lördag 9 januari 2016

Senaste köpen

Det har varit en turbulent börsöppning på det nya året. Jag precis som många utav mina bloggkollegor har under veckan plockat upp ytterligare ett par aktier i nedgången. Som utdelningsinvesterare gillar man nedgångar då man får möjlighet att köpa kvalitetsbolag till ett lägre pris och man får därmed mer utdelning för pengarna.


Som nämnt när jag redovisade andra delen av min strategi så utnyttjar jag minicourtaget på Avanza och gör därmed ofta flera mindre inköp i 500 kronors klassen. Jag försöker att hela tiden investera så mycket kapital varje månad som ni kan läsa om i den första delen av min strategi. På detta sätt så sätter jag den så kallade snöbollen i rullning i allt snabbare takt, också kallat ränta-ränta-effekten. 

Dessvärre handlade jag upp majoriteten av denna månadens kapital redan den 23 december, alltså innan veckans nedgång. Jag har i alla fall gjort följande transaktioner under veckan som gått:

Inget utav ovan innehav är nytt för portföljen utan jag har helt enkelt fyllt på och snittat ner mig några kronor i dessa. Både HM och Handelsbanken klassar jag som kärninnehav i portföljen och inget utav dem kräver någon närmare presentation. Jag har god framtidstro för båda bolagen och att kunna handla på dessa nivåer tror jag kommer kunna vara riktigt bra på lång sikt. HM handlades till en direktavkastning på 3,46% och Handelsbanken till 4,02%.

Industrivärden och Kinnevik är två investmentbolag som jag gillar och som också gått ner en hel del under veckan så det kändes också bra att få snitta ner sig några kronor i dessa. Framförallt Kinnevik anser jag vara speciellt spännande då de har flera bolag i sin arsenal som jag tror mycket starkt på i framtiden, till exempel Zalando och Tele2. Som bilden nedan visar har Kinnevik en fin historik av utdelningshöjningar utan sänkningar sedan 2006. Den genomsnittliga utdelningshöjningen per år sedan 2006 tills idag är fantastiska 17,3%! Vid inköpstillfället fick jag en direktavkastning i Kinnevik på 3,1% och med den utdelningshistorik och tillväxt den har i ryggen känns det som ett riktigt fint bolag att äga. Industrivärden handlades till 4,7% direktavkastning vid inköpstillfället.


Bild hämtad från borsdata.se

Veckans köp ökade min årliga estimerade utdelning med 113,85 SEK per år. Självfallet hoppas jag att dessa bolag presenterar en höjd utdelning för 2016, men alla siffror ovan är baserade på 2015 års utdelningar eftersom utdelningarna för 2016 ännu inte blivit presenterade. Sidan Portfölj kommer att uppdateras vid månadsskiftet januari/februari för att visa de nya uppdaterade innehaven.

Må väl och lycka till med era investeringar!

/Utdelningsstugan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar