söndag 20 november 2016

Söndagsläsning 20 November

Söndagsläsning - bästa blogginläggen från veckan som gått
Ytterligare en vecka lider mot sitt slut och nästa vecka väntar redan en ny lön. Tiden går grymt snabbt tycker jag, på både gott och ont såklart. Dels så betyder det ju att tiden tills man når ekonomiskt oberoende kommer allt närmare, men samtidigt vill man ju att tiden skall gå långsamt så man hinner med så mycket så möjligt idag också. 




I veckan så släppte jag ett inlägg där jag sammanfattade min filmserie "Att leva på Utdelningar". Ett inlägg som tog lång tid att producera i och med att det innehåller inte mindre än 5 st utbildningsfilmer, men jag känner mig nöjd med resultatet.
Även feedbacken jag får har varit positiv på både bloggen och twitter vilket såklart är grymt kul. Vill åter igen säga stort tack till alla som tar sig tid att läsa, kommentera, gilla och dela!

Som sagt, jag har trimmat ner antal inlägg som presenteras nedan mot tidigare. Det är alltså en överhängande risk att flera bra och läsvärda inlägg inte är med nedan. Jag hoppas ni har överseende med det.


Här nedan är de blogginläggen som jag fastnat för under veckan


Kryper ut ur Skalet - det här är jag
Gustav gör som flera andra och lämnar anonymiteten bakom sig. För mig spelar detta ingen roll och det kommer att bli lika roligt att följa honom och hans exotiska investeringar framöver.

Köper du dippen?
Stefan Thelenius diskuterar "att köpa på dippen"-strategin som det har varit väldigt mycket tal om det senaste året.

Fräscha upp geografin - den styr börsen igen
Gottodix bjuder på intressanta reflektioner angående länders påverkan på börsen.

Disney all the way
Jag gillar verkligen Disney! Jag gör som Lou Mannheim skriver och sitter still i båten och inväntar uppvärdering av bolag. Förhoppningsvis kan man sitta kvar för all framtid.

Plan och budget - 3 månader i Thailand (Del 1 av 3)

Jag tycker att det är så intressant och roligt att följa vägen till frihets och hans familjs resa mot att kunna leva fria i Thailand. Det är ett så konkret mål och det känns verkligen som att de kommer lyckas!

Två svenska kvalitetsbolag duellerar - Fenix Outdoor möter Hennes & Mauritz i utdelarnas kamp

Som jag nämnt flera gånger tidigare så är dessa analyser, enligt mig, bland de mest intressanta inläggen där ute bland mina bloggkollegor. Tack Långsiktig investering för du tar dig tid att skriva dessa!

Vår plikt som goda medborgare

Miljonär innan 30 besvarar en del utav de moraliska frågor han ofta stöter på i kommentatorsfältet på sin blogg. Intressant.

Tack vare aktieintresset
Framtida Frihet skriver vad aktieintresset gett honom. Kan hålla med om de flesta punkterna!

Lärdomar från H&M 2010-2016

Finanstankar bjuder på intressanta reflektioner.

Så maxar du sparandet
Utdelningsseglaren delar med sig av ett riktigt fint inlägg. Allt man behöver veta om sparande helt enkel!



Värt att poängtera är att inläggen ovan är sådant som jag tyckt varit extra kul att läsa under veckan. Med all sannolikhet så finns det massor av läsvärda och intressanta blogginlägg från veckan som gått, men som ej finns med i listan ovan.



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev: här.

Må väl och ha en fortsatt härlig söndag!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på TwitterFacebook och Youtube!


Photo Credit: pixabay

4 kommentarer:

  1. Hej jag har en fråga gällande castellum du har gjort en analys och köp rek på 123 om jag inte minns fel, kursen är i dagsläget på 115 är det läge att maxa sitt innehav på den här dippen ? sen så undrar jag hur tar du ställning till ränta höjningen som påverkar fastighetsbolag tror du att det kan påverka castellum på nått sätt att man minskar utdelningen längre fram om några år när räntan höjts,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har analyserat Castellum, men jag ger aldrig några direkta köprekar eller ger riktkurser. Min strategi bygger på långsiktighet och jag fyller därmed på i mina aktier varje månad, så även i Castellum. Därför kommer jag inte som du skriver ovan att maxa innehavet på någon speciell kurs utan helt enkelt följa min utsatta strategi oavsett vad som händer.

      Vad gäller fastighetsbolag vid räntehöjningar så tror jag säkert att det kan påverka kurserna på aktierna. Jag tror och hoppas inte att det skall påverka Castellums utdelning, om det gör det så får jag göra en ny analys av Castellum då och överväga om jag skall sälja innehavet eller ej. Tills dess kommer jag som sagt att fortsätta handla precis som jag gör.

      Må väl!

      Radera
  2. En högre lön ger ju ett högre sparande sålänge du håller dig kvar vid % av sparande även fast du byter jobb eller position inom företaget.

    Hur ser dina möjligheter och vilja ut att byta jobb för att få högre lön? Det optimala för att snabbt stegra i villkoren är ju just att byta jobb. Det är ju givetvis många andra faktorer som spelar in än just villkoren men vill man sluta jobba tidigare i livet kanske man får slita hårdare fram tills dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar och kloka tankar. Att byta jobb ser jag absolut som en möjlighet för att kunna korta ner tiden tills man når sin dröm. Skulle det kommit ett lukrativt erbjudande så hade jag absolut övervägt det även om jag trivs helt okej på den arbetsplats jag arbetar på just nu.

      Jag letar dock inte aktivt jobb för att kunna förbättra min lön, men det är kanske något som man bör överväga.

      Må väl!

      Radera