tisdag 24 januari 2017

Min aktiebevakningslista Januari

Utdelningsstugans bevakningslista December aktieköp. #uppesittarkväll.
Äntligen är det dags för ny lön! Det känns verkligen som att det var längesedan nu som man fick chansen att fylla på i sina aktier. I samband med varje ny löning så brukar jag presentera vilka aktier jag har lite extra bevakning på inför månaden. Det kan vara både befintliga innehav som jag eventuell är sugen på att vikta upp lite mer än vanligt eller också helt nya innehav som jag fått upp ögonen för. Detta inlägg skriver jag ifrån ett soligt Spanien så med största sannolikhet kommer jag att missa #uppesittarkvällTwitter och live på Youtube.Tur att man kan kolla ikapp på Philip och Niklas direktsändning på Youtube då det brukar vara riktigt bra underhållningsvärde.








Jag kommer att fortsätta att fylla på i mina svenska aktier månadsvis precis som vanligt. Är ni sugna på hur det kan se ut så kan vi ta mitt senaste transaktioner-inlägg som ett bra exempel. Jag fyller alltså på för en mini courtagekostnad varje månad i alla de bolag som jag kan applicera denna strategi på. Undantagen är de aktier där courtaget blir för högt till exempel aktier listade i USD eller EUR och aktier listade på mindre listor i Sverige. Är ni nyfikna på hur hela min portfölj ser ut just nu så kan ni kan se den under fliken Portfölj här ovan.

Jag har satt upp ett antal investeringskriterier för portföljen som jag vill att alla aktier jag äger eller planerar att köpa in uppfyller. Ni hittar hela mitt inlägg om mina investeringskriterier här och också en utförligare redogörelse varför jag valt dem. Kortfattat lyder de enligt nedan.

1. Bolaget måste ha en utdelning
2. Stark marknadsposition
3. Stigande omsättning och vinst
4. Bra utdelningshistorik
5. Sund utdelningsandel

Nedan aktier överväger jag att köpa in till portföljen utöver mina "vanliga inköp" som jag redan förutbestämt kommer att fylla på i. 


Min aktiebevakningslista januari


1. 








Utdelning: 4,20 SEK
Direktavkastning: 5,3%
Utd tillväxt (1 år): 40% per år
År sedan sänkt utd: 2 år
Utdelningsandel: 23,6%



Kommentar

Hemfosa (HEMF) som grundades 2009 är ett fastighetsbolag som inriktar sig främst på långsiktig förvaltning av samhällsfastigheter (skolor, vård, rättsväsende samt myndigheter). Aktien är ganska ny på börsen och det är bland annat därför jag redovisar utdelningstillväxten för endast 1 år här ovan. Vanligtvis så brukar jag kolla på tillväxten för minst 5 eller 10 år för att få en mer rättvisande bild av bolaget. Hemfosa delar ut kvartalsvis (4x 1,05 SEK). Aktien har varit väldigt populär bland bloggare och Twitterprofiler det senaste och det har alltså gjort att även Utdelningsstugans intresse har växts för aktien. Tittar vi på nedan bilder hämtade från borsdata.se och jämför med mina investeringskriterier så ser vi att bolaget är för ungt för att kunna nå upp till dem.



Mina utdelningskriterier bygger på att ett bolag långsiktigt skall kunna uppvisa en stigande trend vad gäller omsättning, vinst och utdelning och som ni ser på bilden ovan finns bara statistik från 2012 å bolaget börsintroducerades. Hittills har de uppvisat bra tillväxt, men som sagt något för kort tidsperiod för min smak.



I bilden ovan så ser vi utdelningshistoriken från bolaget. Visst är den god, men bolaget har bara delat ut pengar sedan 2014. Även här hade jag helst velat se historik för 10-15 år.



I ovan bild kan vi följa kursutvecklingen för aktien sedan introduktionen. Aktien har under senaste året som ni ser rört sig sidledes, att jämföra med börsen som gick upp kring 9% 2016.

Trots att Hemfosa (HEMF) är ett väldigt ungt bolag på börsen så är det ändå ett bolag som tilltalar mig. Jag gillar exponeringen mot samhällsfastigheter, vilket jag inte får från mina övriga fastighetsbolag (Castellum och Wallenstam). Jag har en stor framtidstro på just fastighetsbolagen i Sverige och det är därför jag nu alltså överväger att ta in ett tredje bolag i portföljen. Att ha en såpass hög direktavkastning och samtidigt så låg utdelningsandel är självklart också något som får det att vattnas i munnen. Jag skall inte sticka under stolen med att jag också gillar kvartalsutdelningen. Visst det spelar ingen roll för totalavkastningen, men som den utdelningsinvesterare man är så är det alltid trevligt med utdelning som trillar in på kontot. 

Det som talar emot en investering är att det inte finns historik nog att uppfylla mina investeringskriterier och att jag redan har relativt stor exponering mot fastighetsmarknaden i form av mitt innehav i Castellum och Wallenstam. 

Direktlänk till Hemfosa (HEMF) hos Avanza.


2. 








Utdelning: 10,39 NOK
Direktavkastning: 3,15%
Utd tillväxt (5 år): 58,4%
År sedan sänkt utd: 5 år
Utdelningsandel: 49,4%

Kommentar:

Bakkafrost (BAKKA) är ett företag som odlar lax och sedan säljer över hela världen. Till skillnad mot Hemfosa så är Bakkafrost inte ett bolag som man läser om dagligen, varken bland andra bloggare eller på Twitter. Jag stötte på bolaget genom ett tips från twitteranvändaren @Tesu90. Tack för det!

Även för Bakkafrost så har jag hämtat ett gäng bilder från Borsdata.se för att kunna jämföra med mina investeringskriterier. Samma problem som jag hade med Bakkafrost har jag även här i och med att Bakkafrost också är relativt nya på börsen. Nedan tabell visar omsättningen och vinsten för bolaget och som ni ser så ser det riktigt bra ut med både stigande vinst och omsättning.





Tittar vi på utdelningstillväxten så är också den riktigt god, om än något kort tidsperiod för att kunna dra några större slutsatser av.



Kollar vi på aktiekursen nedan så har bolaget haft en grymt stark utveckling sedan de introducerades. 




Efter att ha jämfört Bakkafrost siffror och bilderna ovan så kan jag konstatera att bolaget passar in bra på mina kriterier även ifall tidsperspektivet är i det minsta laget. En investering i bolaget skulle inte bara ge mig exponering mot NOK (som jag i dagsläget saknar) utan även ge mig exponering mot en mycket spännande framtidsmarknad, laxodling. Jag är inget proffs på laxodling, men tycker helt klart att det låter som en mycket spännande affärsidé.

Bolaget har alltså en utdelningsandel på endast 49,4% och en direktavkastning på 3,15%. Tar man med i beräkningarna att de haft en utdelningstillväxt på i snitt 58,4% per år de senaste åren så är det verkligen ett spännande bolag att investera i för mig.

Jag kan egentligen inte se några större hinder till att investera i bolaget så ett köp ligger nära till hands. Eftersom bolaget är registrerat i NOK så blir det inte heller problem att plocka in dem i min vanliga köp-strategi, som är att fylla på månadsvis i de aktier som det går.

Direktlänk till Bakkafrost (Bakka) hos Avanza.



Sammanfattning


Det blev alltså endast 2 bolag på bevakningslistan i januari. Antalet bolag jag tar med på listan varierar från månad till månad och nu inför löningen i januari så är det alltså ovan två aspiranter om jag är extra sugen på! Båda bolagen är debutanter på bevakningslistan och jag äger för tillfället inte aktier i något av bolagen, men skulle absolut kunna tänka mig att göra det framöver. Båda bolagen har lite väl kort tid på börsen, men den tid de varit med har de presterat riktigt bra och fortsätter de på samma sätt kommer de visa sig vara riktigt bra investeringar på sikt. Jag önskar ju fortfarande lite bättre direktavkastning i portföljen och då passar ju båda bolagen in. Även ur tillväxts synpunkt så tror jag bolagen har kapacitet att både växa och höja utdelningen i många år framöver.

Jag återkommer med ett inlägg längre fram där jag som vanligt presenterar alla transaktioner jag gör här i stugan.



Vilka bolag har ni på er radar inför löningen?



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.

Må väl och ha en fortsatt skön dag!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay


*Innehåller affiliatelänkar

14 kommentarer:

  1. Fler som uppmärksammar Bakkafrost! Kul! Den har jag suttit med ett tag och haft en mycket tillfredsställande resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej JB!

      Ja det känns spännande. Fick ett tips från Twitter och valde efter det att kika lite närmare på bolaget. Av att döma av aktiekursens utveckling så kan jag tänka mig att du haft trevligt. Hoppas på lika trevlig utveckling framöver om jag väljer att investera.

      Må väl!

      Radera
  2. Har själv valt Marine Harvest inom laxsegmentet. Vad är det som talar mer för Bakkafrost enligt dig?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn!

      Först vill jag bara säga att jag inte har investerat i något av bolagen på min bevakningslista ännu, men det ligger ganska nära till hands. Jag kollade faktiskt in Marine Harvest i samband som jag kollade på Bakkafrost och framförallt så gillade jag den stabilitet som Bakkafrost uppvisade jämfört med Marine Harvest. Kollar man på Marine Harvest så har de till exempel från år till år både höjt och sänkt utdelningen, flera år har de dessutom skippar utdelningen helt. Jag som defensiv utdelningsinvesterare vill/kräver stabilitet här om det en dag skall bli möjligt att leva på utdelningarna.

      Tack för din fråga och må väl!

      Radera
  3. Hej!
    Liknande fråga som pengaregn, vad fick dig att välja bakkafrost bland laxföretagen? Förutom marine harvest finns bl.a. ju grieg, leroy och austevoll seafood.
    Mvh
    Hobbyspararen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hobbyspararen!

      Tack för din kommentar. Svaret blir då samma som till Pengaregn. Jag kollade nu in både Grieg och Leroy, som var nya för mig innan ditt tips, så ser jag att de också uppvisar viss instabilitet i utdelningshistoriken även om Leroys historik är riktigt fin.

      Skall kika på alla bolagen ytterligare en gång innan jag väljer att investera i något av dem.

      Tack och må väl!

      Radera
  4. ang din kommentar " Visst det spelar ingen roll för totalavkastningen" så gör det väl ändå det,
    du har ju möjlighet att återinvestera utdelningen flera gånger på ett år kontra en gång.
    dvs ett företag som delar ut 1% kvartalsvis kontra ett som delat ut 4%
    1,01^4 = 1,0406 -> 4,06% kontra 4%. Inte stor skillnad men ändå en skillnad.
    rätta mig om jag har fel.

    tack för en bra blogg, gjorde en egen analys för ett tag sedan om just hemfosa så själv ligger jag tung iden. Har försökt att hitta bloggar/ trådar på div forum som letar efter fel i hemfosa men har inte riktigt hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robert!

      Tack för din kommentar. Det är svårt det där med regelbunda utdelningar. Tänker vi på tex Castellum så nu väljer att dela upp sin utdelning i två så får man vänta i ytterligare 6 månader på att få hälften av utdelningen som man annars hade fått redan i mars. Hade man kunnat investera hela summan i mars istället för nu 50% i mars och 50% i september så borde det ge bättre totalavkastning då börsen tenderar att ge bättre avkastning ju längre tid man är investerad.

      Med andra ord så borde det bästa vara att få hela utdelningen direkt vid 1 tillfälle istället för att få "vänta" på utdelningen och få en liten del varje kvartal.

      Jag är ingen expert så du får gärna rätta mig också om jag har fel.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  5. Finns många intressanta bolag i vårat grannland. Har funderat på att lyfta in något laxodlingsföretag, så din bloggpost var väldigt intressant läsning. Det enda som har avhållit mig från köp är att flera laxföretag har gått upp riktigt rejält senaste året och känns nu ganska dyra. Men det är som vanligt "man skulle köpt för X år sen" :) Jag har en tendens att hitta bolag som redan har haft sin uppswing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!

      Uttrycket att kvalitet alltid kostar stämmer ofta in bra på bolag som visar upp fin historik och god tillväxt. Förhoppningsvis kan de fortsätta att prestera även framöver.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  6. Hej Utdelningsstugan!

    Måste bara säga att jag också tror på Hemfosa. Som du säger har de inte delat ut så många år men jag tror samtidigt att de kan hålla en mycket bra statistik även framöver. Helt godkänd köprek :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM!

      Jag är faktiskt också riktigt sugen på Hemfosa och kan meddela redan nu att jag initierade en liten position i bolaget igår. Kommer ett inlägg om det inom kort.

      Hoppas "köpreken" visar sig vara bra även när vi tittar tillbaka om en 15-20 år.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  7. Skulle nog kunna tänka mig ett smakprov på Hemfosa. Drömmen vore om det sker en rejäl dipp så att man kan komma in lite billigare och få riktigt bra direktavkastning fördelat på 4 ggr per år :)

    Keep up the good work med bloggen!

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Seglarn!

      Jag initierade faktiskt en liten position i Hemfosa under gårdagen. Precis som du skriver så hade det varit en dröm om vi kunde få en större dipp så man kunde fortsätta att snitta ner sig framöver.

      Stort tack och detsamma!

      Må väl!

      Radera