tisdag 6 december 2016

Inkasserade utdelningar November

Aktie utdelningar i augusti. 35,7% tillväxt från förra året!
Ytterligare en månad har passerat och det har blivit dags för mig att presentera de utdelningar som har trillat in här i stugan under november. Detta är helt klart mina favoritinlägg att skriva. Utdelningar är pengar som förs direkt över till mitt konto på Avanza utan att jag behöver lyfta ett finger. Det är svårt att argumentera mot långsiktig utdelningsinvestering när man månad efter månad och år efter år kan se växande siffror och ökade resultat.









Varje gång jag skriver dessa rapporter så tänker jag på hur bra det var att jag för ca 2 år sedan började med utdelningsinvestering. Jag är verkligen tacksam att mitt yngre jag som tog det kloka beslutet. Den bästa dagen att börja med något är precis som de kloka säger idag och den sämsta dagen är imorgon. Redan nu efter bara 2 år så kan jag se resultat som jag trodde var omöjliga för två år sedan. Det går med andra ord väldigt fort när man väl får saker i rullning. 

Utan vidare presentation:

Utdelningar november 2016








  • Boston Pizza Royalties. (BPF.UN) – 61,55 SEK
  • Atlas Copco (ATCO B) – 138,60 SEK
  • Apple (AAPL) – 206,52 SEK
  • Realty Income Corp. (O) – 46,21 SEK
  • Northwest Healthcare. (NWH.UN) – 40,89 SEK
  • Carterpillar Inc. (CAT) – 78,20 SEK


  • Totala utdelningar för november 2016: 571,97 SEK


    Snöbollen rullar verkligen på! Över 500 SEK ytterligare en höstmånad! Det känns verkligen häftigt att kunna inkassera över en 500-hundring extra i en månad som november. Att få lön från 6 stycken företag utöver mitt vanliga lönearbete och dessutom utan att behöva stämpla in på något utav dem. Det är verkligen en fantastik känsla och en framtid som jag kan tänka mig. Nu skall vi bara fortsätta mata snöbollen så att ovan summor växer sig större och starkare för varje år!

    Om vi jämför med november 2015 då jag inkasserade 528,69 SEK i utdelning är detta alltså en ökning på 8,2%. En ganska blygsam ökning med andra ord, i alla fall om man jämför med mina tidigare rapporter, men fortfarande en helt okej utveckling. Anledningen till att den procentuella ökningen inte är större är för att jag har möblerat om en del i portföljen sedan förra året. Bland annat så har jag sålt en högutdelande oljeaktie, ONE OK, som jag inte trodde på långsiktigt. Det bidrog till att jag tappade en del utdelning, men mina nya investeringar och utdelningshöjningar från övriga bolag gjorde att jag ändå kunde presentera en ökning i november och det är jag mycket nöjd med!

    Min strategi bygger mycket på att investera i bolag med lite lägre direktavkastning, men med hög utdelningstillväxt. De utdelningsökningar som mina aktier presenterar kommer i framtiden ha mycket större påverkan på mitt resultat och därför känns det bra att använda denna strategi. Kollar man i utdelningslistan ovan så är Apple ett bra exempel på ett sådant bolag som har fantastiska möjligheter att fortsätta växa i många, många år framöver. Om vinsterna för bolaget fortsätter att bli större så betyder det med största sannolikhet att även utdelningen fortsätter att växa. Apple har de senaste åren höjt sin utdelning med ca 10% per år och med tanke på deras storlek, tillväxt och låga utdelningsandel så är det en takt som de skulle kunna hålla i enormt många år framöver.

    Tittar vi i diagrammet nedan, där utdelningarna presenteras per månad och jämfört med tidigare år, så kan vi se att jag har klarat av att öka utdelningen jämfört med 2015 alla månader utan för april månad. Förhoppningsvis så kommer jag år 2017 klara av att slå alla de resultat jag presenterat i år.


    Sammanställning av inkasserade utdelningar i November.



    Mitt utdelningsmål för helåret är att inkassera minst 12 000 SEK i utdelning. Nu när 11 av 12 månader har passerat så har jag kommit upp i totalt 9974,88 SEK och det uppfyller 83,12% av målet. Jag kommer kämpa på den sista månaden, men inser ju såklart att målet för helåret inte kommer att kunna nås. Det är såklart tråkigt, men samtidigt visste jag att det var ett riktigt tufft mål och näst intill omöjligt att nå upp till redan i år. Trots "misslyckandet" med detta målet så skall det bli riktigt kul att sammanställa hela årets siffror i ett inlägg senare när december är avklarat.

    Nedan kan ni se utdelningarna, inkasserade per år, sedan starten i januari 2015.


    Sammanställning av totalt antal inkasserade utdelningar per år för utdelningasstugan.


    Ni kommer att kunna följa alla utdelningsrapporter och jämföra resultatet mellan månaderna på sidan Utdelningar här ovan.



    Hur ligger ni till med era utdelningsmål för helåret?


    Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.

    Må väl!


    Stöd bloggen genom att dela detta:



    Photo Credit: pixabay

    *Innehåller affiliatelänkar

    6 kommentarer:

    1. Ligger bra till för helåret även om marginalen inte kommer bli jättestor. Hade mål om 12 000 kr för 2016 i utdelningar precis som dig, och vid november månads slut hade jag fått in 11719,61 kr (1285,09 kr i november). Landar kanske på 600 kr i utdelningar i december ungefär. Har satt upp mål om 24 000 kr i utdelningar för 2017. Tufft mål - återstår att se hur det går! :-) /Rasmus

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Rasmus!

        Riktigt grymma resultat! Verkligen inte dåligt att du satsar på att dubblera utdelning till nästa år. Jag tror det är bra med tuffa mål och kommer också försöka sätta ett "tufft" mål efter mina mått. Tror jag kommer sikta på 15-16000 vilket borde bli svårt att klara, men som sagt då pressar man sig nog lite extra.

        Må väl och lycka till!

        Radera
    2. Vet inte hur mycket din ordinarie utdelning är för december men Bosjö fastigheter har ex-datum den 23 december och utdelning den 30 december med en YOC på över 9 procent så där har du teoretiskt en möjlighet att öka in dig till målet.

      Själv når jag nytt rekord med nära, men inte heller fullt ut, 300 kronor i december.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Utlandsutdelaren!

        Tack för din kommentar och tipset. Att köpa in en aktie just för att den delar ut en viss månad ser jag inte som ett alternativ. Det är viktigt att hålla sig till sin långsiktiga strategi tycker jag så att blint och desperat försöka fixa utdelningsmålet tror jag kommer straffa sig längre fram.

        Kul att höra att du ligger nära ditt mål. Hoppas december blir en god utdelningsmånad för dig.

        Må väl!

        Radera
    3. Tjena,
      Startade ju utdelningsinvestering i år så inget mål utan bara bygga en portfölj jag är nöjd med. Når ca 27000 i utdelningar i år, mål nästa år är 50500-53500 beroende på sparande Och vilka aktier som köps. Dvs om jag siktar på att köpa alla aktier innan x-datum så blir det närmare det högre beloppet.

      Din portfölj ökar stadigt, snyggt. Är det för att du sätter in mycket eller är det faktisk värdeökning som sker?

      Mvh

      Pt-rille

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Pt-rille,

        Tack för din kommentar. Riktigt grymt att du redan når upp i ca 27 000 första året! Det är en summa som jag fortfarande bara kan drömma om. Riktigt fin takt ser det ut som att du planerar att hålla så jag antar att ditt nysparande är grymt bra.

        Min portfölj trummar på. Det är en kombination av portföljens utveckling (+18% i år) och ny sparande (ca 12 000 per månad). Såklart kul, men det betyder ju samtidigt att jag får betala mer för utdelningarna.

        Må väl och lycka till framöver!

        Radera