fredag 11 november 2016

Sparande Oktober

Sammanställning av intäkterna och sparandet i Oktober
Oktober bjöd på precis det som oktober skall bjuda på, regn, rusk och kyla. November har börjat på liknande sätt fast regnet är utbytt mot snö i stora delar av landet. Därmed så har också cykeln fått gå in i sin vintervila. Jag cyklar endast fram tills det blir is på vägarna. Förra året cyklade jag hela vägen fram till 23:e december, men i år är vädret alltså lite styggare. Det gör också att mina kostnader ökar lite under vinterhalvåret då jag måste investera i ett busskort.








I och med att vi redan är i mitten utav november så har det blivit hög tid att redovisa intäkterna och sparkvoten för oktober. Jag vill i och med dessa inlägg visa att det är möjligt att på en inte allt för imponerande lön nå ett ekonomiskt oberoende inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag själv tjänar ca 27 000 SEK brutto i månaden och är bara efter knappt 2 år av utdelningsinvestering en bra bit på vägen att en dag kunna leva på utdelningar!


Lyckas man spara någon eller några tusenlappar varje månad och börjar investera dessa i bra aktier kommer det att gå snabbare än vad man tror att nå en passiv inkomst. När väl snöbollen är i rullning så kommer det gå otroligt snabbt framåt och för varje krona man sparar extra varje månad ökar du takten ytterligare på det framtida kassaflödet. 

Sparande Oktober

För oktober kan jag presentera nedan siffror:

Inkomster oktober2016:
Lönearbete:
21 744 SEK
Utdelningar:
508,04 SEK
Övriga inkomster:
488,75 SEK
Totala inkomster
22 740,79 SEK
Sparande oktober2016:
Överföring till aktiekonto inkl utd.
12 508,04 SEK

Jag uppnådde alltså en sparkvot på 55,0% i oktober! En bra bit över målet för helåret alltså, som är att ligga på ett snitt om minst 45%. Jämför jag med förra årets sparande i oktober som låg på 40,6% så är det en ökning på hela 14,4 procentenheter! Ett resultat som jag självklart är mycket nöjd med och oktober blir en av de bästa sparmånaderna sedan starten!

Inkomster


Inte många övertidstimmar i september och det gjorde att lönen landa runt en summa som ligger i linje med vad jag brukar inkassera. Nästa månad kommer nog att bli betydligt bättre i det avseendet. 
Denna månaden inkasserade jag 508,04 SEK i utdelningar, vilket jag tycker är helt okej för en höstmånad. Summorna växer hela tiden och det känns väldigt motiverande.

Posten övriga inkomster består fortfarande endast av reklamintäkterna från denna bloggen som jag bedriver. I oktober uppgick dessa intäkter till 488,75 SEK. Antalet läsare för bloggen har verkligen växt det senaste och det är riktigt roligt att se! Att det dessutom genererar några kronor tillbaka för den tid man lägger ner känns ju extra kul. Om ni har läst vilka mål jag har för 2016 så vet ni att ett utav målen var att tjäna minst 10 000 SEK utöver lönearbetet och utdelningar under året. Målet kändes bara för ett par månader sedan väldigt avlägset, men låter jag det ligga kvar för 2017 så tror jag att om jag fortsätter prestera kan finnas en chans att det uppfylls. Totalt har jag inkasserat ca 1819,49 SEK för helåret i övriga inkomster.

Utgifter


Utgifterna under oktober har hållit sig på en riktigt bra nivå vilket sparkvoten indikerar. Finns inte så mycket mer att säga här än att jag är nöjd med resultatet.

Summering


Målet för 2016 är att ha en sparkvot över 45%. Året började väldigt skakigt och jag låg långt ifrån målet efter första månaderna. Efter det har det dock verkligen ordnat upp sig och sparkvoten för helåret ligger just nu på 48,3%. Jag känner mig ganska trygg att fixa målet för året, men det gäller att köra på sista 2 månaderna också så att man vet vart man skall lägga ribban inför nästa år. Det gäller att hela tiden utveckla sig!


Vad landade er sparkvot på i oktober?


Missa inga inlägg framöver anmäl dig gratis till mitt nyhetsbrev: här


Må väl och lycka till med ert sparande under månaden!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på TwitterFacebook och Youtube!


Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar*

14 kommentarer:

  1. Grym sparkvot, min hamnade på ca 25%.
    20% till aktier, och resten till en buffert/aktiereserv. =)
    //Sixten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack så mycket! 25% är också den riktigt bra och bra mycket högre än vad medelsvensken sparar. Klarar du att upprätthålla en såpass hög sparkvot så kommer det gå riktigt fort att bygga upp en stabil utdelningsmaskin.

      Må väl!

      Radera
  2. Råkade slinta på förra inlägget och publicera innan jag var klar.
    Fick i oktober retroaktivt för den nya lönen samt en del andra ersättningar utöver det vanliga så lönen landade på ca 37000 netto. Satte av 20000 av dessa. Har haft en del utgifter med huset som tärt på sparkvoten. Trots det ligger sparandet i kr högre än vad som är normal. 54%. En nornmal månad strax är under 50%. Jag känner när jag läser denna och Miljonär innan 30, att jag slösar nog en del på utgifter man inte tänker på. Man handlar lite här och lite där. Jag kommenterade lite förut här, och därför insett att en egen blogg kan motivera mig själv till ett bättre sparande men framförallt att inte sälja i tid och otid utan sikta på långsiktighet. Du skrev att om du fick bestämma hade du börjat med att månadsspara in en stor likvid i aktier istället för att köpa för allt med en gång. Det har jag således börjat.

    Sedan 4 veckor har jag haft USD 50000 som ju bekant gått upp lite. Dessa har jag på nordnet depån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Roger!

      Riktigt grym nettoinkomst du har och också riktigt imponerande sparande! Det är i alla fall min åsikt. Ser att du dessutom äger ett hus och därmed har du ju alla möjligheter att satsa på en stor och stark utdelningsmaskin nu. Med den spartakten så tar det inte lång tid att nå en riktigt fin passiv inkomst.

      Som sagt jag ser att du läst hur jag skulle gjort och det skall inte anses som någon rekommendation då jag som sagt bara är en lekman. Kul dock att du kommit igång och vill satsa långsiktigt.

      En blogg hade nog inte varit en dum idag. Man får tänka både 1,2 och till och med 3 gånger innan man agerar eftersom allting skall redovisas här. Det är samtidigt jäkligt kul med alla respons man får i olika media.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  3. Bra jobbat, det har verkligen tagit fart för dig!

    Iom att jag själv kör eget med målet att inte jobba mer än nödvåndigt så fokuserar jag egentligen på att inte öka utgifterna och sparandet blir vad det blir. Det viktigaste för mig är tt mina utdelningar ökar varje månad. Jag har svårt att tacka nej till lediga dagar om möjligheten finns ;).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden. Det låter som att du har din egen plan klar för dig och det låter ju också onekligen som att det är ett bra mål att se utdelningarna öka för var månad som går.

      Även jag drömmer om att få tillbringa tiden som jag önskar. Hade antagligen hållit mig sysselsatt med helt andra saker än vad jag gör 8-10h varje dag idag i alla fall.

      Må väl!

      Radera
  4. Hej Varför har du HSB Aktie A när HSB B Är billigare ? Du får ju fler aktie till samma DA liksom ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar och bra synpunkt! Jag har faktiskt bytt en hel del mellan HSB A och B sedan jag började investera just för att priset mellan dem tenderar att variera. Alltså att A och B aktien kan gå om varandra fastän precis som du säger direktavkastningen är den samma.

      Skall absolut se till att göra ett skifte under nästa vecka om det ser ut på samma sätt.

      Må väl!

      Radera
  5. Vilken hög sparkvot du har! Riktigt bra jobbat. Med så mycket sparat borde portföljen kunna markant framöver. Själv försöker jag hålla mig till minst 4000kr i månaden men blir det mer över så sparas det mer såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel P!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden. Ja det blev en riktigt bra sparmånad detta! Hoppas precis som du säger att det skall hjälpa portföljen att växa snabbt framöver.

      4000 i månaden är verkligen ingen dålig summa. Kollar man i diverse sparkalkylatorer som finns ute gör det en snabbt till både miljonär och ekonomiskt oberoende om man investerar klokt och kan hålla i den summan under en längre tid.

      Må väl och ha en fortsatt trevlig helg!

      Radera
  6. 4,96 % självförsörjande alltså. Sen så kan du även räkna ut baserat på detta, hur lång tid det tar att nå 100%. Kan rekommendera https://networthify.com/calculator/earlyretirement? Du behöver dessutom ha vissa reserver dels för dåliga tider, dels för oväntade utgifter. Men med din avbränningstakt på pengar så kommer du nå dit tids nog. Säg inte upp dig än, du bör ha minst 11½ år kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Redaktionen!

      Tack för din kommentar. Riktigt bra länktips där! Kul att kunna se hur lång tid man har kvar även fast jag har tänkt mig något högre levnadskostnader framöver. 4,96% är en bra bit på vägen och det känns skönt att veta att takten bara kommer öka för varje år som går i och med ränta-på-ränta effekten.

      Blir ingen uppsägning ännu, kämpar på ett bra tag till här i stugan!

      Må väl och ha en härlig helg!

      Radera
  7. Smart tanke att hålla koll på hur mycket sparandet når upp till varje månad. Det ska jag nog också göra:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronantillmiljonen!

      Jag älskar ju alla typer av siffror och statistik så ju mer man kan bokföra desto roligare. Tycker absolut att du skall göra detsamma!

      Må väl!

      Radera