söndag 8 april 2018

Inkasserade Utdelningar - Mars 2018

Inkasserade Utdelningar - Mars 2018 Utdelningsstugan
God morgon där ute i stugorna! April är äntligen här och så också lite vårväder i Göteborg! Idag kommer jag göra i ordning cykeln och dra ut på en premiärtur! Och i veckan blir det antagligen äntligen dags att ta cykeln fram och tillbaka till arbetet igen! Våren är verkligen en härlig tid och jag känner mig grymt peppad på lite varmare väder, att kunna cykla, grilla, kvällar på uteserveringar och allt annat som kommer med våren och sommaren! Våren är dessutom fantastisk eftersom den svenska utdelningssäsongen är i full gång och det regnar in utdelningar mest hela tiden! Nedan finner ni utdelningsrapporten för mars



Utdelningar är helt klart det bästa med att vara utdelningsinvesterare. Riktiga pengar som automatiskt sätts in på kontot hos AvanzaUtdelningarna är pålitliga och fortsätter att trilla in på kontot i ur och skur och oavsett hur börsen går. Det kan kännas skönt att veta nu när börsen är lite svajig. Så länge man valt aktier av hög kvalitet som över tid kommer att klara av att öka sina vinster så borde också utdelningen till oss aktieägare stiga med snabbare takt än inflationen.

Pengarna som inkasseras sätter jag direkt i arbete i form av att köpa nya aktier. Aktier som sedan i sin tur genererar ytterligare utdelningar och sådär fortsätter det, så kallad ränta-på-ränta effekt.

Utdelningarna skall en dag täcka mina utgifter och jag skall därmed leva på utdelningar! Varje utdelning som jag inkasserar på kontot tar mig sakta, men ack så säkert närmare mitt mål! Vill ni också starta en egen utdelningsmaskin så rekommenderar jag med att ni klickar på fliken ovan Börja här och läser min korta guide för hur man enkelt och snabbt öppnar ett konto och sedan kan börja sin egen resa mot ekonomisk frihet.

Utan vidare presentation:



Utdelningar mar 2018Utdelningar mar 2017
Visa Inc (V)22,41 SEKVisa Inc (V)13,35 SEK
Johnson & Johnson (JNJ)226,86 SEKJohnson & Johnson (JNJ)186,83 SEK
Microsoft Corp (MSFT)62,27 SEKMicrosoft Corp (MSFT)49,07 SEK
Pandora (PNDORA)60,76 SEKEmerson Electric Co. (EMR)42,96 SEK
Realty Income Corp. (O)93,02 SEKRealty Income Corp. (O)46,58 SEK
Qualcomm Inc. (QCOM)65,30 SEKQualcomm Inc. (QCOM)60,54 SEK
3M Co (MMM)78,31 SEKTrow Price Group Inc. (TROW)40,63 SEK
Hufvudstaden (HUFV)343,00 SEKHufvudstaden (HUFV)165,00 SEK
Castellum (CAST)755,25 SEKCastellum (CAST)590,00 SEK
Novo Nordisk (NOVO)245,00 SEKNovo Nordisk (NOVO)99,96 SEK
Northwest Healthcare. (NWH.UN)59,92 SEKNorthwest Healthcare. (NWH.UN)63,17 SEK
Boston Pizza Royalties. (BPF.UN)59,21 SEKBoston Pizza Royalties. (BPF.UN)62,35 SEK
Handelsbanken (SHB)2 212,50 SEK
Axfood (AXFO)105,00 SEK
Fortnox (FNOX)42,50 SEK
Totalt mar 20184 431,51 SEKTotalt mar 20171419,94 SEK

I mars har jag alltså erhållit utdelning från totalt 15 stycken företag och totalt 4 431,51 SEK! Boom! Över 4000 SEK i en och samma månad! Detta är min nästa bästa utdelningsmånad sedan jag startade med utdelningsinvestering (se tabell längre ner)! Jag är verkligen glad att jag började att investera i aktier och hittade utdelnings-strategin för ca 3 år sedan. Att inkassera utdelningar och se sin snöboll växa är verkligen en grym känsla, även om det är små summor just nu!

Om vi jämför med mars 2017 då jag inkasserade 1419,94 SEK i utdelning är detta alltså en ökning på 212%! Många bolag visar fin utdelningstillväxt och även dollarn har blivit lite starkare mot förra året! Den största förklaringen till ökningen är såklart att Handelsbanken delar ut i mars i år, istället för april som de gjorde förra året. Det skall därmed bli spännande att jämföra nästa månad nu när inte Handelsbankens utdelning hamnar där. I det stora hela är jag såklart mycket nöjd med ökningen av utdelade kronor! Bara hoppas att jag kan fortsätta öka varje månad mot föregående år så kommer det med största sannolikhet bli ett väldigt fint resultat för helåret!


I tabellen nedan kan ni ser hur utdelningarna har utvecklat sig per månad sedan starten 2015.


Utdelningar per månad mar 2018


Kollar vi i tabellen ovan så kan man se att året börjat mycket bra! Jag är ju väldigt svag för fint stigande staplar så optimalt hade ju varit om varje månad i år kunde redovisa ett högre resultat än samma månad förra året. Det är dock klurigt med tanke på att vissa bolag flyttar utdelningen mellan olika månader år från år, precis som vi såg Handelsbanken göra nu i år när de delar ut i mars istället för april som förra året. Valutakurser varierar också och ibland får man extrautdelningar från bolagen. Det är ju egentligen ganska oviktigt att varje månad är högre än föregående års då det är det totala resultatet som räknas. Oavsett så är ränta-på-ränta effekten fantastiskt och jag kan skriva under på att det är världens 8:e underverk! 

Ett av mina mål för året är att inkassera minst 24 000 SEK i utdelningar under året. Efter 3 av 12 månader har jag nu totalt kommit upp i 5 805,58 SEK i inkasserad utdelningar. Det innebär att jag just nu uppfyller 24,19% av målet! Mars visade sig att bli en riktigt stark utdelningsmånad så nu ser resultatet för helåret betydligt bättre ut! Det som kommer ge oss en bra fingervisning på om vi kommer klara målet för helåret är när vi summerat de två nästkommande månaderna, april och maj. De månaderna borde bli minst lika starka som mars eftersom de flesta svenska bolagen delar ut nu. Det kommer absolut bli ett spännande år!

I tabellen nedan så ser ni hur utdelningen har utvecklats per år, sedan starten 2015.

Total utdelning per år mars 2018 Utdelningsstugan


Nedan visas 2018 års hittills inkasserade utdelning jämfört med målet för året.

Utdelning mot mål mars 2018 Utdelningsstugan


Nedan finner ni också månadens utdelningsrapport i filmformat.






Ni kan följa utvecklingen och se alla tidigare utdelningsrapporter under fliken Utdelningar här ovan.



Vad landade era utdelningar på i mars?




Må väl och ha en fortsatt härlig dag!



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.




Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar

20 kommentarer:

  1. Grattis till utdelningsrekordet!

    Väl skrivet inlägg också, din blog är en inspiration gällande både utdelningsstrategin och skrivandet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Casette!

      Tack för kommentaren och de vänliga orden. Gör mig väldigt glad att det jag skriver kan inspirera!

      Må väl!

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Grattis till den stora ökningen på utdelningarna i Mars. Så stor ökning kommer jag inte komma få, men skriver lite på bloggen hur stor ökning jag får, på helåret.
    Mars är klart bra månad för mig och får ut drygt 70 kkr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende och liv via börs och sparande!

      Stort tack! Wow 70 kkr! Nu snackar vi! Det är grymt mycket pengar. Skall spana in inlägget!

      Må väl och kör hårt!

      Radera
  3. Fin ökning av utdelningarna. Målet borde väl ändå vara i räckhåll då de flesta bolagen har höjt utdelningen.
    Själv hade jag ganska låga utdelningar men hoppas på en klart bättre månad nu i april.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Miljon Mål!

      Stort tack! Ja jag tror att jag kan nå målet för året om inget allt för oväntat inträffar. Kör hårt så kommer utdelningarna öka snabbare än vad man tror! Hoppas att april blir bra för oss båda.

      Må väl!

      Radera
  4. Mycket fin utveckling!

    Du lär få en fin utdelning speciellt i maj då det är slutspurten av utdelningssäongen.


    Investmentbolagsinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investmentbolaginvesteraren!

      Stort tack! Ja maj kommer mest troligt bli bästa månaden även i år så det blir spännande att se hur jag ligger till efter den månaden.

      Må väl!

      Radera
  5. Hej!
    Hur kan man hitta direktavkastning alternativt utdelning/aktie på utländska bolag?
    Jag ser att många av er utdelningsbloggare har innehav i utländska bolag men jag som nybörjare ha svårt att förstå detta.

    mvh gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder oftast https://finance.yahoo.com/ eller https://www.nasdaq.com/quotes/dividend-history.aspx

      Radera
    2. Jag tycker http://www.dividend.com/ sammanfattar informationen på ett bra vis för amerikanska utdelningsaktier.

      Radera
  6. Hej jag undrar varför har du inte allt på nordnet och får deras nelåningsränta på endast 0,99% ? Vad har du för belåningsränta på avanza om jag får fråga ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alex,

      En mycket bra fråga. Jag tycker att Avanza är mer användarvänlig helt enkelt, sedan borde det inte motivera en högre ränta. Nu har jag inga lån kvar på Avanza efter husköpet så inte mycket att fundera på längre, men en bra poäng.

      Må väl!

      Radera
  7. Hej Utdelningsstugan! Försökte posta igår men inget syns. Jag är lik dig, fick för ett år sedan idén att investera i passiva inkomster och se dom öka. Har ca 140 investerat men bara normal lön och familj. Återinvesterar allt och försöker nyspara men blir inte många tusingar /mån. Ditt 2015 ser ut som mitt 2018, detta är mitt andra år. Jag får många utdelningar men blir oftast bara ett par hundringar. Min fråga, 1. hur håller jag uppe motivationen när det känns som småslantar? 2. Jag ser att du har en del mindre innehav, har själv funderat om jag ska ha minst 10k i varje eller en del mindre innehav då jag gillar bolagen. Har idag 13 innehav med 5000-20 i varje. Tack mvh Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas!

      Kul att höra att du är på gång med din snöboll! Som du kanske läst har jag köpt hus nu så jag kommer börja om från början snart igen!
      1. Jag tror att den statistik jag bokför med diagram som visar tydliga ökningar är en viktig motivationsfaktor för mig.
      2. Nu när jag startar om kommer jag antagligen att köpa lite färre bolag och försöka ha lite större poster i dem.

      Må väl!

      Radera
  8. Hej utdelningsstugan,

    Jag har nyligen hittat din blogg och har gått igenom gamla inlägg och dina olika flikar med portfölj, mål etc nu och det har varit mycket intressant läsning att följa din resa under de första åren med utdelningsinvestering.

    Jag har några frågor/funderingar, jag är inte helt 100% säker på om du har tagit upp dem i förbifarten någon gång, men då har jag helt enkelt missat det:

    1. Hur ser du på ev risk med växlingskurs när du köper utländkska aktier? Hur "bakar du in" den eventuella risken i din analys av aktien? Jag menar att ev förlust i växlingskurs/avgifter i kombination med låg direktavkastning på aktien (trots att aktien är stabil och avkastningen inte sänks) känns som en märklig kombination?

    2. Hur hanterar du de utländska aktier som har över 15% i källskatt? Som jag har förstått det så kan Kapitalförsäkringskonto / Skatteverket endast betala tillbaka 15% av källskatt. Men exempelvis Danmark har högre källskatt än så? går det att få tillbaka den delen på något sätt?

    3. Har du någon annan form av sparande, exempelvis indexfonder parallellt med denna portfölj eller har du gått "All in" i utdelningsportföljen?

    4. Bland annat Avanza tipsar om att för att sprida ut riskerna så bör man investera i flera olika marknader (flera olika branscher & länder). Hur ser du på detta? Exempelvis branscher känns spontant lite enklare att sprida riskerna över än länder/kontinenter. Asien känns spontant som en klurig värdsdel att hålla koll på, har du någon långsiktlig satsningsplan mot Asien? På vilket sätt i sådana fall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för dina frågor!

      Nu har jag köpt hus som du kan läsa, men försöker svara så bra jag kan på nedan frågor.

      1. Jag investerar väldigt långsiktigt så tar inte så stor hänsyn till valutakurser då jag tror att det kommer jämna ut sig över tid. Ibland köper man till "dyr" växelkurs och ibland "billig".
      2. Jag investerar i KF och får därmed tillbaka hela källskatten på Avanza oavsett %. Så var det i alla fall nu 2018.
      3. Nej. Hade en separat boendespar med min sambo som också investerades i aktier.
      4. Jag ägde ju över 50 olika aktier innan jag sålde så hade en bred diversifiering i många olika branscher.

      Må väl!

      Radera
  9. Such a useful blog shared here on stock market. Really liked the post you have shared.

    SvaraRadera
  10. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera