söndag 10 juli 2016

Senaste transaktionerna


Senaste transaktionerna i USA
På Avanza firade man som bekant USAs frihetsdag med att erbjuda fri courtagehandel på amerikanska aktier den 5:e juli. Detta var vi på utdelningsstugan såklart väldigt glada för och vi shoppade loss riktigt ordentligt på den amerikanska marknaden.



Jag hade gärna sett att man kunde handla aktier i USA till samma courtagekostnad som i Sverige så att jag på så sätt kunde sprida inköpen i fler bolag till mindre summor varje månad och på så sätt sprida risken. Ni som följer bloggen vet att jag varje månad handlar på den svenska marknaden för minimum courtage i 13 stycken olika aktier. Det hade varit fantastiskt om jag på samma sätt kunde fylla på månadsvis i bolag som Apple, Disney, Starbucks för ca 500 SEK i varje bolag. Dock ser det inte ut så för tillfället utan jag får anpassa mig efter marknadens regler och fortsätta att göra ett större inköp i USA varje månad så länge mini-courtaget ligger på 1 USD (ca 9 SEK).

Denna månaden firades ju som sagt amerikas frihetsdag och då kunde man en dag (5 juli) handla courtagefritt på Avanza. Som jag skrev ovan passade jag på att tillämpa min "svenska strategi" med flera mindre inköp nu när man fick chansen och mina transaktioner i USA denna månaden ser ut enligt nedan.


Månadens transaktioner i USA


Senaste transaktionerna i USA








Kommentar till transaktionerna


Som ni ser ovan gick jag loss riktigt ordentligt till skillnad mot en normal månad där jag bara gör 1 transaktion i USA. Jag fyllde på i hela 9 stycken bolag och dessutom gjorde jag mig av med två stycken oljeaktier. Försäljningen av både ONEOK och BHP Billiton är något som jag har funderat på länge och jag avyttrade alla aktier jag ägde i de båda bolagen. Jag försöker ju hela tiden investera långsiktigt och trots att båda bolagen har helt okej direktavkastning och utvecklat sig helt okej i portföljen så känner jag att mina pengar kan göra större nytta på annat håll.

Därför fyllde jag alltså på i ovan 9 aktier, dels för pengarna från försäljningarna, men också med hjälp av nyinsatt kapital. Jag hoppas att kunna slå de högutdelande bolagen i både totalavkastning och erhållen utdelning på sikt genom denna strategi jag följer. Jag satsar alltså fullt ut på företag som jag tror skall kunna växa snabbare än snittet i min portfölj nu precis som jag har beskrivit i min strategi del 2

Månadens transaktioner ökade min direktavkastning med ca 120 SEK. Att sälja två bolag med ganska hög direktavkastning nu och investera i bolag med lite lägre direktavkastning, men i min tro bättre tillväxtmöjligheter slår hårt mot portföljen idag, men långsiktigt borde det bära frukt. Det är vad vi i Utdelningsstugan hoppas på i alla fall. 

Sidan Portfölj kommer uppdateras vid slutet av månaden för att spegla aktuella innehav i portföljen.


/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på twitter och facebook.

Photo Credit: Pixabay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar