måndag 17 april 2017

Mina 3 bästa spartips

Utdelningsstugans 3 bästa spartips
Jag fick en fråga i en kommentar här på bloggen att jag skulle jämföra vad det kostade att cykla till jobbet jämfört med andra transportsätt. Det gav mig idén till det här inlägget där jag tänkte sammanfatta mina 3 bästa spartips som gav mig en bra start på resan mot ekonomiskt oberoende. Min resa startade år 2015, drömmen var att en dag kunna leva på aktieutdelningar från stora stabila bolag och på så sätt kunna spendera min tid som jag själv behagar. Jag hade ett ingående kapital på ca 100 000 SEK och visste att det skulle krävas en hel del slit för att kunna nå målet. Nu lite mer än 2 år senare så är aktieportföljen värd över en halv miljon och jag hoppas att jag skall klara av årets utdelningsmål på 16 000 SEKHur har jag då gjort för att på endast två år kunna gå från nästan ingenting till att nu vara på god väg att skaffa mig en stabil ström av passiva inkomster?







En stor del av svaret är såklart att jag har investerat i kvalitetsaktier som presterat otroligt bra. Klickar ni på fliken portfölj här ovan så kan ni se att jag i dagsläget äger 45 stycken olika aktier. Alla aktier jag investerar i har en bra historik av tillväxt, en bred vallgrav och goda framtidsutsikter. Ni hittar alla mina investeringskriterier här, där jag också går igenom hur jag använder dem i praktiken,

Investeringar är som sagt en stor del av min hittills lyckade resa, men en ännu viktigare faktor, i alla fall så här i början, är sparandet. Jag har sedan jag startade denna resa kunnat spara mellan 8-14 000 SEK i månaden. Som ni kan se på fliken Sparkvot här ovan så har min sparkvot hela tiden ökat och det är en kombination av att jag helt enkelt blir bättre på att spara och att jag lyckats höja mina inkomster.

När jag beslöt mig för att börja denna resa mot att en dag kunna leva på utdelningar så förstod jag att jag var tvungen att minska mina kostnader för att kunna få fart på snöbollen jag skulle börja bygga. Jag gjorde därför tre stycken stora förändringar i mitt liv, alla som sparade mig pengar och dessutom har gjort att jag mått bättre. Det är ingen raketforskning vi pratar om här, utan väldigt enkla och logiska förändringar som sparar pengar. Kortfattat mina 3 bästa spartips som gjorde att jag kunde börja spara mycket mer pengar och på så sätt förkorta tiden till dagen jag kan gå i pension.


1. Började cykla till jobbet


Att cykla till jobbet ger ju inte bara mer pengar i plånboken utan också mycket bättre fysik vilket såklart är bra. Jag nöjer mig dock med att analysera den ekonomiska biten i det här inlägget.
För ett par år sedan köpte jag en ny cykel och den kostade då ca 7 000 SEK. Jag räknar med att kunna använda cykeln i minst 5 år så det blir en årlig kostnad på 1 400 SEK. Jag räknar också med slangar och övrig utrustning för 500 SEK per år. Då får vi nedan kalkyl.

Inköp cykel: 1 400 SEK
Utrustning cykel: 500 SEK
Totalt: 1 900 SEK per år

Det bör ju då jämföras med kollektivtrafik. Ett busskort 365 dagar i Göteborg kostar 6 100 SEK. Hade man handlat ett månadskort varje månad hade kostnaden blivit 7 320 SEK (610x12 månader). Eftersom jag är hyfsat ekonomiskt lagd så hade jag med största sannolikhet köpt ett busskort för 365 dagar om jag ville börja åka buss istället för att cykla. Vinsten i kronor per år blir då 4 200 SEK när jag cyklar istället för att åka buss.

Jämför vi med att äga och åka bil så sparar jag ännu mer pengar. Jag har inget att jämföra med här eftersom jag inte ägt bil på flera år, men jag vet att parkering utanför våran lägenhet kostar 600 SEK i månaden och att parkeringen på jobbet kostar lika mycket. Bara där är vi redan uppe i 1 200 SEK och sedan tillkommer ju då kostnader för bilen, försäkringar, bensin m.m.


2. Slutade snusa


Ett par månader efter jag började spara ordentligt så lade jag även ner snusande. Jag hade snusat i ett par år och det var precis så svårt att sluta som jag hade föreställt mig. Första dagarna och veckorna var ju såklart värst och nu ca 2 år senare så har nästan hela suget släppt. Vi får se om det någonsin släpper helt.

I alla fall så innebär det, utöver alla hälsofördelar, att det blir många fler kronor kvar i plånboken vid slutet av månaden. Jag räknar med att på den tiden jag snusade så snusade jag ca 2 stockar i månaden. Kollar vi på vad en stock Göteborgs Rape XR kostar så verkar priset ligga på ca 259 SEK. Månadskostnaden blir alltså 518 SEK, en årlig besparing på ca 6216 SEK!


3. Bytte gym


Jag bytte även från en betydligt dyrare gymkedja till Fitness 24. Här betalar jag endast 99 SEK i månaden, en kostnad som direkt kan kvittas mot friskvårdsbidraget. Tidigare betalade jag 499 SEK i månaden, alltså 5988 SEK per år. Tar jag det minus de 1 200 SEK vi får i friskvårdbidrag så blev kostnaden för det tidigare gymkortet 4 788 SEK. Det blir också hela vinsten av sparandet eftersom mitt nuvarande kort kan kvittas direkt mot friskvårdbidraget.


Sammanfattning


Dessa 3 stora förändringar gjorde att jag fick en bra skjuts i resan mot mitt mål. Summerar jag ihop sparandet av ovan 3 åtgärder så gör det att jag kan spara hela 15 204 SEK mer per år! Verkligen inte helt fel! Tänker vi oss att vi skulle vilja få in dessa extra pengar i form av utdelningar så skulle det krävas ett extra kapital på hela 506 800 SEK, beräknat på 3% direktavkastning för att inkassera samma summa under 1 år. Alltså en dubblering av det kapitalet jag har idag!

Dessa 3 spartips är såklart väldigt individuella och inte några generella spartips. Alla städer har olika prisbild för kollektivtrafik, gym och snuspriser. Dessutom kanske folk redan cyklar, inte snusar och kanske tränar ute i naturen istället. Detta var alltså mina 3 största förändringar när jag började spara och nu sparar jag mer och mer pengar för varje år som går. Jag tror att det kan vara en bra idé att kickstarta igång sitt sparande genom att börja med de stora utgiftsposterna och sedan fokusera mer och mer på mindre utgifter och detaljer.

Vilket är ert bästa spartips?


Må väl och ha en forstatt bra dag!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay

20 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig - det var intressant att läsa. Fortsatt lycka till på resan mot ett rikare liv (i alla tänkbara former, inte bara ekonomiskt).

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon!

      Tack för kommentaren! Kul att det uppskattas!

      Må väl och lycka till du med!

      Radera
  2. Det bästa spartipset vore nog om man kan lyckas få sin fru att motivera sig till att spara :)
    Jag har inte lyckats med den saken, ännu. Därför håller vi oss kring 20% sparkvot (utdelningar exkluderade). Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Där har jag det bättre då både jag och min sambo är väldigt sparsamma. Blir ju helt klart mycket enklare om man har samma syn på ekonomi och sparande.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  3. Bra spartips!

    Jag jobbar ca 6 mil bort så cykeln är inget alternativ. Däremot reser jag kollektivt istället för ta bilen så jag sparar in pengar där.

    Sluta snusa påbörjar jag faktiskt idag igen (lyckades sluta men föll tillbaka efter ett par månader) http://borsjagarcoachen.blogspot.se/2017/04/forsoker-strypa-utgifterna-ytterligare.html?m=1

    Träningen blir lidande då ja har mycket jobb och en ett årig dotter man innan tränade jag på de billigaste gymmet.

    Mitt bästa spartips är dra ner på matutgifterna med veckohandling 1gång/vecka och matlista och matlådor, vilket vi lyckats spara runt 4000kr/månad på (utemat för 2000kr och matbudgeten låg runt 6000kr förut)

    Kör hårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Börsjägarcoaschen!

      Tack för kommentaren och att du delar med dig. Önskar dig ett stort lycka till vad gäller snusandet. Jag har precis som du ramlat tillbaka en gång tidigare i snusandet efter ett uppehåll på några månader, men nu har jag som sagt hållt upp i 2 år igen.

      Vad gäller matlådor så borde det självklart varit med ovan i min lista. Men anledningen till att det inte är med är för att jag aldrig hann börja med det där med uteluncher så för mig har det alltid varit matlåda som gällt därmed ingen förändring och inget extra sparande.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  4. Mina bästa spartips är matlåda varje dag, och att ta med en termos med kaffe till skolan istället för att köpa kaffe där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Bra tips! Matlådor är givet även för mig. Grymt sätt att spara pengar på!

      Må väl!

      Radera
  5. Bra med tips, kul att du gjorde en redovisning på besparingarna du åstadkommit.

    Här hittade jag lite info om kostnadsjmf mellan olika transportsätt

    "Om man ser elcykeln som motordrivet transportmedel är det slående hur låg driftkostnaden är. Vi räknar med en kostnad på max 20 öre per mil i elström. Räknar vi med inköp, värdeminskning och underhåll blir det ca. 4 kr/mil. Motsvarande siffror för moped ca. 11,50 kr/mil, en genomsnittlig bil ca. 65 kr/mil. Om du pendlar en mil enkel väg kan spara ungefär 120kr per arbetsdag genom att ta elcykel istället för bil. Med en elcykel bidrar du även till en bättre miljö. Enligt Greenpeace är elcykelns miljöpåverkan motsvarande en sextiondel av en bil."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar. Riktigt roligt och intressant att se jämförelsen per mil och olika transportsätt. Hade jag haft lite längre till arbetet så hade nog övervägt att införskaffa just en elcykel.

      Må väl!

      Radera
  6. Fast du äger ju Swedish Match, så egentligen skulle du ju kunna se det som att du fick "gratis" snus :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja så skulle man kunna se det :D Jag sparar dock mer på att både äga aktien och inte snusa :)

      Må väl!

      Radera
  7. Hej Utdelningsstugan.

    Du får lige en hilsen fra Danmark :-) Følger din blog ofte.

    Laver du selv dine billeder til bloggen eller bruger du et program? Og hvad med dine videoer?
    Endvidere er det fedt at følge din rejse!

    Mvh.
    Udbytteinvestoren.blogspot.dk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Kul med hälsningar från grannlandet! Tack för de vänliga orden!

      De flesta bilder hämtar jag från Pixabay eller annan gratis portal med bilder som man får använda. Vad gäller filmerna så skicka ett mail så kan jag återkomma med info där.

      Skall bli kul att följa dig också!

      Må väl och lycka till!

      Radera
  8. jag sparar genom att göra det mesta jag kan i matväg själv, något jag skulle spara multum på är cigaretter, du bytte inte ut snuset mot andra t utgifter, gjorde jag när jag försökte sluta röka, otroligt bra gjort att du slutat, ska ju vara svårare att sluta med snus än cig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!

      Tack för din kommentar! Matlådor är nog det bästa tipset av alla och nu i efterhand så borde jag tagit med det i mitt inlägg. Jag, precis som du, försöker laga så mycket mat hemma som det bara går.

      Vad gäller snuset så tror jag att jag inte ersatt det med något annat. I avvänjningsperioden så tillät jag mig att äta mycket godis, kakor, bullar osv. för att klara av det värsta suget, men det gör jag inte längre.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  9. Vet inte vad som är mitt bästa spartips men något jag tror jag sparat in mycket på är att börja med proteinpulver till mellanmål då jag tränar rätt saftigt.

    Förut blev det mest mackor och yoghurt men det drar ju iväg i pris om man handlar det kontinuerligt. Tycker att proteinpulvret bidrar till en mättnadskänsla och jag behöver inte lika mycket mat under dagen och äter mer resonabla portioner till lunch och middag.

    Ett av mina sämsta spartips är väl att flytta längre från stan :) Bidrog inte till ett billigare liv som vi trodde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronan till miljonen!

      Tack för att du delar med dig! Riktigt intressanta iakttagelser, speciellt det där med att bi längre från stan!

      Må väl!

      Radera
  10. Hej!

    Hur ser du på H&M? Tänkte att det är väldigt mycket prat om den då och då och eftersom att jag äger den själv ganska mycket och du äger den med, Så hur ser du på den med dina tankar om att investera i stora stabila bolag med bra historik samt utdelningstillväxt?

    Är själv lite kluven på hur jag ska göra, Men jag är nöjd med att dom flesta HM aktierna jag köpte va på 199:- det blir ungefär en direktavkastning på 5%.

    Hur tänker du?

    Tack för en bra blogg!

    Mvh Jimmy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jimmy!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden! Det värmer!

      Precis som du skriver så har det varit mycket snack om HM. Som du sett när du följt bloggen så är H&M ett av mina största innehav och jag fortsätter att fylla på i aktien varje månad. Precis som du skriver vill jag se tillväxt i de aktierna jag investerar i och detta uppvisar inte H&M i dagsläget. Borde jag då sälja? Det är mycket svårt att svara på och jag är lite kluven. Jag vill tro att H&M klarar att vända skutan och börja visa upp bättre vinster och därmed också kunna fortsätta höja utdelningen. I dagsläget och som det ser ut nu så får man mer vara nöjd om de lyckas bibehålla den.

      Jag fortsätter äga aktien, men om en utdelningssänkning kommer eller att utdelningsandelen blir ytterligare ansträngd kan jag överväga att sälja.

      Som du hör är också jag kluven till H&M. Vi får se hur det utvecklar sig närmsta kvartalen.

      Må väl!

      Radera