lördag 18 februari 2017

Intäkter och Sparande - Januari 2017


Sammanställning av intäkterna och sparandet i Januari
Dagarna springer iväg och det har verkligen blivit hög tid att redovisa mina intäkter och mitt sparande för januari. Det har varit fullt upp senaste veckorna då jag har börjat på ett nytt arbete och nu under några veckor inte kommer kunna lägga lika mycket tid på bloggen. Januari som brukar vara en tuff sparmånad för många, visade sig bli tuff även för mig..








Som jag skrev i inledningen så har jag alltså bytt arbetsplats och det kommer innebära en löneförhöjning för mig. Det känns grymt kul och något jag kämpat för länge. Januaris resultat innefattar dock fortfarande min gamla bruttolön på 27 000 SEK. När den första lönen från nya jobbet trillar in så kommer jag nämna det i samband med denna rapporten. Anledningen till att jag skriver dessa inlägg är dels för att jag vill bevisa att det går att nå ett ekonomiskt oberoende utan att behöva tjäna 50 000 SEK i månaden. Min lön ligger nära den genomsnittliga bruttolönen och jag vill alltså i realtid påvisa mina steg mot ekonomiskt oberoende, att en dag leva på utdelningar!


Lönen, alltså en stor del av ens inkomster i början är såklart en viktig faktor, men det viktigaste är hur mycket av den man kan spara. Lär man sig att leva sparsamt så går det att nå ekonomiskt oberoende med en månadslön som min på ca 10-20 år. Tiden det tar är beroende på en rad olika faktorer såklart, men det är absolut möjligt och det vill jag som sagt bevisa här på bloggen.

Nedan finner ni mina intäkter och mitt sparande för månaden. Alla intäkter som redovisas nedan är netto och alltså pengar som direkt kan investeras på börsen igen (undantaget utdelningar som är inklusive källskatt).

Intänkter och sparande Januari




Lönearbete:22 229
Utdelningar:623,59
Travelers Companies Inc. (TRV)30,42 SEK
Telus Corporation (T.TO)98,07 SEK
Geniun Parts Co. (GPC)35,91 SEK
Wal-Mart Stores Inc. (WMT)40,96 SEK
PepsiCo, Inc. (PEP)47,66 SEK
Philip Morris Int. Inc. (PM)56,66 SEK
Walt Disney Co. (DIS)110,91 SEK
Realty Income Corp. (O)45,28 SEK
Bank of Nova Scotia (BNS)54,76 SEK
Boston Pizza Royalties. (BPF.UN)62,19 SEK
Northwest Healthcare. (NWH.UN)40,77 SEK
Bloggintäkter:686,145
Google Adsense243,76
Affliliatelänkar192,345
Övrig reklam250,04
Totala inkomster23 538,735
Överföring till aktiekonto inkl utd.7 686,145
Sparkvot32,65%


Sparkvoten för januari landade alltså på endast 32,7%! En väldigt stor besvikelse såklart när jag satt målet för helåret att klara av en sparkvot på minst 50%. Nu kommer det att bli en riktigt brant uppförsbacke resten av året.

Förhoppningsvis blir detta årets sämsta sparmånad. Jämför man med förra årets sparkvot för januari som låg på 38,4% så är detta alltså en minskning på 5,7 procentenheter. En stort besvikelse som sagt och det känns tråkigt att inte kunna mata snöbollen med så mycket pengar som jag önskar denna månaden!

Inkomster


Jag fortsätter med min lite mer detaljerade redovisning. Det är dels för att jag vill vara transparent med all info här så att folk har möjlighet att följa min resa, men också för att jag är en statistiknörd och det blir lättare för mig själv att jämföra olika resultat med varandra så här. Nettolönen landade på ca 22 000 SEK under månaden som ni kan se i tabellen ovan och det är ungefär i linje med vad jag snittat under föregående år.

Januari började förvånansvärt starkt utdelningsmässigt och jag inkasserade hela 623,59 SEK i utdelning under månaden! Utdelningarna används alltid till att återinvesteras i nya aktier och så gjordes så även denna månaden. Utdelningar är verkligen den bästa typen av inkomst då den fortsätter att ramla in på kontot i ur och skur och oavsett hur börsen går eller hur många timmar jag tillbringar på mitt lönearbete. Riktigt kul att därmed kunna se denna inkomsten växa för varje månad som går och ju mer jag investerar.

Bloggintäkterna var några lägre än vad jag hoppats på. Det är dock inte något som jag direkt kan påverka utan har att göra med hur många som klickar och ser olika annonser. Det jag kan påverka är antalet sidvisningar och där fortsätter jag att öka för varje månad som går. Januari landade på närmare 55 000 sidvisningar och det är ett resultat jag är mycket nöjd med. Som ni ser ovan så kommer inkomsterna från Google Adsense, via affiliatelänkar och övrig reklam. Under januari månad så inkasserade jag alltså 686,145 SEK i bloggintäkter och det ligger lite under det mål jag satt upp för 2017 där jag vill se en total inkomst på 12 000 SEK netto för helåret. Jag kämpar dock på och så länge antalet sidvisningar fortsätter att öka så tror jag att det finns en god chans att uppnå målet.

Utgifter


Det är här, under kategorin utgifter, som denna månaden falerade och gjorde att jag presenterade en sparkvot långt under mitt mål för helåret. En anledning var att jag och min sambo har varit i Spanien en vecka i början av januari och det kostade såklart ett par extra tusenlappar. Att hitta på roliga saker tillsammans med min sambo är ett mål 2017, precis som 2016, så det kändes bra att vi kunde kickstarta året med en riktigt lyckad semesterresa. Utöver resan så landade det dessutom en större engångskostnad på mig denna månaden som gjorde att det flög iväg ytterligare några tusenlappar.

Summering


De Mål för 2017 som redovisas i denna rapporten. är alltså dels att ha en sparkvot över 50% (snitt per månad) och att inkassera över 12 000 SEK i bloggintäkter. Ingen bra start för någon av målen alltså. Eftersom detta är årets första månad så kan jag konstatera att den genomsnittliga sparkvoten för året landar på 32,7%. Bloggintäkterna för året summeras till 686,145 SEK och gör alltså att jag efter årets första månad uppfyller 5,72% av målet. 

Nu gäller det alltså att steppa upp rejält om jag skall ha någon chans att nå målen för 2017. Jag har försatt mig i en brant uppförsbacke och måste verkligen hålla utgifterna under kontroll under månaderna framöver. Jag är dock övertygad om att det fortfarande finns goda möjligheter att klara av målen och redan nu kan jag säga att februari ser ut att bli en betydligt bättre sparmånad än januari.

Ni kan följa min sparkvot på fliken ovan och också finna alla mina tidigare rapporter hyperlinkade.


Hur gick ert sparande under januari?



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.

Må väl och ha en härlig lördag!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay

*Innehåller affiliatelänkar

28 kommentarer:

  1. Oj, det var en bra fart du har på din blogg, inte illa att ha arbetat upp så otroligt mycket läsare! Det måste kännas kul och inspirerande att skriva då. Hur länge har du hållit på? Jag önskar jag kunde uppnå din sparkvot, men det blir lite tuffare när man har familj.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar och de vänliga åren. Jag startade bloggen i december 2015, så den har levet i lite mer än ett år nu.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  2. Grattis till nya jobbet och kul att du är tillbaka i bloggsfären igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!

      Stort tack! Ja ett uppehåll på hela 6 dagar från förra inlägget var helt klart för länge :)

      Må väl!

      Radera
  3. Grattis till nya jobbet. Är säker på att både du och jag kommer nå målet att bli ekonomisk oberoende en vacker dag. Det gäller bara att kämpa och inte ge upp. Fortsatt lycka till med bloggen och sparandet. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!

      Stort tack! Jag hoppas du får rätt. Just nu känns det som att vi är på god väg i alla fall.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  4. Grattis till det nya jobbet, alltid lika gött att få löneförhöjning.
    Lycka till med att nå sparkvoten, men 32% är också imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sparpappan!

      Stort tack!

      Må väl och lycka till!

      Radera
  5. Hej! kul med nytt jobb och högre lön, man får gratta! Härligt med utdelningen som trillar in, lycka till med dina mål

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Börsjägarcoachen!

      Stort tack! Utdelningar är helt klart min favorit-inkomst :)

      Må väl!

      Radera
  6. Du är jätteduktig men jag tycker du är lite sträng mot dig själv! Lite måste man leva också.. Grattis till nya jobbet.
    Mvh Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bodil!

      Stort tack! Jo jag är väl ganska hård mot mig själv, men är en tävlingsmänniska så vill alltid försöka slå min målsättning.

      Tack igen och må väl!

      Radera
  7. hur kommer du agera vid en börskrasch, tex en nergång på 30-40 procent, kommer du sälja av något eller fortsätta köpa aktier varje månad..
    jobbigt o tappa halva portföljvärdet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag kommer sitta still i båten. Jag kommer alltså inte sälja någonting och fortsätta att fylla på med nya aktier varje månad.

      Må väl!

      Radera
  8. Grattis till nya jobbet.
    Vad blir den nya lönen? Någon bonus?
    Planerar du behålla samma sparkvot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nya lönen blir till en början 30 000 och inget uttalat bonussystem. Sparkvoten kommer ligga kvar på 50% hela detta året.

      Må väl!

      Radera
  9. Grattis till nya jobbet och det fina sparandet!
    Bra intäkter på bloggen och de kommer nog att öka med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej DanielP!

      Stort tack! Jag hoppas du har rätt!

      Må väl!

      Radera
  10. Kul med bra fart på reklamintäkterna - lite nyfiken på vad gömmer sig bakom "övrig reklam"

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej seglarn!

      Ja det är roligt att kunna inkassera några kronor på det man skriver även om denna månaden visade sig bli den sämsta den senaste tiden.

      Posten övrig reklam innebär ett avtal jag skrivit med Adprofit att visa deras annonser. Jag vet inte hur mycket intäkter extra detta ger då man samtidigt ger bort de bästa reklamplatserna som man annars kunde köra Adsense på.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  11. Grattis till nya jobbet och till en fin blogg! Härligt att det går framåt för din del. Jag är precis i början av min resa och tyvärr så är det inte lika lätt att ha en lika fin sparkvot när man har familj :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiefarsan!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden! Alla gör det bästa efter sina förutsättningar och det viktigaste är att man kommer igång!

      Skall bli kul att följa dig framöver.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  12. Hmm, jag tror hela min kommentar försvann när jag skulle posta så jag nöjer mig med att säga...

    Mycket starkt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronantillmiljonen!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden!

      Må väl!

      Radera
  13. Hej har ett lån på 200k med 6.85% räntan tycker du att jag ska armotera eller satsa på utdelnings maskinen ? Har du några tips om detta ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar. I ditt fall så skulle jag amorterat på lånen. Eftersom räntan är så hög så blir det svårt att räkna hem en vinst på upplägget.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  14. Hej ungefär vilken ränta måste man har för att jag ska få vinst på aktiesparande ? Om jag lyckas får ner räntan till 5 % vad skukle du då rekommendera ? Du har ju själv belåning ser jag och vad har du för ränta där ? Har du andra lån utanför också ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!

      Historiskt så har väl börsen avkastat runt 7% per år, men det är ju ingenting som säger att det kommer hålla i sig framöver. Det kan ju självfallet bli både bättre och sämre avkastning.

      Jag använder superlånet på avanza och betalar ca 1,9% i ränta. På den räntan känner jag att jag har marginal mot den avkastning som jag förväntar mig på mina investeringar. Jag har inga andra lån att ta hänsyn till.

      Jag tycker att en ränta på 5% fortfarande är alldeles för hög för att jag skulle våga spekulera med pengarna. Min gräns går någonstans mellan en ränta på 2-2,5%.

      Må väl och lycka till!

      Radera