lördag 10 mars 2018

Inkasserade Utdelningar - Februari 2018

Inkasserade Utdelningar - Februari 2018 Utdelningsstugan
God morgon där ute i stugorna! Nu är vi redan flera dagar in i mars och därmed har det blivit hög tid att redovisa hur många kronor som inkasserades i utdelning i februari. Nu i mars börjar den svenska utdelningssäsongen på allvar så efter denna rapporten kommer siffrorna på de kronor jag inkasserar vara betydligt högre. Men först skall vi alltså kika på hur februari såg ut!



Utdelningar är helt klart det bästa med att vara utdelningsinvesterare. Riktiga pengar som automatiskt sätts in på kontot hos AvanzaUtdelningarna är pålitliga och fortsätter att trilla in på kontot i ur och skur och oavsett hur börsen går. Det kan kännas skönt att veta nu när börsen är lite svajig. Så länge man valt aktier av hög kvalitet som över tid kommer att klara av att öka sina vinster så borde också utdelningen till oss aktieägare stiga med snabbare takt än inflationen.

Pengarna som inkasseras sätter jag direkt i arbete i form av att köpa nya aktier. Aktier som sedan i sin tur genererar ytterligare utdelningar och sådär fortsätter det, så kallad ränta-på-ränta effekt.

Utdelningarna skall en dag täcka mina utgifter och jag skall därmed leva på utdelningar! Varje utdelning som jag inkasserar på kontot tar mig sakta, men ack så säkert närmare mitt mål! Vill ni också starta en egen utdelningsmaskin så rekommenderar jag med att ni klickar på fliken ovan Börja här och läser min korta guide för hur man enkelt och snabbt öppnar ett konto och sedan kan börja sin egen resa mot ekonomisk frihet.

Utan vidare presentation:


Utdelningar feb 2018Utdelningar feb 2017
Apple (AAPL)213,67 SEKApple (AAPL)202,28 SEK
Starbucks Corp. (SBUX85,17 SEKStarbucks Corp. (SBUX74,26 SEK
Carterpillar Inc. (CAT)75,50 SEKCarterpillar Inc. (CAT)76,16 SEK
Realty Income Corp. (O)89,82 SEKRealty Income Corp. (O)46,75 SEK
Northwest Healthcare. (NWH.UN)60,91 SEKNorthwest Healthcare. (NWH.UN)40,86 SEK
Boston Pizza Royalties. (BPF.UN)58,69 SEKBoston Pizza Royalties. (BPF.UN)61,43 SEK
Totalt feb 2017583,76 SEKTotalt feb 2017501,74 SEK

I februari har jag alltså erhållit utdelning från totalt 6 stycken företag och totalt 583,76 SEK! Detta kommer antagligen att bli årets lägsta siffra, men jag är verkligen glad att jag började att investera i aktier och hittade utdelnings-strategin för ca 2 år sedan. Att inkassera utdelningar och se sin snöboll växa är verkligen en grym känsla, även om det är små summor just nu!

Om vi jämför med februari 2017 då jag inkasserade 501,74 SEK i utdelning är detta alltså en ökning på 16,3%! Många bolag visar fin utdelningstillväxt och trots att dollarn är lägre nu än för ett år sedan så lyckas jag öka utdelningen! I det stora hela är jag såklart mycket nöjd med ökningen av utdelade kronor! Bara hoppas att jag kan fortsätta öka varje månad mot föregående år så kommer det med största sannolikhet bli ett väldigt fint resultat för helåret!


I tabellen nedan kan ni ser hur utdelningarna har utvecklat sig per månad sedan starten 2015.


Utdelningar per månad februari 2018


Kollar vi i tabellen ovan så kan man se att året börjat fint. Jag är ju väldigt svag för fint stigande staplar så optimalt hade ju varit om varje månad i år kunde redovisa ett högre resultat än samma månad förra året. Det är dock klurigt med tanke på att vissa bolag flyttar utdelningen mellan olika månader år från år, valutakurser varierar och ibland får man extrautdelningar från bolagen. Det är ju egentligen ganska oviktigt att varje månad är högre än föregående års då det är det totala resultatet som räknas. Oavsett så är ränta-på-ränta effekten fantastiskt och jag kan skriva under på att det är världens 8:e underverk! 

Ett av mina mål för året är att inkassera minst 24 000 SEK i utdelningar under året. Efter 2 av 12 månader har jag nu totalt kommit upp i 1374,07 SEK i inkasserad utdelningar. Det innebär att jag just nu uppfyller 5,73% av målet! Februari är som jag skrev ovan, mest troligt min sämsta utdelningsmånad för året. Det som kommer ge oss en bra fingervisning på om vi kommer klara målet för helåret är när vi summerat de inkasserade utdelningarna i mars, april och maj. De månaderna är mina överlägset starkaste eftersom de flesta svenska bolagen delar ut då. Det kommer absolut bli ett spännande år!

I tabellen nedan så ser ni hur utdelningen har utvecklats per år, sedan starten 2015.

Total utdelning per år februari 2018 Utdelningsstugan


Nedan visas 2018 års hittills inkasserade utdelning jämfört med målet för året.

Utdelning mot mål februari 2018 Utdelningsstugan


Nedan finner ni också månadens utdelningsrapport i filmformat.




Ni kan följa utvecklingen och se alla tidigare utdelningsrapporter under fliken Utdelningar här ovan.

Vad landade era utdelningar på i februari?


Må väl och ha en fortsatt härlig dag!


Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.



Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag undrar lite hur du får in dina siffror i staplar på så fint sätt!
    Har försökt mig på Google sheets men har lite problem med formlerna.

    Mvh johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johnny,

      Jag använder gamla hederliga excel, det går att googla sig till fina diagram, lite svårt att beskriva i text.

      Hoppas det löser sig!

      Må väl!

      Radera
  2. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera