torsdag 23 februari 2017

Min aktiebevakningslista - Februari

Utdelningsstugans bevakningslista februari aktieköp. #uppesittarkväll.
Återigen har det blivit dags för #uppesittarkväll! En av månadens absoluta höjdpunkter för oss aktienördar när man får chansen att läsa massor av aktienalyser och hänga med i börs-snack på Twitter. Även Utdelningsstugan drar sitt lilla strå till stacken och i samband med varje ny löning så brukar jag presentera vilka aktier jag har lite extra bevakning på. Det kan vara både befintliga innehav som jag eventuell är sugen på att vikta upp lite mer än vanligt eller också helt nya innehav som jag fått upp ögonen för. Missa inte heller #uppesittarkvällTwitter och Niklas och Philip, från Prata Pengar, direktsända bevakning på Youtube.


Jag kommer att fortsätta att fylla på i mina svenska aktier månadsvis precis som vanligt. Är ni sugna på hur det kan se ut så kan vi ta mitt senaste transaktioner-inlägg som ett bra exempel. Jag fyller alltså på för en mini courtagekostnad varje månad i alla de bolag som jag kan applicera denna strategi på. Undantagen är de aktier där courtaget blir för högt till exempel aktier listade i USD eller EUR och aktier listade på mindre listor i Sverige. Är ni nyfikna på hur hela min portfölj ser ut just nu så kan ni kan se den under fliken Portfölj här ovan.







Jag har satt upp ett antal investeringskriterier för portföljen som jag vill att alla aktier jag äger eller planerar att köpa in uppfyller. Ni hittar hela mitt inlägg om mina investeringskriterier här och också en utförligare redogörelse varför jag valt dem. Kortfattat lyder de enligt nedan.

1. Bolaget måste ha en utdelning
2. Stark marknadsposition
3. Stigande omsättning och vinst
4. Bra utdelningshistorik
5. Sund utdelningsandel

Nedan aktier överväger jag att köpa in till portföljen utöver mina "vanliga inköp" som jag redan förutbestämt kommer att fylla på i. 


Min aktiebevakningslista februari


1. 
Vitec software group





Utdelning: 1,00 SEK
Direktavkastning: 1,46%
Utd tillväxt (5 år): 20,1% per år
År sedan sänkt utd: 15 år
Utdelningsandel: 44,0%



Kommentar
"Vitec Software Group är ett programvarubolag som erbjuder specifika affärssystem till den nordiska marknaden. Bolaget är verksamt i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Bland kunderna finns bygg- och fastighetsbolag, energibolag, banker och försäkringsbolag, hälsoföretag, bildelshandlare samt tidningsföretag."

Första aktien är alltså Vitec Software Group och det är ett bolag som flugit under min radar trots superfin historik och riktigt bra tillväxt. Tittar vi på nedan bilder hämtade från borsdata.se och jämför med mina investeringskriterier så ser vi att bolaget passar in riktigt bra!

Precis som mina investeringskriterier säger så vill jag kunna se en stigande omsättning och vinst i bolaget jag skall investera i och det uppvisar verkligen Vitec som man kan se i nedan bild.


Vitec omsättning vinst

I bilden nedan så ser vi utdelningshistoriken från bolaget. Även denna är riktigt fin och trots att direktavkastningen är såpass låg (1,46%) så kompenseras det upp av den fantastiska tillväxt som bolaget uppvisar.



Vitec utdelning tillväxt

Precis som ni ser i nedan bild så har aktien gått starkt de senaste åren, men trots det så avskräcker inte det mig från att initiera en position i aktien. Kan de fortsätta att visa upp lika fin tillväxt framöver så är ett högt aktiepris absolut motiverat.


Vitec aktiekurs utveckling


Direktlänk till Vitec Software Group (Vit B) hos Avanza.





2. 
Sweco



Utdelning: 4,30 SEK
Direktavkastning: 2,17%
Utd tillväxt (5 år): 7,5% per år
År sedan sänkt utd: 18 år
Utdelningsandel: 55,3%

Kommentar:

"Sweco är ett internationellt teknikkonsultföretag. Bolagets konsulttjänster omfattar allt från förstudier, utredning och strategisk planering till design, konstruktion, projektering och projektledning. Sweco har ett brett utbud av tjänster inom arkitektur, byggkonstruktion, installation, infrastruktur, vatten & miljö, projektledning, energisystem, IT för samhällsutveckling och industri. Kunderna återfinns både inom offentlig och privat sektor. Företaget har uppdrag i ett 80-tal länder. Sverige svarar för knappt 60% av försäljningen."

Sweco är även det ett bolag som flugit under min radar. En helt grym historik med hela 18 år utan utdelningssänkning och en stabil tillväxt.

Omsättningen och vinsten har växt riktigt snabbt de senaste åren och jag har stort framtidstro på att bolaget skall klara av att hålla i det även framöver. 


Sweco omsättning och vinst


Tittar vi på utdelningstillväxten så är också den riktigt god även om jag gärna hade sett lite större tillväxt än de uppvisat de senaste åren. Utdelningsandelen är dock under kontroll så om de kan fortsätta växa bör det finnas gott om utrymme för större höjningar framöver.
Sweco utdelning tillväxt



Precis som man kunde misstänka av ovan historik så har även aktiekursen gått riktigt starkt det senaste.


Sweco aktiekurs utveckling



Direktlänk till Sweco (SWEC B) hos Avanza.



Sammanfattning


Det blev alltså endast 2 bolag på bevakningslistan även i februari. Antalet bolag jag tar med på listan varierar från månad till månad. Båda bolagen är debutanter på bevakningslistan och jag blev faktiskt lite förvånad att jag inte plockat in något av dessa bolag tidigare då de uppenbart med råge uppfyller mina investeringskriterier. Jag äger för tillfället inte aktier i något av bolagen, men skulle absolut kunna tänka mig att göra det framöver. Båda bolagen har riktigt, riktigt fin historik med +15 år sedan de sänkte utdelningen vilket jag i Utdelningsstugan verkligen uppskattar. Utöver det så visar de även upp fin tillväxt och sund utdelningsandel. Förra månaden så prioriterade jag direktavkastning så denna månaden har jag utrymme att satsa på lite mera tillväxt och då passar båda bolagen in bra.

Jag håller just nu Vitec som knapp favorit just på grund av att den växt och växer snabbare än Sweco, men båda bolagen är som sagt aktier jag hade kunnat tänka mig att äga. Jag återkommer med ett inlägg längre fram där jag som vanligt presenterar alla transaktioner jag gör här i stugan.


Vilka bolag har ni på er radar inför löningen?



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.

Må väl och ha en fortsatt skön dag!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay


*Innehåller affiliatelänkar

8 kommentarer:

  1. Jag har inga aktier alls på någon lista, utan det beror på vad min preliminära screening råkar visa. Och jag köper absolut inte en speciell dag heller. Du nämnde ingenting om värdering ovan, men jag förmodar att det väger in tungt innan köp, eller? Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar och tack för att du delar med dig. Jag köper precis som du inte på någon speciell dag.

      Jag stirrar mig faktiskt inte blind på värderingen om bolaget uppfyller mina investeringskriterier. Eftersom jag handlar för 500 SEK per månad i aktierna så tror jag att det kommer ge mig ett bra snitt GAV över tid. Om en aktie helt oförklarligt skulle gå ner väldigt mycket så har det hänt att jag gjort ett större inköp i just den.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  2. Sweco är på min radar också men tycker de är lite väl högt värderade och ifrågasätter om de kommer kunna uppvisa en lika stark tillväxt framöver. Tror det kommer tillfällen att köpa billigare även om de med säkerhet fortsätter leverera fina vinster.

    Kopparbergs börjar jag faktiskt fundera på nu när de är rejält pressade av svagt pund. Börjar åtminstone bevaka lite mer aktivt.

    Scandic tog jag in idag i portföljen liksom de bägge ovan ett företag som jag länge har velat äga och när de efter bekräftat hög utdelning plötsligt handlades till 3,9 procent YOC trots urstark rapport och goda framtidsutsikter tyckte jag att det var ett kanonläge att slå till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!

      Tack för din kommentar och att du delar med dig av dina tankar.

      Jag äger redan en stor stek i Kopparbergs, annars hade jag nog varit riktigt sugen på att fylla på ytterligare nu. Scandic måste jag kolla närmare på innan jag vågar yttra mig om den.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  3. Härligt med en bevakningslista. Fint att ha en sådan och hålla koll på bolag på lite längre sikt :)

    Hade ju Boston Pizza på min radar och köpte här tidigare. Har även haft Kopparbergs i kikarn på sista tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronantillmiljonen!

      Tack! Det låter som två bra inköp för din del tycker jag. Både Boston Pizza och Kopparbergs återfinns ju även i min portfölj och jag tror mycket på dem framöver!

      Må väl!

      Radera
  4. Tja!

    Hur ser du på bakkafrosts utdelningssänkning? Medveten om att det inte var någon stor sänkning, men ändå en sänkning som inte är något för oss utdelningsinvesterare.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag noterade sänkningen och gjorde faktiskt precis så som jag gjorde med Industrivärden när de sänkte utdelningen förra året och sålde hela innehavet.

      Pengarna kommer jag direkt att sätta i arbete, men återkommer i ett inlägg längre fram angående månadens transaktioner!

      Må väl!

      Radera