tisdag 12 september 2017

Inkasserade utdelningar - Augusti 2017

Inkasserade Utdelningar - Juli 2017 Utdelningsstugan
God kväll på er där ute i stugorna! Det är verkligen hög tid att sammanstäla månadens roligaste inlägg! Aktieutdelningar är det som skall vara min primära inkomstkälla om ca 15 år när jag väljer att sluta arbeta så självklart är det både viktigt och intressant att hålla koll på hur utdelningen utvecklar sig månad för månad och år för år. Nedan följer månadens rapport.






Utdelningar är helt klart det bästa med att vara utdelningsinvesterare. Riktiga pengar som automatiskt sätts in på kontot hos AvanzaUtdelningarna är pålitliga och fortsätter att trilla in på kontot i ur och skur och oavsett hur börsen går. Det kan kännas skönt att veta nu när börsen är lite svajig. Så länge man valt aktier av hög kvalitet som över tid kommer att klara av att öka sina vinster så borde också utdelningen till oss aktieägare stiga med snabbare takt än inflationen.

Pengarna som inkasseras sätter jag direkt i arbete i form av att köpa nya aktier. Aktier som sedan i sin tur genererar ytterligare utdelningar och sådär fortsätter det, så kallad ränta-på-ränta effekt.

Utdelningarna skall en dag täcka mina utgifter och jag skall därmed leva på utdelningar! Varje utdelning som jag inkasserar på kontot tar mig sakta, men ack så säkert närmare mitt mål! Vill ni också starta en egen utdelningsmaskin så rekommenderar jag med att ni klickar på fliken ovan Börja här och läser min korta guide för hur man enkelt och snabbt öppnar ett konto och sedan kan börja sin egen resa mot ekonomisk frihet.

Utan vidare presentation:
Utdelningar aug 2017
Utdelningar aug 2016
Apple (AAPL)204,25 SEKApple (AAPL)192,16 SEK
Starbucks Corp. (SBUX65,58 SEKStarbucks Corp. (SBUX41,75 SEK
Carterpillar Inc. (CAT)69,26 SEKCarterpillar Inc. (CAT)70,52 SEK
Realty Income Corp. (O)85,48 SEKRealty Income Corp. (O)83,35 SEK
Northwest Healthcare. (NWH.UN)60,89 SEK
Boston Pizza Royalties. (BPF.UN)59,39 SEK
Novo Nordisk (NOVO)103,94 SEK
Totalt aug 2017648,29 SEKTotalt aug 2016387,78 SEK


Total inkasserad utdelning för Augusti 2017: 648,29 SEK


I augusti har jag alltså erhållit utdelning från totalt 7 stycken företag och totalt 648,29 SEKDet är riktigt kul att vara delägare i så här många företag, även fast summorna inte är så stora ännu. Det kommer de dock att bli med hjälp av tiden och ränta-på-ränta-effekten, så jag sitter bara still i båten och följer min investeringsstrategi. Jag är verkligen glad att jag började att investera i aktier och hittade utdelnings-strategin för snart 2 år sedan. Att inkassera utdelningar och se sin snöboll växa är verkligen en grym känsla!

Om vi jämför med augusti 2016 då jag inkasserade 387,78 SEK i utdelning är detta alltså en ökning på 67,18%! Ytterligare en månad med riktigt fin tillväxt med andra ord! Som ni ser i mina rapporter så har nästan alla bolag ökat sin utdelning mot förra året, men det som ställer till det är att bolagen väljer att dela ut i olika månader. Den andra anledningen är att värdet på USD dragits nedåt det senaste och därmed inkasserar jag några färre kronor från mina amerikanska bolag. Båda dessa anledningar är egentligen helt ofrånkomliga och det enda som stör mig är att det blir lite hack i kurvan nedan, men det viktigaste är såklart att jag klarar utdelningsmålet för helåret! 


Via länken hittar ni utdelningsrapporten för augusti 2016

I tabellen nedan kan ni ser hur utdelningarna har utvecklat sig per månad sedan starten 2015.


Utdelningar per månad augusti 2017


Kollar vi i tabellen ovan så kan man se att det blev en fin ökning i augusti i år om vi jämför med förra året. Hoppas det kan hålla i sig då jag är svag för fint stigande staplar, som till exempel i månaderna maj, juli och nu augusti. Ränta-på-ränta effekten är verkligen världens 8:e underverk!

Ett av mina mål för året är att inkassera minst 16 000 SEK i utdelningar under året. Efter 8 av 12 månader har jag nu totalt kommit upp i 12 550,49 SEK i inkasserad utdelningar i år. Det innebär att jag just nu uppfyller 78,44% av målet. Vi har fortfarande 4 månader kvar av 2017 att sammanställa inkasserade utdelningar för så jag är väldigt hoppfull att jag skall klara av årets mål!

Efter åtta månader ligger jag alltså nu en bra bit före takten för att klara av målet. Värt att notera är dock att månaderna mars, april och maj är mina absolut starkaste så utdelningarna andra halvan av året blir naturligtvis lite mindre. Nu väntar dock ytterligare lite svenska utdelningar på hösten, så det känns som att jag ligger bra till!

I tabellen nedan så ser ni hur utdelningen har utvecklats per år, sedan starten 2015.

Total utdelning per år augusti 2017 Utdelningsstugan


Nedan visas 2017 års hittills inkasserade utdelning jämfört med målet för året.

Utdelning mot mål augusti 2017 Utdelningsstugan


Ni kan följa utvecklingen och se alla tidigare utdelningsrapporter under fliken Utdelningar här ovan.


Hur mycket inkasserade ni i utdelningen under augusti?


Må väl och ha en fortsatt härlig kväll!


Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.



Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar

19 kommentarer:

  1. Nu ska jag ge lite välbehövlig kritik här ;-)

    Det är aptrist när du kopierar dessa inlägg rakt av och bara byter ut siffrorna för den aktuella månaden. I och med att du inte skriver så ofta känns det som att man läser samma sak hela tiden.

    Jag är utdelningsinvesterare själv och ser fram emot dylika inlägg hos till exempel Grazing Lady eller Chansar Mest, men de varierar ju sig. Här blir det tjatigt och känns inte lika lockande att titta in. Överväg att hoppa över kopierandet - om du är intresserad av läsare förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var konstruktivt och jag håller med!

      Radera
    2. Hej M och Jonas!

      Tack för era kommentarer och tack för feedback. Jag är den första att erkänna att det varit lite väl mycket klippande och klistrande den senaste tiden. Självklart är det inte vad jag önskar att erbjuda mina läsare och det är ju trots allt för mina läsare jag skriver.

      Inte för att det är någon ursäkt, men detta har varit enda sättet att få ut mina siffror under de senaste månaderna. Tiden har helt enkelt inte funnits där för att skriva helt nya inlägg vilket jag tycker är mycket tråkigt.

      Det är tråkigt, men jag vill hellre att hela min resa finns dokumenterad istället för att hoppa över inlägg, sedan förstår jag verkligen om folk tappar intresset och inte vill läsa.

      Min förhoppning är att jag under hösten och vintern skall finna mera tid och på så sätt återigen kunna presentera bättre och mer läsvärda inlägg. Tiden får utvisa om det blir så.

      Tack igen för era kommentarer och må väl!

      Radera
  2. Hur ser du tex på risken med framtida skattehöjningar? Det skulle ju kunna slå din strategi i bitar helt och hållet, speciellt om räntorna stiger (mtp förmodat lägre avkastning med fokus mest på yield i sig dvs bolag med lägre tillväxt). Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investerarern,

      Jag tycker det är skamligt av regeringen att röra skatten på ISK och KF och det finns absolut en risk att det kommer förstöra för mig och många andra investerare. Jag räknar långsiktigt med en avkastning på 8-10% per år och vi får väl hoppas att skatten på ISK/KF aldrig blir så hög.

      Må väl!

      Radera
  3. När du får så små utdelningar - blir det inte oekonomiskt att återinvestera dem i och med courtage på varje transaktion för återinvesteringen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag köper inte direkt när utdelningen ramlar in utan jag sparar dem tills månadens slut och köper tillsammans med mina egna insättningar för att minimera courtagekostnaden.

      Må väl!

      Radera
  4. Jag tycker dina inlägg är väldigt bra och läser dem med stort behåll. Skönt med mindre personliga spörsmål i inläggen tycker iallafall jag. Keep it up!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Kul att höra att det finns två sidor av varje mynt. Själv är jag som dig och tycker främst det är siffrorna och utvecklingen som är det mest intressanta att följa hos mina bloggkollegor. Med det sagt så vill jag bjuda på lite mer nytt content i mina inlägg än vad jag gjort det senaste.

      Må väl!

      Radera
  5. Tack för en bra blogg. Hur ser du på valutarisker?

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Tack för de vänliga orden!

    Valutarisker är inget jag tänker så mycket på. Jag investerar på mycket lång sikt och tänker mig att det kommer jämna ut sig med åren. Ibland är en viss valuta "dyr och ibland "billig.

    Må väl!

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag har precis hittat till din blogg och håller nu på att själv påbörja min egen utdelningsresa. Det är riktigt roligt! Tack för inspiration och för att du delar med dig av dina kunskaper och idéer. Lycka till i fortsättningen! Med vänlig hälsning Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Tack för de vänliga orden! Det är väldigt kul att kunna inspirera och motivera andra till sparande och investrerande!

      Önskar dig stort lycka till framöver!

      Må väl!

      Radera
  8. Augusti blev en relativt knaper utdelningsmånad för mig men trots det blev det 365 kr in efter månadens slut.

    Skrev ner det jag inkasserat i det här inlägget:
    http://www.kronantillmiljonen.se/manadsrapporter/manadsrapport-augusti/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM!

      365 SEK är inte fyskam! Bra jobbat!

      Lycka till framöver och må väl!

      Radera
  9. Hej,

    du verkar ange dina utländska utdelningar utan dragen skatt. Eller har jag estimerat fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dennis,

      Det stämmer! Det innebär att jag inte bokför källskatten som inkasserade pengar när den betalas tillbaka i februari.

      Må väl!

      Radera
  10. Hej! Jag ska spara på 2 års sikt och funderar på att vikta 50 % Spiltan räntefond Sverige och 25 % DNB Global Indeks och 25 % Avanza Zero. Tror du att det är en bra idé eller borde jag köra sparkonto?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Väldigt svår fråga! Om du måste använda pengarna inom 2 år så låter det klokt att ha större delen i ett räntesparande precis som du skriver. Att sedan fördela resterande pengar över breda fonder låter också klokt så det låter som att du har en bra plan för dig.

      Må väl!

      Radera