fredag 27 maj 2016

Senaste transaktionerna


Senaste transaktionerna Köp KinnevikPrecis hemkommen från en fantastisk semestervecka i Spanien. Känner mig ruggigt motiverad att nu satsa järnet på sparande och investerande framöver. Efter att både ha ätit och druckit gott (och i överflöd) i en hel vecka så känner jag nu att jag laddat upp batterierna inför resterande månader av året. Jag tror det är viktigt att man unnar sig saker på vägen mot sitt mål och inte bara stirrar sig blind på alla utgifter, dels för sitt eget välbefinnande, men också för att kunna hålla motivationen uppe i det långa loppet. Det är ju trots allt ett maraton vi löper mot ekonomiskt oberoende och inte en sprint. Det är härligt att tänka att varje krona jag nu sparar kommer ta mig snabbare mot den frihet jag suktar efter.




När jag ligger vid poolen med en kall öl i handen så är det enkelt att drömma sig bort och tänka att så här vill jag kunna ha det varje dag om 15 år. Om jag nu känner för det vill säga, kanske vill jag arbeta med ett projekt eller fortsätta arbeta med det yrke jag praktiserar idag. Det jag är ute efter är valmöjligheten. Att inte behöva ställa väckarklockan varje dag och släpa sig själv till en plats där man inte själv valt att vara i alldeles för många timmar varje dag.

För att ovan drömmar en dag skall kunna bli verklighet så plockade jag den 17 maj upp ytterligare några aktier i Kinnevik till en köpkurs på 227,4 SEK per aktie. Jag köpte 9 stycken aktier och köpet landade därmed totalt på 2052 SEK inklusive courtagekostnaden. Kinnevik som jag valde till månadens aktie i ett av mina senaste transaktioner inlägg från början av månaden tycker jag fortfarande såg attraktiv ut prismässigt. I och med en hel radda utdelningar som trillat in i maj (dessa kommer såklart presenteras senare i ett inlägg när alla utdelningar är inkasserade) så valde jag att genast sätta dessa pengar i arbete igen.



Snabbfakta om aktien:



Kinnevik, utdelning, utdelningstillväxtDirektavkastning11,84% (inkl extra utd)
Genomsnittlig utdelningstillväxt (10 år): 16,3%
Antal år i rad med utdelningshöjningar: 8 år
Antal år i rad sedan utdelningssänkning12 år
Direktlänk till Avanza



Sammanfattning


Jag tycker helt klart att Kinnevik är köpvärt på dessa nivåer trots att utdelningsdagen för 2016 nu har passerat. Vi i Utdelningsstugan ligger lång i Kinnevik och Kinnevik är ett av de investmentbolag jag tror kommer gå starkast i Sverige på en tidshorisont på 10-20 år. Med en genomsnittligt tillväxt på hela 16,3% av utdelning de senaste 10 åren är det ett riktigt spännande tillväxtcase. Kinneviks satsning på bland annat e-handel och kommunikation tror jag kommer bära frukt i många år framöver och jag känner mig trygg att äga bolag under mycket lång tid.


Veckans köp ökade min årliga utdelning med 231,75 SEK och då räknar jag med årets extra utdelning. Sidan portfölj kommer att uppdateras i slutet av månaden för att spegla aktuella innehav.

Må väl och ha en trevlig helg!

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:


Följ mig också gärna på twitter och facebook.



Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar

2 kommentarer:

  1. Ahaaa så det var en Spanien-resa som gjorde att det varit så tyst här på bloggen. Välkommen tillbaka:)

    Jag funderar en hel del på att sälja mitt innehav i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och istället plocka in något mer direktägt investmentbolag i portföljen. Kinnevik är helt klart en av kandidaterna!

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn!

      Ja så var det! Under semestern valde jag att stänga av all kommunikation, men nu är jag tillbaka igen!

      Jag skulle såklart välja direktägande som du kan se på mina innehav, men Spiltan Aktiefond har ju inte direkt varit ett dåligt val de senaste åren.

      Skall bli kul att följa di framöver när din portfölj nu verkligen börjar ta form!

      Ha en fortsatt skön helg!

      Radera