onsdag 24 februari 2016

Portföljuppdatering Februari 2016

Då var det dags att redovisa hur portföljen ser ut nu sedan senaste uppdateringen. 

Jag tänker uppdatera min portfölj i slutet av varje månad för att spegla aktuella innehav. Jag kommer även följa portföljvärdet, vilket egentligen är ointressant för mig som utdelningsinvesterare. Jag gillar dock siffror och statistik så jag tänker att det kan vara kul att följa även portföljvärdet och på så sätt kunna följa totalavkastningen för portföljen.

Eftersom jag satsar på tillväxtbolag så borde även kursutvecklingen vara god precis som utdelningstillväxten på lång sikt. Det är i alla fall min förhoppning och en utav anledningarna till att jag satsar på tillväxtbolag som tillexempel Apple, Disney och Starbucks. Med andra ord kan det trots allt vara intressant att följa portföljvärdet trots att det absolut viktigaste är att följa utdelningarna och utdelningstillväxten. Det är faktiskt portföljen som är själva motorn när jag sedan en dag i framtiden skall sluta arbeta och istället leva av utdelningarna som denna portfölj genererar.

Jag är verkligen glad att jag började spara i aktier för ungefär ett år sedan. Det har gått otroligt fort att få ihop en ansenlig summa pengar. Detta trots att börsen varit sur det senaste och portföljen är ned ett par procent sedan jag startade. Det är kul att se hur summan hela tiden växer i snabb fart och de enda ingredienserna är att leva lite mer sparsamt, investera i bra bolag och sedan låta tiden göra sitt. Jag kan inte vänta tills jag skriver en rapport om 5, 10 eller 20 år från nu, vilka siffror kommer att presenteras då?

Idag den 24 Februari ser min portfölj ut enligt nedan. Bolagen är sorterade i fallande ordning med det högst värderade innehavet överst.



Jag har sedan årsskiftet beslutat att "boosta" mina månadsinköp lite ytterligare med hjälp av belåning för att få extra köpkraft. Detta är något som jag har funderat på en längre tid och jag har kommit fram till att jag känner mig trygg i att belåna mig så länge jag håller mig inom ramarna för Avanzas Superlånet. I och med att vi antagligen befinner oss i en bearmarket så har jag inget emot att köpa på mig lite extra aktier just nu, precis som jag har gått igenom i mina senaste köpinlägg.

I februari gjorde jag en nyinsättning på 8633,51 SEK till mitt konto hos Avanza. Under månaden har jag inhandlat Microsoft som ni kan läsa om här. Jag har också gjort mitt sedvanliga köp i mina 10 st svenska innehav som jag handlar i månadsvis, om dessa går att läsa här. Jag har dessutom gjort en försäljning av Industrivärden och för det frigjorde kapitalet så köpte jag på mig ytterligare några aktier i Handelsbanken. Februari har varit en aktiv månad med andra ord! Månadens transaktioner ökade min årliga utdelning med 433,83 SEK.


Portföljvärde februari 2016:
Portföljvärde:236 179 SEK
Belåning:-7 898 SEK
Totalt innehav:228 281 SEK
Mitt totala investerade kapital uppgår idag alltså till 228 281 SEK. Eftersom detta är första månaden som jag redovisar denna typ av rapport så har jag ingenting att jämföra detta resultatet med, men jag börjar bygga på diagrammet nedan så kommer det med tiden bli intressant att följa.



Sidan portfölj har uppdaterats för att spegla de aktuella innehaven.

/Utdelningsstugan

4 kommentarer:

  1. Ja, precis, det är utdelningarna som gäller. Jag känner mig riktigt sugen på att starta en egen utdelningsportfölj med Colgate Palmolive som enda innehav. dom har ökat sina utdelningar 53 år på raken. Sen så känns aktien som ett stort klippblock. Inte ens finanskrisen 2008 hade någon nämnvärd effekt på börskursen. Det är det som kan bli en fälla med exempelvis svenska investmentbolag. Normalt så höjer dom utdelningarna, men plötsligt så kommer det någon kris, och ett bolag som exempelvis Kinnevik kan snabbt tappa halva börsvärdet. Och sen på det så kanske dom sänker kommande års utdelning, vilket betyder att jag som utdelningsinvesterare vill sälja. Då sitter jag där med skägget i brevlådan:)

    SvaraRadera
  2. Hej Mauresque!

    Tack för din kommentar. Ja Colgate har en riktigt imponerande utdelningshistorik tillsammans med ett par andra Aristokrater borta i USA. Det hade antagligen gått fantastiskt bra att köra en portfölj och bara fortsätta att fylla på i den. Jag försöker dock sprida ut mina risker genom att inte "lägga alla ägg i samma korg". Colgate går ju antagligen inte omkull under våran livstid, men chansen finns ju dock och då hade det varit förödande för portföljen.
    Jag har valt bolagen ovan så omsorgsfullt jag kan och jag hoppas verkligen inte att ett bolag som till exempel Kinnevik sänker utdelningen vid nästa finanskris. jag hoppas att de på sin höjd bibehåller befintlig utdelning, men det är ju såklart väldigt svårt att sia om.

    Må väl och lycka till om det nu blir en Colgate portfölj, det hade varit kul att följa dig och den!

    /Utdelningsstugan

    SvaraRadera
  3. Hej!

    En fråga/fundering?
    Jag har själv funderat på att kanske köpa fler bolag till portföljen, dock har jag inte gjort det än. En av anledningarna är att jag tycker att det redan nu är lite svårt att bestämma mig för i vilket bolag jag ska sätta nysparandet för månaden, särskilt under nedgången nu när flera innehav blev rät aptitliga.

    Har du något system, kör du på känsla, månadssparar du i några aktier eller hur lägger du upp taktiken?

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Drommaren,

      Tack för din kommentar/fråga. Jag har ett system där jag köper i ett antal bolag varje månad oavsett marknadsläge. På detta sätt slipper jag försöka tajma marknaden och riskera att missa uppgångarna. Jag beskriver hur jag tänker kring mina aktieinköp i detta inlägget om du vill läsa: http://utdelningsstugan.blogspot.se/2016/01/min-strategi-del-2.html.

      Må väl och lycka till!

      /Utdelningsstugan

      Radera