söndag 15 oktober 2017

Intäkter och Sparande - September 2017


Intäkter och sparande utdelningsstugan mars 2017
God förmiddag på er! Nedan följer min rapport för september över mina intäkter och mitt sparande. September blev en väldigt fin månad både intäktsmässigt och gällande sparkvoten. Hela rapporten finner ni nedan. Ha en härlig söndag!








Anledningarna till att jag redovisar mina intäkter och mitt sparande är för att jag vill visa att det är möjligt att nå ett ekonomiskt oberoende med en lön som ligger kring snittinkomsten i Sverige. Är man bara beredd att göra vissa typer av uppoffringar så går det att åstadkomma ett ekonomisk oberoende inom en inte alltför avlägsen framtid. När väl snöbollen är i rullning så kommer det gå otroligt snabbt framåt.


Den andra anledningen till att jag presenterar de här inläggen är för att jag vill göra detta i realtid, dels så att jag själv kan jämföra mina resultat och framsteg, men också för att andra skall kunna följa min resa. I dessa rapporter kommer jag inte gå in på djupet i vilka mina utgiftsposter för månaden har varit. Jag tycker inte att det är ointressant, men jag har valt att fokusera på intäkterna och sparandegrad istället och eventuellt kommentera nedan om det varit något utgift under föregående månad som påverkat mer än normalt. Mellanskillnaden mellan mina inkomster och det jag sparat är naturligtvis mina utgifter för månaden. 

För september kan jag presentera nedan siffror, alla summor är netto, det vill säga efter betalad skatt:




Nettoinkomster September 2017:SEK
Lönearbete:23 342
Utdelningar:1 313,08
Visa Inc (V)11,79 SEK
Wal-Mart Stores Inc. (WMT)36,46 SEK
Johnson & Johnson (JNJ)173,42 SEK
Microsoft Corp (MSFT)43,29 SEK
Emerson Electric Co. (EMR)38,31 SEK
Realty Income Corp. (O)83,93 SEK
Qualcomm Inc. (QCOM)59,11 SEK
Trow Price Group Inc. (TROW)36,91 SEK
3M Company (MMM)55,98 SEK
Northwest Healthcare. (NWH.UN)62,69 SEK
Boston Pizza Royalties. (BPF.UN)58,69 SEK
Castellum (CAST)652,50 SEK
Bloggintäkter:803,2
Google Adsense164,76
Affliliatelänkar480
Övrig reklam158,44
Totala inkomster25 458,28
Överföring till aktiekonto inkl utd.13 313,08
Sparkvot52,29%

Jag uppnådde alltså en sparkvot på 52,29% i september. Mitt mål för helåret är att uppnå en genomsnittlig sparkvot på minst 50,00% så månadens resultat ligger en bit över det målet vilket är väldigt tillfredsställande. Om vi jämför med förra året i september kan man se att jag då hade en sparkvot på 45,66%, vilket betyder att årets sparkvot är hela 6,63 procentenheter högre!


Inkomster


I augusti trädde en efterlängtad löneförhöjning i kraft vilket gör min nettoinkomst på lönesidan ca 1000 SEK högre varje månad.

Vad gäller utdelning, så har jag i september inkasserat 1 313,08 SEK i utdelning. En bra utdelningsmånad som fick en extra skjuts av att Castellum valt att dela upp sin utdelning till två tillfällen istället för ett. Det gäller att fortsätta tänka långsiktigt för vi vet att ränta-på-ränta effekten och tiden är på vår sida. Totalt sett är jag är hittills i år mycket nöjd med utdelningarna jag har inkasserat.

Bloggintäkterna ligger på 803,2 SEK för september och är lite under vad jag hade önskat. Sidvisningarna minskade lite och låg under månaden ca på 30 000 st. Det känns ganska naturligt att sidvisningarna har minskat då jag under de senaste månaderna varit mycket mer inaktiv på bloggen än vad jag varit tidigare. Jag kan väl säga att jag har ganska många bollar i luften hela tiden och ibland hamnar jag i perioder där bloggen blir lidande av detta. Jag älskar dock att skriva så jag hoppas att jag framöver skall hinna producera de inlägg jag länge haft planer på att göra. Jag har ett mål att inkassera totalt 12 000 SEK i skattade bloggintäkter för helåret så månadens resultat ligger under vad jag behöver för att kunna klara det långsiktiga målet.



Utgifter


Utgifterna ligger i linje med vad jag brukar göra så finns inte så mycket mer att säga om dem. 


Summering


Målet för 2017 är att ha en sparkvot över 50%. September blev en en väldigt bra månad enligt mig så efter årets 9 första månader så har jag nu en genomsnittlig sparkvot på 49,08%. Jag ligger med andra ord lite efter målet för helåret så det krävs en liten förbättring om det skall kunna gå i lås, men det känns helt klart inom räckhåll! Det gäller att spänna sparmusklerna ordentligt nu under årets 3 sista månader!

Ytterligare ett mål för helåret är som sagt att inkassera 12 000 SEK i bloggintäkter (netto). Även här har året börjat tufft och summerar jag ihop bloggintäkterna för årets 9 första månader så kommer jag upp i en totalsumma på 7 254,70 SEK. Efter 9 av 12 månader uppfyller jag 60,45% av målet. Det kommer därmed att bli omöjligt att uppnå detta mål i år, men nästa år borde det kunna gå vägen.


Hur gick ert sparande i september?


Må väl och ha en härlig söndag


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay

6 kommentarer:

  1. Hej US!
    Gillar starkt din blogg och ditt sätt att skriva, men framförallt dina tankar kring investeringar (påminner väldigt mycket om mina).
    Det skulle dock vara trevligt att få läsa mer kring dina tankar angående specifika bolag, mer än att du fyller på varje månad menar jag. Till exempel att det finns en nivå du inte köper ett bolag på eller att du avstår från ett bolag som ser väldigt fint och intressant ut, men att det finns något som gör att du inte köper?

    Vidare hade det varit trevligt om bloggen var anpassad till mobil:) förstår dock om det är problematiskt!

    Mvh
    JJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej JJ!

      Tack för din kommentar och de vänliga orden! Riktigt kul att höra!

      Bra feedback, min strategi är ju så automatiserad att jag köper ju oavsett aktiekurs i alla mina svenska aktier och därmed har jag tänkt att det inte är lönt att skriva så mycket om aktiekurser osv. Jag har i vissa av mina senaste transaktioner inlägg gått in mer specifikt på bolagen och även i mina "bevakningslistor" så skriver jag lite mer ingående om bolagen. Bra feedback även med mobilanvändare. Jag får kika på det!

      Må väl!

      Radera
  2. Snyggt med en sparkvot på 52 procent, och nästan 50 procent hittills i år!

    Det blir en ordentlig slant över tid om man lyckas hålla den nivån :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Framtida Frihet!

      Tack! Ja det kommer bli riktigt bra om ett par år om man kan hålla ut!

      Må väl!

      Radera
  3. Mycket fint jobbat Utdelningstugan!
    Tyvärr brakade mitt sparkvotsmål för året sönder och samman nu under september. Blev under 50% för mig.
    Skrev lite om det i just inlägget kring sparande och utdelningar
    http://www.kronantillmiljonen.se/sparande-och-utgifter/en-bra-med-dalig-sparkvot/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM!

      Tack för kommentaren och de vänliga orden!

      Kul läsning och tack för att du delar med dig. Det ordnar upp sig framöver igen!

      Må väl!

      Radera