lördag 22 juli 2017

Intäkter och Sparande - Juni 2017


Intäkter och sparande utdelningsstugan mars 2017
Här kommer redovisningen för mina intäkter och mitt sparande för juni. Idag är en solig förmiddag i Göteborg och jag planerar en längre cykeltur om några timmar. Jag är något mer trött en vanligt, eftersom semestern firades in med alkolholhaltiga drycker igår, men det skall nog gå bra i alla fall. Jag förväntar mig att jag under min semester skall kunna presentera månadens blogginlägg utan större fördröjning.








Anledningarna till att jag redovisar mina intäkter och mitt sparande är för att jag vill visa att det är möjligt att nå ett ekonomiskt oberoende med en lön som ligger kring snittinkomsten i Sverige. Är man bara beredd att göra vissa typer av uppoffringar så går det att åstadkomma ett ekonomisk oberoende inom en inte alltför avlägsen framtid. När väl snöbollen är i rullning så kommer det gå otroligt snabbt framåt.


Den andra anledningen till att jag presenterar de här inläggen är för att jag vill göra detta i realtid, dels så att jag själv kan jämföra mina resultat och framsteg, men också för att andra skall kunna följa min resa. I dessa rapporter kommer jag inte gå in på djupet i vilka mina utgiftsposter för månaden har varit. Jag tycker inte att det är ointressant, men jag har valt att fokusera på intäkterna och sparandegrad istället och eventuellt kommentera nedan om det varit något utgift under föregående månad som påverkat mer än normalt. Mellanskillnaden mellan mina inkomster och det jag sparat är naturligtvis mina utgifter för månaden. 

För juni kan jag presentera nedan siffror, alla summor är netto, det vill säga efter skatt:


Nettoinkomster Juni 2017:SEK
Lönearbete:22 666
Utdelningar:633,31
Visa Inc (V)12,92 SEK
Wal-Mart Stores Inc. (WMT)39,95 SEK
Johnson & Johnson (JNJ)189,39 SEK
Microsoft Corp (MSFT)47,52 SEK
Emerson Electric Co. (EMR)41,71 SEK
Realty Income Corp. (O)45,86 SEK
Qualcomm Inc. (QCOM)64,69 SEK
Trow Price Group Inc. (TROW)38,46 SEK
3M Company (MMM)30,53 SEK
Northwest Healthcare. (NWH.UN)63,04 SEK
Boston Pizza Royalties. (BPF.UN)59,24 SEK
Bloggintäkter:905,21
Google Adsense201,21
Affliliatelänkar480
Övrig reklam224
Totala inkomster24 204,52
Överföring till aktiekonto inkl utd.10 754,31
Sparkvot44,43%



Jag uppnådde alltså en sparkvot på 44,43% i juni. Mitt mål för helåret är att uppnå en genomsnittlig sparkvot på minst 50,00% så månadens resultat ligger en bit under vad jag helst hade velat se. Om vi jämför med förra året i maj kan man se att jag då hade en sparkvot på 57,30%, vilket betyder att jag var presterade betydligt sämre än samma månad förra året! Det kommer bli tufft att klara årets mål om jag inte drar åt svångremmen under hösten, för nu på sommaren, med semestrar och allt vet jag att det går åt mer pengar till nöjen, vilket jag prioriterar.


Inkomster


I juni har jag inkasserat en helt, för mig, vanlig månadslön och det är kring den här nivån mina löneintäkter kommer ligga den närmsta tiden. Finns inte så mycket mer att kommentera angående det.

I juni så inkasserade jag 633,31 SEK i utdelningar. En normal utdelningsmånad för mig när inte de svenska bolagen delar ut. Jag hade gärna sett att under de månader som delar ut minst att jag når upp till en summa på minst 1000 SEK, men det kommer med tiden. Det gäller att fortsätta tänka långsiktigt för vi vet att ränta-på-ränta effekten och tiden är på vår sida. Totalt sett är jag är hittills i år mycket nöjd med utdelningarna jag har inkasserat.

Bloggintäkterna ökade något mot de senaste månaderna vilket är väldigt kul! Sidvisningarna ligger fortfarande kvar runt 40 000 som de har gjort de senaste månaderna, det hade varit kul att kunna ta sig upp över 50 000 igen, men jag fortsätter att skriva och hoppas att läsare hittar tillbaka eller att nya läsare hittar bloggen. Jag har ett mål att inkassera totalt 12 000 SEK i bloggintäkter för helåret så månadens resultat ligger under vad jag behöver för att kunna klara det långsiktiga målet.



Utgifter

Något högre utgifter än en normal månad vilket syns på sparkvoten. Under de varmare månaderna unnar både jag och sambon mycket mera i form av olika nöjen, vilket vi båda är eniga om att vi skall göra dessa månader. Dessutom har vi lagt undan några kronor från lönen denna månaden för att kunna använda nu under vår semester. Mest troligt blir även juli´s sparkvot lidande då även denna månadslön kommer hamna under semestern.


Summering


Målet för 2017 är att ha en sparkvot över 50%. Juni blev en tuff månad och drar ner resultatet något igen efter de senaste månadernas fina upphämtning. Efter årets sex första månader så har jag nu en genomsnittlig sparkvot på 48,57%. Jag ligger med andra ord lite efter målet för helåret så det krävs en liten förbättring om det skall kunna gå i lås, men det känns helt klart inom räckhåll!

Ytterligare ett mål för helåret är som sagt att inkassera 12 000 SEK i bloggintäkter (netto). Även här har året börjat tufft och summerar jag ihop bloggintäkterna för årets sex första månader så kommer jag upp i en totalsumma på 5 073,92 SEK. Efter sex av tolv månader uppfyller jag 42,3% av målet. Det ser med andra ord ut att bli riktigt tufft att kunna uppnå målet detta året, men jag kämpar på!


Hur gick ert sparande i juni?


Må väl och ha en härlig sommardag!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay

6 kommentarer:

  1. Hej hej, trevlig blogg som jag har börjat följa. Började satsa på aktier nu i år och har än så länge fått runt 8 000 i utdelningar, så det är en fin början. Semestersparandet har varit lite sisådär men jag får nog in sparandets konst snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Paecmaker!

      Stort tack för de vänliga orden. Kul att du kommit igång och 8000 är en riktigt bra start. Precis som med allt annat man lägger tid på så blir man bättre på sparandet hur mer man tränar.

      Må väl!

      Radera
  2. Tja!
    Jag läste rikatillsammans bloggen där Jan tipsade om att se över sina utgifter en gång om året. Sagt och gjort så tittade jag över mina och har redan lyckats sänka mina månadskostnader med 392:- i månaden. Detta genom att byta bredband (boxer har kampanj på 129:- för hastighet 100/10 just nu) och maila min teleoperatör om att jag övervägde att byta till konkurrent (då gav de mig genast 20% rabatt) och då har jag inte kollat min försäkring eller elavtal än.

    Ville bara tipsa!
    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alm Roth,

      Tack för din kommentar och tips. Det är ett riktigt bra tips och jag försöker faktiskt titta över försäkringar, telefon, bredband, el m.m minst en gång per år och det går oftast att spara några hundralappar och ibland tusenlappar. Så det är riktigt bra!

      Må väl!

      Radera
  3. Hej! Kort fråga! fantastiskt spännande blogg! Gillar verkligen utdelningar men har på senare tid gått över helt till indexfonder av följande anledning:

    - På lång sikt (10-20 år) sikt slår väldigt få index.
    - Jag är nöjd med en avkastning på 7-12% per år i snitt
    - Den riskspridning t.ex DNB global index ger tar helt bort bolagsrisken ur ekvationen.
    - Över lag blir risken mycket lägre, men utan att tappa för mycket avkastning.

    Så om indexfonder generellt överpresterar de flesta i längden, eller åtminstone är lika, varför ska jag då ägna mig åt aktier om jag ändå med mycket lägre risk kan få samma avkastning. Kan bara se följande argument som jag instämmer i:

    - Aktier är svinkul och fonder är OTROLIGT tråkigt.
    - Utdelningar är (relativt) pålitliga och blir lite som lön. Fonder måste man sälja av andelar i.
    - Utdelningar är svinkul, sälja av andelar av fonder är trisst.

    Ett sätt kan vara att köra 80% i fonder och typ ha 20% att "leka" med i aktier. Då får man samma kickar och stimulering, men låter fonderna sköta den stora avkastningen.

    Tankar? :D

    /Före detta och till viss del fortfarande utdelningsinvesterare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Adde!

      Tack för din kommentar och mycket kloka tankar. Precis som du skriver är det ytterst få som slår index över tid, jag vill dock prova min strategi i ett par år innan jag konstaterar att en indexfond hade varit det bästa alternativet för mig. Precis som du hade jag varit grymt nöjd med 7-12% i avkastning årligen.

      Må väl!

      Radera