söndag 14 januari 2018

Intäkter och Sparande - December 2017


Intäkter och sparande utdelningsstugan oktober 2017
God förmiddag på er! Livet i stugan trevar på i ganska normalt tempo just nu. Jobbar, tränar, sparar och investerar. Hinner dessutom dricka en öl eller två med vänner någon dag i veckan, vilket är trevligt. 2018 kommer förhoppningsvis bli ett riktigt bra år och jag håller fortfarande på och knåpar ihop vilka mål jag skall ha under året. Det inlägget kommer att presenteras lite längre fram. Först tänkte jag gå igenomhär nedan, hur intäkterna och sparandet såg ut under december.








Anledningarna till att jag redovisar mina intäkter och mitt sparande är för att jag vill visa att det är möjligt att nå ett ekonomiskt oberoende med en lön som ligger kring snittinkomsten i Sverige. Är man bara beredd att göra vissa typer av uppoffringar så går det att åstadkomma ett ekonomisk oberoende inom en inte alltför avlägsen framtid. När väl snöbollen är i rullning så kommer det gå otroligt snabbt framåt.


Den andra anledningen till att jag presenterar de här inläggen är för att jag vill göra detta i realtid, dels så att jag själv kan jämföra mina resultat och framsteg, men också för att andra skall kunna följa min resa. I dessa rapporter kommer jag inte gå in på djupet i vilka mina utgiftsposter för månaden har varit. Jag tycker inte att det är ointressant, men jag har valt att fokusera på intäkterna och sparandegrad istället och eventuellt kommentera nedan om det varit något utgift under föregående månad som påverkat mer än normalt. Mellanskillnaden mellan mina inkomster och det jag sparat är naturligtvis mina utgifter för månaden. 

För december kan jag presentera nedan siffror, alla summor är netto, det vill säga efter betalad skatt:


Nettoinkomster December 2017:SEK
Lönearbete:23 342
Utdelningar:943,51
Johnson & Johnson (JNJ)197,92 SEK
Emerson Electric Co. (EMR)40,81 SEK
The Coca Cola Company (KO)81,26 SEK
Realty Income Corp. (O)93,12 SEK
Boston Pizza Royalties. (BPF.UN)59,61 SEK
Starbucks Corp (SBUX)82,95 SEK
Visa Inc. (V)14,72 SEK
Microsoft Corp. (MSFT)49,45 SEK
Northwest Healthcare. (NWH.UN)62,89 SEK
Qualcomm Inc. (QCOM)67,40 SEK
LVMH (MCP)79,68 SEK
Union Pacific Corp (UNP)54,38 SEK
Bloggintäkter:786,73
Google Adsense261,91
Affliliatelänkar240
Övrig reklam284,82
Totala inkomster25 072,24
Överföring till aktiekonto inkl utd.15 943,51
Sparkvot63,59%

Jag uppnådde alltså en sparkvot på 63,59% i december! Det är det näst högsta resultatet i bloggens historia! Mitt mål för 2017 är att uppnå en genomsnittlig sparkvot på minst 50,00% så månadens resultat ligger med god marginal ovanför målet. Om vi jämför med förra året i december kan man se att jag då hade en sparkvot på 52,90%, vilket betyder att årets sparkvot är hela 10,69 procentenheter högre!


Inkomster


I december landade en helt vanlig lön på kontot. Inga övertidstimmar och inga semesterdagar. Inte mycket mer att säga om det, klart det hade varit kul att inkassera fler lönekronor för de timmar man lägger ner på kontoret, men jag jobbar på det!

Vad gäller utdelning, så har jag i december inkasserat 943,41 SEK i utdelning. En väldigt fin utdelningsmånad enligt mig. Efter som jag till stor del satsar på "low yield, high growth" så känns det verkligen som att det börjat att hända saker med utdelningarna nu under 2017. Jag har redan konstaterat att målet för 2017 slogs med en bra marginal och har som sagt redan börjat fundera på vad som kan kännas som en rimlig nivå att ha som mål inför 2018. Det gäller att fortsätta tänka långsiktigt för vi vet att ränta-på-ränta effekten och tiden är på vår sida. Totalt sett är jag är hittills i år mycket nöjd med utdelningarna jag har inkasserat.

Bloggintäkterna landade på 786,83 SEK för december och är lite under vad jag hade önskat. Bloggen hade under december runt 40 000 sidvisningar. Målet är att komma tillbaka upp över 50 000 sidvisningar per månad igen, men det är klart svårare nu när jag endast publicerar 4-5 inlägg per månad istället för som tidigare 7-10. Målet är dock som alltid att försöka leverera kvalitet före kvantitet. Jag har ett mål att inkassera totalt 12 000 SEK i skattade bloggintäkter för helåret och under 2017 som ni kunde läsa i mitt bokslut så uppfylldes inte det målet. Mest troligt kommer målet få ligga kvar på samma nivå även under 2018.



Utgifter


Utgifterna var riktigt låga under månaden. Det var inte många äventyr utöver våra vanliga fasta kostnader + matkostnader. Vi köper inte så mycket julklappar i släkten och det har såklart också hjälpt till att kunna ha en så hög sparkvot.


Summering


Målet för 2017 var att ha en sparkvot över 50%. Nu när hela året kan sammanfattas så landar jag på en genomsnittlig sparkvot på 51,68%. Jag klarade därmed årets sparmål och med det är jag riktigt nöjd!

Ytterligare ett mål för helåret är som sagt att inkassera 12 000 SEK i bloggintäkter (netto). Ett mål som inte klarades av och jag landade totalt för 2017 på 7 941,33 SEK i nettoinkomst från bloggandet.


Hur gick ert sparande i december?


Må väl och ha en härlig söndag!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay

12 kommentarer:

  1. Bra att ni gått ifrån julklappshysterin utdelningsstugan :) Det har vi också gjort. Kan hända att jag och sambon köper något tillsammans som vi verkligen behöver. Nu senast blev det exempelvis en videokamera för att kunna dokumentera resorna bättre.

    All lycka till dig. Tycker att din portfölj ser fin ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KFM!

      Tack! Ja det är skönt att vi lagt ner. Nu köper vi nästan endast till barnen i släkten. Kändes onödigt att byta pengar som vuxna och få saker som man inte behöver eller vill ha. Jag och sambon brukar köpa något tillsammans till exempel en spa-helg. Mycket roligare då vi tycker vi har allt vi behöver.

      Må väl!

      Radera
  2. Grattis till en fin månad! Jag själv hade en OK december, men köpte en del dyra presenter "på krita", så januari kommer inte att se så bra ut.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon!

      Tack! OK, ja det är nog vanligt för många att både december och januari blir "dyra" månader för många med tanke på julhysterin. Känns skönt att vi endast köper julklappar till barnen nu i släkten.

      Må väl!

      Radera
  3. Netto bloggintäkter, efter skatt alltså? Hur mycket brutto och hur många % går bort i skatt på bloggintäkterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag skattar bort ca 50% just nu så hoppas att få tillbaka lite senare. Hellre mer än för lite känner jag.

      Må väl!

      Radera
  4. Över 60% sparkvot är riktigt bra! Jag fick bara ~7500 i studielån och mycket gick till hyra och julklappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack! Sparandet har gått riktigt bra under 2017! Hade varit väldigt nöjd om jag kunde hålla samma nivå under 2018. 7500 är svårt i en månad som december kan jag tänka mig. Hoppas du lyckas spara undan någon tusenlapp i månaden framöver!

      Må väl!

      Radera
  5. Oj, vilken sparkvot. Då lever alltså på svältnivå, enligt vad Avanza nyligen skrev på sin blogg om sparkvot :) Håller du med om det? Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Intressant, hade inte läst det Avanza skrivit så får spana in det :) Tycker själv inte jag svälter då jag tränar mycket och går stadigt uppåt i vikt :)

      Må väl!

      Radera
  6. När du sitter där och dricker öl med dina vänner är detta med sparandet och bloggandet något du/ni diskuterar eller är detta en del av ditt liv som ingen annan egentligen vet så mycket om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Intressant fråga! Mina vänner vet att jag sparar och investerar, men de vet inte om att jag bedriver en blogg. Har en del intresserade kompisar som också investerar så det brukar vara roliga diskussioner gällande strategier och aktier.

      Må väl!

      Radera