söndag 21 januari 2018

Mina Mål 2018

Då är vi alltså inne på tredje året som bloggare och det har blivit dags att sätta upp nya mål inför 2018. Förra året var ett riktigt bra år och jag klarade av att uppfylla 3 av de 4 mål som jag satt upp för helåret. Inför 2018 så vill jag fortsätta att rulla min snöboll så snabbt det bara gå för att skapa mig bättre förutsättningar längre fram. Därför har jag skruvat upp målsättningen ytterligare lite detta året!









Här kan ni läsa inlägget om mina mål för 2017

Och här kan ni läsa utvärderingen av målen för 2017

Målen för 2018 kommer troligtvis bli minst lika svåra att uppnå, om inte till och med svårare. Anledningen till att jag medvetet sätter "tuffa" mål är för att jag då tror mig pusha mig ytterligare lite hårdare. Även ifall ett mål inte uppnås så tror jag att jag når högre resultat genom att hela tiden sträva efter något. Jag har upptäckt att jag fungerar på detta sätt och därför väljer jag också att sätta upp målen efter det. Alla är olika såklart och det är viktigt att hitta det som passar bäst för en själv när man väljer ut sina mål inför året.

Mitt långsiktiga mål är som bekant att en dag kunna leva på utdelningar från mina aktier. Målet ligger dock fortfarande väldigt långt fram i tiden för mig och jag har därför valt att sätta upp ett par delmål varje år som i mindre steg skall föra mig närmare mitt slutmål. 

Nedan finner ni mina mål jag har satt upp för 2018 och de är också uppdaterade i fliken mål här ovan.


Mål 1: Årets utdelningar skall uppgå till minst 24 000 SEK


Under 2017 så inkasserade jag 16 689,47 SEK i utdelningar så för att uppnå årets mål så skulle det alltså behövas en total ökning av utdelningarna på 43,8%. Som sagt ett tufft mål, men jag tror det kommer göra att jag pressar mig mitt yttersta för att klara av det! Det kommer krävas riktigt bra utdelningshöjningar från mina aktier samt ett högt nysparande för att kunna uppfylla målet. Precis som jag skrev förra året så skulle detta mål, baserat på det kapital jag idag har på mitt aktiekonto, ganska lätt kunnat uppnås. Jag satsar dock i huvudsak på utdelningstillväxt istället för hög direktavkastning och den aktuella utdelningen blir då ofta lidande. På lång sikt borde denna strategi slå de högutdelande bolagen i totalavkastning och eftersom jag inte planerar att gå i pension imorgon så borde detta vara den bästa strategin för mig. Om jag bara kan vara tålmodig så kommer det förhoppningsvis att börja visa sig i resultatet ordentligt om 5-10 år när ränta-på-ränta effekten börjar arbeta på allvar.

Ni kan se tidigare utdelningar under fliken Utdelningar här ovan.


Mål 2: Spara 53% av nettoinkomsten, i snitt per månad


Jag höjer alltså upp målet för sparkvoten med 3 procentenheter mot 2017. Under 2017 uppnådde jag en genomsnittlig sparkvot på 51,68% och klarade därmed förra årets mål som var satt till 50%. Jag har ganska goda förhoppningar att jag skall klara av det nya målet på 53% under 2018, men då krävs att jag fortsätter på den inslagna vägen jag hade nu under hösten och inte upprepar förra årets vintermånader. Förhoppningarna är att jag under året skall lyckas höja mina inkomster och samtidigt hålla kvar kostnaderna på samma nivå.

Ni kan se min historiska sparkvot under fliken Sparkvot här ovan.


Mål 3: Tjäna minst 12 000 SEK (netto) utöver utdelningarna och det vanliga arbetet


Detta målet får alltså ligga kvar på samma nivå som under under 2017. Förra året så inkasserade jag 7 941,33 SEK i bloggintäkter vilket jag tycker känns okej, men det hade varit roligt att kunna inkassera i snitt en tusenlapp extra per månad på bloggandet. Det krävs alltså en ökning på 51% för att klara målet och det kommer bli otroligt tufft eftersom intäkterna är direkt kopplade till antalet läsare på bloggen. De pengarna som jag redovisar här är skattade och klara eftersom jag använder en tjänst innan de betalas ut till mig som gör att jag får ut pengarna precis som en vanlig löntagare. I framtiden hade det säkert kunnat vara lönsamt att öppna ett eget bolag för detta och på så sätt kunna få ta större del av pengarna, men i dagsläget så har jag valt den "enklare" lösningen eftersom summorna är såpass små och bloggen fortfarande är en hobby. 


Mål 4: Genomföra minst 2 "paraktiviteter"


Detta målet får ligga kvar oförändrat ifrån 2018. Förra året var vi på totalt 3 st utlandssemestrar och det är kul att kunna unna sig trots att vi båda lever med höga sparkvoter. Under 2018 vill jag på liknande sätt göra minst 2 roliga lite större saker med sambon så att vi kan motivera oss till att fortsätta sträva mot övriga mål.  Detta målet känns viktigt eftersom vi under året försöker leva så ekonomiskt och sparsamt som det bara går och det kan därför vara bra med ett mål som detta så att vi även "måste" satsa på varandra. 


Slutsats


Jag höjer alltså ribban nu från 2017 till 2018! Ganska naturligt såklart, men det krävs rejäla höjningar för att målen skall gå i lås! Vi får hoppas på någon/några bonusutdelningar från aktierna, några riktigt fina utdelningshöjningar och helst inga sänkningar så skall det nog finnas en chans att klara utdelningsmålet. Man är såklart lite extra orolig över utvecklingen i H&M och bolagets utdelning i år. H&M är inget jättestort bolag i portföljen med sin portföljvikt på 2,5%, men varje krona är grymt viktig om jag skall klara utdelningsmålet så jag hoppas att de i alla fall kan bibehålla sin utdelningsnivå. De övriga målen bygger mest på min egen prestation och inte lika mycket till hur bolaget agerar (vilket i och för sig jag också styr eftersom jag valt bolagen) så här borde jag kunna klara av dem om jag lyckas prestera under hela året.

Det känns grymt kul och motiverande att kliva in i 2018 med de nya målen och jag skall göra mitt yttersta för att försöka klara av dem! Ett inofficiellt mål som inte är med bland målen ovan är att bloggen skall fortsätta växa under året och det hoppas jag att den skall göra genom att jag fortsätter vara transparent och försöka skriva inlägg av hög kvalitet. 



Vilka är era mål för 2018?



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.



Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay


*Innehåller affiliatelänkar

14 kommentarer:

  1. Mitt mål är att nå 74 000 kr i utdelningar 2018....2017 blev det 68 000 kr. Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Patrik!

      74K är ju helt grymt! Hoppas du klarar målet för året!

      Må väl!

      Radera
  2. Att höja till 24 000 kronor under 2018 kan du definitivt fixa! Jag fick cirka 13 500 kronor ifjol och har redan passerat 24 000 kronor i år. Förmodligen har du under hösten också köpt en del aktier som delar ut nu i vår. Du behöver dock ett ganska högt sparande för att klara det. Själv siktar jag på 40 000 kronor i år vilket också blir rätt tufft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!

      Jag hoppas du har rätt! Du har haft en helt fantastiskt fin tillväxt så jag hoppas att jag kan följa din fotspår!

      Må väl!

      Radera
  3. Svar
    1. Hej Pappa betalar!

      Stort tack! Jag hoppas du har rätt :)

      Må väl!

      Radera
  4. Tuffa och bra mål!
    Mina mål är en aning diffusa och försiktigare. Jag har följt dig i stort sett sedan du började blogga och det är extremt roligt att följa din resa. Lycka till med ditt fortsatta investerande // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frilansportföljen!

      Riktigt kul att höra att du har varit med hela min resa! Kul också att du tycker det jag är skriver är inspirerande!

      Må väl och stort lycka till!

      Radera
  5. 5 000 kr i utdelning och ett portföljvärde på 115 000 kr. Avslutade förra året med nästan 3 000 kr i utdelning och ett portföljvärde på cirka 75 000 kr. Vi sparar ganska aggressivt till ett boende så kan inte sätta av jättemycket till aktierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieoutsidern!

      Kul att höra! Stort lycka till och kör hårt framöver!

      Må väl!

      Radera
  6. Hej igen!
    Vet inte med mig om jag har läst svaret på denna fråga jag nu ställer någonstans i din blogg....
    Men har du lite som tänk att tillexempel spara "extra" mkt i dom aktierna som du har i din portföljs som du vet har utdelning säg kommande månad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan!

      Tack för din kommentar. Jag tror att jag har svarat på det tidigare, men här kommer det i värsta fall igen :)

      Jag tänker inte på när aktierna har utdelning, utan jag försöker investera regelbundet och bryr mig inte om när utdelningen kommer. Väljer med andra ord bra bolag och tar ej hänsyn för utdelningen.

      Må väl!

      Radera
  7. Din snöboll rullar på i bra fart nu. Just alla "mål" utöver de ekonomiska målen ser jag som väldigt intressanta. De bästa ideerna och vändningarna i livet har jag fått på en varm strand vid en avlägsen breddgrad.
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Konsultinsikter!

      Stort tack! Jag håller med dig! De "mjuka" målen är nästan de viktigaste för att klara av den långa resa.

      Tack och må väl!

      Radera