torsdag 21 juli 2016

Senaste transaktionerna

Månadens aktieinköp, bygger upp utdelningsportföljen
I vanlig ordning har jag handlat lite på den svenska börsen och inte bara den amerikanska. Detta skall självklart redovisas så här kommer månadens transaktioner.

Jag passade på att handla på måndagen efter Brexit så detta inlägg kommer ju lite sent för att man skulle kunna följa den rekommendationen. Men generellt så rekommenderar jag, precis som många andra, att försöka handla när det gör ont. Jag tycker personligen det är mycket lättare att handla när marknaden går nedåt än tvärtom, men man måste lära sig båda för att kunna investera långsiktigt.

Som sagt är redovisningen är extremt sen då följande transaktioner tog plats redan 27/6, alltså första handelsdagen efter Brexit, som jag nämnde ovan.


Månadens inköp


Månadens aktieinköp, bygger upp utdelningsportföljen





Det är alltså ovan svenska bolag som jag handlar varje månad. Jag beskriver hur jag tänker kring mina investeringar och hur jag investerar i mitt inlägg strategi del 2 Målet är att alltid sitta still i båten, så kallad Buy and Hold-strategi, men jag vill ju samtidigt ha så bra avkastning som möjligt så ibland krävs det förändringar. 


Månadens aktie


Förra månadens valde jag H&M som den absolut bästa köpkandidat av alla aktier jag handlar i månadsvis. Eftersom rapporteringen är så sen denna gången så är det svårt att rekommendera en aktie denna månaden då priserna stigit kraftigt sedan jag handlade, men som den uppmärksamme kanske har sett så finns det finska bolaget Sampo med i listan ovan. Jag tyckte sampo tog oförtjänt mycket stryk i och med Brexit så jag passade på att utöka mitt innehav i vår finska granne och skulle jag rekommenderat någon aktie så skulle det mest troligt blivit Sampo. Spana gärna in Sampo på Börsdata, bolaget har riktigt fin historik och verkar inom den finansiella/försäkringsmarknaden. Sampo har vid aktuell kurs en direktavkastning på hela 5,7% och med tidigare nämnda historik i ryggen tycker jag det helt klart motiverar ett köp.

Länk till Sampo på Avanza.

Sammanfattning


Blir en kort rapportering detta som bara innehåller det mest väsentliga, jag skyller på att jag arbetar mycket och att solen skiner utomhus. Jag kan dock lova att det kommer att bli mycket bättre framöver då jag verkligen vill skriva, bara det att tiden rinner ifrån mig. Får kanske bli ett av mina mål inför nästa år så att jag prioriterar det mera.

Veckans köp ökade min årliga utdelning med 402,97 SEK. Sidan portfölj kommer att uppdateras i slutet av månaden för att spegla aktuella innehav.

/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:


Följ mig också gärna på twitter och facebook.



Photo Credit: pixabay
*Innehåller affiliatelänkar

2 kommentarer:

  1. Bättre sent än aldrig. Vad är Courtage kostnaden i Finland.
    /Mårten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mårten!

      Tack för kommentaren. Ja det har varit tufft att hinna med att uppdatera det senaste, men kul att inläggen verkar uppskattas.

      Courtage i Finland är minst 1 Eur per transaktion.

      Må väl!

      Radera