torsdag 23 mars 2017

Min aktiebevakningslista i Mars

Utdelningsstugans bevakningslista mars aktieköp. #uppesittarkväll.
Ikväll är det dags för #uppesittarkvällTwitter och live på Youtube. Philip och Niklas direktsändning startar klockan 20:00 och Utdelningsstugan kommer med glädje följa sändningen på Youtube. Inte så värst mycket tid för att skriva just nu, men nedan följer kort vilka aktier jag har lite extra bevakning på inför löningen.







Jag har satt upp ett antal investeringskriterier för portföljen som jag vill att alla aktier jag äger eller planerar att köpa in uppfyller. Ni hittar hela mitt inlägg om mina investeringskriterier här och också en utförligare redogörelse varför jag valt dem. Kortfattat lyder de enligt nedan.

1. Bolaget måste ha en utdelning
2. Stark marknadsposition
3. Stigande omsättning och vinst
4. Bra utdelningshistorik
5. Sund utdelningsandel

Nedan aktier överväger jag att köpa in till portföljen utöver mina "vanliga inköp" som jag redan förutbestämt kommer att fylla på i. 


Min aktiebevakningslista Mars


1. 




Utdelning: 10,36 NOK
Direktavkastning: 3,48%
Utd tillväxt (5 år): 58,4%
År sedan sänkt utd: 6 år
Utdelningsandel: 31,6%

Kommentar:

Bakkafrost (BAKKA) åkte ur portföljen väldigt hastigt i samband med förra månadens köp då jag fick för mig att bolaget hade sänkt sin utdelning. Det visade sig dock endast vara en diff i utdelning på grund utav valutafluktuation och det skall såklart inte påverka min investering. Bakkafrost kommer med största sannolikhet att köpas tillbaka till portföljen och jag kommer efter det fortsätta att handla månadsvis i bolaget.

Nedan tabell visar omsättningen och vinsten för bolaget och som ni ser så ser det riktigt bra ut med både stigande vinst och omsättning.





Tittar vi på utdelningstillväxten så är också den riktigt god, om än något kort tidsperiod för att kunna dra några större slutsatser av.



Kollar vi på aktiekursen nedan så har bolaget haft en grymt stark utveckling sedan de introducerades. 




Efter att ha jämfört Bakkafrost siffror och bilderna ovan så kan jag konstatera att bolaget passar in bra på mina kriterier även ifall tidsperspektivet är i det minsta laget. En investering i bolaget skulle inte bara ge mig exponering mot NOK (som jag i dagsläget saknar) utan även ge mig exponering mot en mycket spännande framtidsmarknad, laxodling. Jag är inget proffs på laxodling, men tycker helt klart att det låter som en mycket spännande affärsidé.

Bolaget har alltså en utdelningsandel på endast 31,6% och en direktavkastning på 3,48%. Tar man med i beräkningarna att de haft en utdelningstillväxt på i snitt 58,4% per år de senaste åren så är det verkligen ett spännande bolag att investera i för mig.



Direktlänk till Bakkafrost (Bakka) hos Avanza.



Sammanfattning


Det blev alltså endast 1 bolag på bevakningslistan i mars. Detta är för att det hänt en del i livet både privat och yrkesmässigt. Jag har helt enkelt inte haft tid att analysera ett större antal bolag som jag brukar ha tid att göra en vanlig månad. Bakkafrost är i alla fall ett mycket spännande bolag i en väldigt spännande bransch och jag hoppas kunna äga bolaget på mycket lång sikt. Bakkafrost har potential att bli en riktigt bra utdelare för portföljen då det finns gott om utrymme att höja utdelningen i flera år framöver.

Jag återkommer med ett inlägg längre fram där jag som vanligt presenterar alla transaktioner jag gör här i stugan.



Vilka bolag har ni på er radar inför löningen?



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.

Må väl och ha en fortsatt skön dag!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay


*Innehåller affiliatelänkar

6 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen dina kriterier och de påminner mycket om de jag själv satt upp :)

    Mången lycka nu denna och nästa månad :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronantillmiljonen!

      Kul att kriterierna uppskattas. De utvecklas ju såklart hela tiden ju mer man lär sig, men det känns i alla fall som att de hjälper mig att sålla bort flera "dåliga" bolag.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  2. Hej! Vilken blogg! Grymt!

    Okej, jag köpte just nu minst en aktie av alla 44 i din portfölj och så nära 597kr som möjligt. På Avanza, i en ISK.

    Jag har bara en fråga:

    Hur ser jag utdelningen? dyker det bara upp som "Tillgängligt för köp" på mitt konto i Avanza eller måste jag göra något mer?

    Tack så mycket! Har mycket att läsa i din blogg ser jag samt många adds att klicka på ;)

    //Lucas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lucas!

      Stort tack för kommentaren och de vänliga orden! Riktigt kul att det man skriver uppskattas!

      Vad gäller din fråga så kommer dessa pengar på utdelningsdagen att bli tillgängliga att köpa nya aktier för på ditt konto. Du behöver med andra ord inte göra något mer än att äga aktien för att få ta del av utdelningen.

      Må väl och stort lycka till framöver!

      Radera
  3. Hej Utdelningsstugan!

    Tack för en inspirerande blogg!

    Kollade nyss direktavkastningen på en del norska laxbolag och ser att flera ligger högre än Bakkafrost. Vad är det som gör att du väljer just Bakkafrost?

    Mvh Stones & Dividends

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tack för kommentaren och de vänliga orden. Bra fråga!

    Jag gillar stabiliteten i Bakkafrost jämfört med de övriga. Kikar man på mina investeringskriterier ( http://utdelningsstugan.blogspot.se/2016/08/mina-investeringskriterier.html) så tycker jag helt enkelt att Bakkafrost är det företag av laxbolagen som uppfyller dem bäst.

    Må väl!

    SvaraRadera