om ett företag sänker sin utdelning eller visar en svagare tillväxt än vad jag vill ha. Jag har nämnt att jag helst inte vill röra mina innehav i portföljen, utan att de helst skall få ligga kvar i många år och växa och bli allt starkare. Jag gillar hur Jason Fieber på Dividend Mantra uttryckte det. Han jämförde sin aktiedepå med en tvål. Ju mer man använde den (köpa/sälja), ju mindre blev den. Därför hoppas jag att blogginlägg i denna kategorin blir undantag och endast ett fåtal dyker upp under bloggens livstid.

Nu var det dock precis det som jag beskrev ovan som drabbade ett utav mina företag under förra veckan. Mitt innehav Industrivärden annonserade en utdelningssänkning från 6,25 SEK till 5,0 SEK. En sänkning på hela 20%! Jag blev genast sugen på att sälja av hela innehavet, men tog det lugnt ett par dagar och funderade igenom nyheten ordentligt och kan nu alltså presentera en försäljning av innehavet. Jag kommer inte gå in i någon djupare analys än så här utan nöjer mig att säga att jag känner mig besviken på den nya ledningens beslut och gillar inte bolagets nya upplägg som inte är lika utdelningsvänligt. Vill någon veta mer bör man läsa alla andra grymma bloggare som redan skrivit om det inträffade, jag tycker bland annat att Petrusko sammanfattade det bra i detta inlägget.

Jag ligger i vanlig ordning lite efter med redovisningen här på bloggen och nedan försäljning gjordes redan den 11/2. Följande aktier såldes:



I och med ovan tre försäljningar så är nu hela mitt innehav i Industrivärden utraderat från portföljen och jag kommer inte att köpa månadsvis i bolaget längre. Det är inte omöjligt att jag någon gång i framtiden plockar upp Industrivärden igen och börjar att investera i bolaget, men då får de ha visat upp en stark tillväxt och ha en idé som jag tror på. Just nu tror jag att mina pengar kommer att göra mer nytta på annat håll.

Som jag också beskrev i min strategi så är jag är hela tiden fullt investerad på börsen oavsett börsklimat, detta är för att jag inte tror att jag besitter den kunskap som krävs för att kunna slå marknaden. Jag besitter inte heller det tålamod som krävs för att sitta med en stor kassa och invänta "rätt" tillfälle. Med det sagt kommer jag att försöka investera pengarna så snart som möjligt i ett företag som jag tycker har mycket ljusare framtidsutsikter än Industrivärden. Jag har redan en ganska god idé om vilket/vilka bolag jag skulle vilja fylla på i, men jag återkommer i ett eget inlägg om det inom kort.

Senaste försäljningen av Industrivärden minskade min årliga utdelning med 240 SEK. Sidan portfölj kommer att uppdateras i slutet av månaden för att spegla aktuella innehav.

Må väl och lycka till med era investeringar!

/Utdelningsstugan

2 kommentarer:

  1. Intressant, jag sålde också av Industrivärden på att de sänkte utdelningen. Ska bli spännande att se vad du väljer istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sparaspendera,

      Tack för din kommenterar. Great minds think alike? :)

      Jag håller på och filar på inlägget så du skall inte behöva vänta allt för länge innan du har svaret :)

      Må väl och lycka till!

      Radera