fredag 17 mars 2017

Leva utomlands med Utdelningsinvestering

Söndagsläsning - bästa blogginläggen från veckan som gått
Sista veckan i januari tillbringade jag och min sambo i Spanien. Södra Spanien vid denna årstiden är visserligen inte bara sol och strand, men fortfarande bra mycket behagligare än i Sverige. En vecka, så här mitt i vintern, får en verkligen att drömma sig bort. Tänk att i framtiden kunna spendera någon månad eller flera månader på en ort likt denna under vinterhalvåret. Satt och räknade med Stefan Thelenius sparkalkylator under veckan och kunde konstatera att det kan bli verklighet inom en inte allt för avlägsen framtid.






Att kunna spendera en större del av vinterhalvåret utomlands är något som både jag och mina sambo har pratat om ända sedan vi började spara ordentligt i början av 2015. Det svenska vädret är verkligen inte roligt denna årstiden och jag inbillar mig att man blir mycket gladare och mår mycket bättre av att faktiskt få se solljus ett par timmar om dagen. Denna gång var vi en bit utanför Alicante och i början av sommaren så var vi en bit utanför Malaga. Vår plan är att helt enkelt reka lite olika områden nu och för att sedan i framtiden kanske kunna köpa ett hus eller lägenhet på någon av orterna. Detta boende skall vi sedan kunna nyttja ett par veckor eller månader varje år.


Hur skall det då bli verklighet?


Ni som följer bloggen vet att jag har som mål att en dag leva på utdelningar. Jag har aldrig konkret pratat om hur mycket pengar det betyder per månad för mig. Som jag skrev ovan så har vi drömmar om att leva ett liv med lite högre standard än nu, där vi inte bara blir fria utan även har möjlighet att leva utomlands delar av året. Jag har valt att använda Stefan Thelenius fantastiska sparkalkylator för att försöka ge en bild av hur prognosen skulle kunna se ut för mig. Både jag och min sambo är övertygade om att utdelningsstrategin är rätt väg för oss att gå så siffrorna jag matat in i Stefans snurra är baserade på att jag fortsätter att investera på samma sätt som jag gör nu. Även min sambo investerar på ett liknande sätt, men det är som bekant inget som redovisas på bloggen. 

Nedan bild är hur prognosen ser ut för mig.




Ovan bild är alltså baserad på hur mitt sparande ser ut idag. Jag har knappt in följande uppgifter i Stefans sparkalkylator. Ingående värde: 445 000 SEK, månadsinsättning: 12 000 SEK, spardisciplin: Utdelningsseglaren och årlig ökad insättning: 2%. Som ni kan se längst upp i bilden så har jag valt en värdeutveckling på 10% per år och en direktavkastning på 3%. 10% i värdeutveckling och därmed  också utdelningstillväxt kan låta väl offensivt, men det är något jag strävar efter. Som ni kunde se i mitt inlägg Utdelningstillväxt - Helåret 2016 så nådde jag endast upp till 8,79% för 2016, men som sagt det långsiktiga målet är 10% per år.

Nu när vi har förutsättningarna klara för oss så kan vi studera bilden lite noggrannare. Som ni kan se så beräknas portföljen att om 13 år vara värd 7 878 058 SEK och då generera 19 695 SEK i utdelning per månad. För mig som utdelningsinvesterare så är det självklart utdelningarna som är det intressanta och 19 695 SEK i månaden känns som en summa som man borde kunna leva ganska gott på. Stefan har även med en funktion för inflation och det visas i bilden ovan som "nuvärde". Jag matade in 2% per år i kalkylatorn vilket känns väl aggressivt, men ger då ett nuvärde på 6 089 995 SEK. Alltså så kommer även utdelningen på 19 695 SEK vara värd mindre om 13 år än idag, om då inflationen ligger på i snitt 2% per år.

Om 13 år så är jag alltså 40 år. Att som 40-åring helt kunna sluta arbeta och endast leva på utdelningar känns helt otroligt och för många så låter det nog helt overkligt. Min kalkyl må vara väl offensiv, men eftersom detta är de mål jag har så har jag valt att räkna så här. Med givna förutsättningar så skulle man kunna leka med tanken att arbeta i 20 år till istället för 13 år. Då skulle mitt portföljvärde landa på 25 320 000 SEK och utdelningen per månad skulle landa på 63 301 SEK. Om 20 år skulle jag alltså vara 47 år gammal och fortfarande ha ca 20 år kvar till vanlig pension. Ränta-på-ränta effekten blir verkligen brutal efter ett par år.


Leva i Spanien


Räcker då pengarna för att kunna leva delar av året i Sverige och delar av året utomlands? För att göra det enkelt för mig så väljer jag ändå att räkna på 19 695 SEK som jag fick fram i kalkylatorn ovan tar ingen hänsyn till inflation i nedan räkneexempel. Kalkylen nedan gäller alltså för kostnader idag och inte justerat för vad saker och ting kostar om 13 år.

Jag kommer även räkna med att vi hyr boende i Spanien i räkneexemplet. Det kommer nästan säkert vara mer fördelaktigt och ekonomiskt att köpa sig ett boende om man skall bo utomlands ett par månader varje år, men eftersom vi endast har hyrt boende hittills så är det också de uppgifterna jag har. Så nedan blir en något förenklad kalkyl av att leva i Spanien en månad under vinterhalvåret. Med i beräkningarna nedan är även kostnaderna för den lägenhet vi i dagsläget bor i här hemma i Sverige. Eftersom kostnaderna är beräknade på hela summorna och ej uppdelade per person så har jag även valt att addera på min sambos framtida passiva inkomster till intäkterna. Eftersom vi sparar ungefär lika mycket och investerar på liknande sätt så har jag helt enkelt valt att ta min beräknade passiva inkomst x2. Totalt inkasserade utdelningar per månad beräknas därmed till 39 390 SEK per månad.


Budget leva i Spanien 1 månad



Kostnad lägenhet Sverige6400
Inkl el, bredband, hemförsäkring, osv
Hyra bostad Spanien:10 000
Inkl el, bredband, osv
Hyra bil Spanien:2 000
Inkl Bensin, försäkring (ca 100 mil)
Mat + nöje14000
Inkl Resturangbesök, mat, osv.
Totalt kostnader32 400

Ovan kalkyl är som ni kan se väldigt förenklad. Vi har gjort alldeles för dåligt research för att kunna gå in i en detaljerad budget, men trots det så känns det ju ganska bra att se att våra tänkta intäkter klart överstiger budgeten. Kort om de olika utgiftsposterna och hur jag har räknat nedan.

Lägenhet Sverige: Denna post har vi riktigt bra koll på. Här har jag helt enkelt tagit ett snitt av de kostnader vi haft för vårt boende senaste 12 månaderna. Självklart kan denna post förändras över åren då vi mest troligt kommer att flytta inom 13 år, men i ovan kalkyl beräknar jag med de kostnader som vi har idag.

Hyra bostad Spanien: Nu senast när vi var nere så hyrde vi ett hus och betalade då endast 1 500 SEK per vecka. Det var ett nyrenoverat hus med 3 sovrum och dessutom pool på tomten. Väldigt lyxigt och hög standard med andra ord. Dessutom låg huset nära till stranden, restauranger och butiker. Inte mycket mer man kan kräva. Priset var lite av ett kompispris och dessutom under lågsäsong. I budgeten ovan har jag räknat med 2 500 SEK per vecka, vilket känns mer rimligt för ett liknande hus under lågsäsong. Totalt för denna post landar vi på 10 000 SEK per månad.

Hyra Bil Spanien: Att hyra bil i Spanien är billigt. Vi räknar med ca 500 SEK för en månad och sedan tillkommer bensin. Anledningen till att vi räknar med bil är för att man eventuell vill åka på några utflykter om man skall vara nere en hel månad. På orten vi var på senast var det endast 10 mil tur och retur från flygplatsen, men jag har räknat med 100 mil bensin i budgeten. Försäkring är en annan sak man får titta närmare på här då biluthyrare ofta vill kränga på en en försäkring, men vad jag hört skall det bästa vara ett tillägg på hemförsäkringen för detta. Totalt landar vi på ca 2000 SEK per månad.

Mat och nöje: Den svåraste kategorin att räkna på såklart. Här skulle man kunna räkna hur högt eller lågt man vill. När man bara åker en vecka så dricker man och äter väldigt gott varje dag. Jag tänker att om man är nere en hel månad så måste det bli lite mer vardag över det hela. I ovan budget så har jag räknat med att man för två personer äter ute för ca 1500 SEK per vecka och man äter hemma för ca 500 SEK. Vad vi upptäckte nu senast när vi var i Spanien under lågsäsong är att man kan äta ute på restaurang väldigt billigt. Vi åt nu senast ute alla kvällar och snittade på mellan 100-300 SEK per person och då ingick ett par glas vin. Riktigt prisvärt alltså! Även matvaror i butikerna ligger likvärdigt med våra svenska matbutiker om man besöker de större kedjorna. För säkerhetsskull så har jag tagit höjd med en extra 1000 SEK per vecka i budgeten för att verkligen kunna leva gott när man är borta. Totalt landar vi alltså på 3500 SEK per vecka eller då 14 000 SEK för 4 veckor i denna kategorin. Då skulle antagligen även mindre utflykter, klädinköp och hygienartiklar kunna inkluderas. I Sverige just nu spenderar vi ca 2000 SEK per månad på matvaror och hygienartiklar så det känns som att det borde finnas lite spelrum i budgeten.


Slutsats


Med ovan något förenklade budget så skulle vi om 13 år alltså enkelt klara oss att leva ett par månader i Spanien varje år. Vi skulle dessutom få ca 8 000 SEK över varje månad som vi skulle kunna fortsätta bygga på vår utdelningsmaskin med. Lägger man där till att man kanske kan hyra ut sitt boende i Sverige medans man är borta så blir budgeten ytterligare lite bättre. Kan vi dessutom hålla en utdelningstillväxt över inflationen så kommer utdelningarna fortsätta växa helt av sig själva och kommer för varje år vi är lediga ge oss mer och mer pengar. Motiverande att se det svart på vitt att om vi bara fortsätter att gneta på och spara och investera så kommer vi inom kort inte bara kunna leva på utdelningar utan även tillbringa de mörkaste månaderna på sydligare breddgrader om vi så önskar.

Självklart så kan vår situation förändras flera gånger under de här 13 åren. Till exempel så kommer antagligen ett husköp bli aktuellt och inte omöjligt kommer det barn in i bilden. Detta är självklart saker som kommer förlänga sparkalkylen några år, men som sagt om 13 år är jag bara 40 år och om vi skulle kunna få vänta 1-5 år till innan vi kan leva på utdelningar så hade det varit helt ok då både barn och hus är saker vi båda vill ha. 


Ytterligare en tanke är att budgeten ovan gäller för en månad utomlands + att vi samtidigt betalar för vårat vanliga boende i Sverige. De övriga 11 månaderna som vi då skulle tillbringa i Sverige skulle generera ett väldigt stort överskott eftersom vi då slipper alla kostnader i Spanien som är högre än de vi har i Sverige. Om man tar med det i beräkningarna så skulle detta överskott kunna sparas för att finansiera den månad som vi vill bo i Spanien och man skulle därmed kunna kapa ytterligare något eller några år från kalkylen tills drömmen kan bli verklighet.

Det finns flera osäkerhetsfaktorer i både sparkalkylen och budgeten för att leva i Spanien, men jag tycker ändå det är kul att ställa upp lite långsiktiga mål som detta. Som ni vet så lägger jag ju varje år upp mål för helåret, men nu för första gången kunde ni alltså lite mer i siffror läsa om mitt långsiktiga mål att leva på utdelningar.

Vill även passa på att nämna att detta inlägg är inte sponsrat av Stefan Thelenius, jag gillar helt enkelt hans verktyg och tipsar därför gärna om hans sida och tjänster. Så stort tack för verktyget Stefan!



Missa inga inlägg framöver! Anmäl dig till mitt nyhetsbrev här.

Må väl och ha en fortsatt skön söndagskväll!


Stöd bloggen genom att dela detta:



Photo Credit: pixabay


14 kommentarer:

  1. Jag kan tycka att din antagna värdeökning är väl offensivt satt, du borde nog även räkna på sämre scenarion också. Hursom är det inspirerande inlägg men komihåg att historisk avkastning inte är en garanti för fratida resultat ;-)

    Trevligt att verktyget kommer till användning oavsett :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan!

      Tack för din kommentar.

      Jag håller med dig om att estimaten är väl offensiva och jag tror till och med att jag nämner det i texten någonstans. Jag väljer dessa siffror eftersom jag letar efter bolag som har potential att öka sin utdelning i snitt med 10% per år under många år framöver. Självklart väldigt svårt, men det är vad jag strävar efter och därmed också siffrorna jag använder!

      Riktigt vasst och enkelt utformat verktyg, jag hoppas att fler får upp ögonen för det i och med min text ovan.

      Må väl och trevlig helg!

      Radera
  2. Mycket bra verktyg som jag själv använt mig av. Låter som en god idé att hyra bostad i Spanien, vi har själv funderat på om vi ska köpa bostad eller hyra bostad i Asien och kommit fram till att det enklaste är att hyra. Dock är det knepigt om man hittar ett område man trivs i, det kanske är upptaget nästa år man kommer dit. Hade varit skönt med en permanent bostad, men det är ju ett nöje som kostar, då det kanske inte är enkelt att hyra ut under svenska sommarhalvåret då det är som varmast i det landet och inte så jättemånga turister. Uschiamej, det är knepigt det här ;) Många val och tankar. Den hemskaste tanken är nog ändå den att "tänk om vi inte vill bo på plats xxx", att det i själva verket har varit resan mot ekonomisk frihet som varit det vi har uppskattat och sen efter en vinter i värmen tänker "var det inte mer än så här". Känner en som flyttade till Thailand och han kunde konstatera två saker: 1) Dem gråa vardagen kommer där också, det är stor skillnad att bo nånstans som turist och att bo där som boende och 2) Värmen var sjukt jobbig på sommaren, gick inte göra knappt nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!

      Tack för din kommentar och att du delar med dig av dina erfarenheter. Väldigt intressanta reflektioner, speciellt vad gäller dina frågor i slutet av inlägget. Jag är övertygad av oavsett vilken ekonomisk situation man har så kommer en vardag infinna sig. Min förhoppning är att den inte skall behöva vara grå utan att man kan ägna tiden åt det man tycker är kul, i mitt fall till exempel att skriva och skapa mera. Men allt det är ju saker som man först får reda på dagen när man är i må.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  3. Tack för artikeln en i raden av många jag läst med behållning. Och även jag har använt Stefans kalkylatorer frekvent, så tack Stefan återigen. När det var dags att kasta loss från det ordinarie arbetslivet, tänkte jag Spanien precis som ni. Surfade runt och hamnade så småningom här på Norra Cypern. Detta var för 2 år sedan och jag ångrar det inte. Framförallt, var det det oturistiga livet, obefintlig kriminalitet och en bättre prisstruktur som avgjorde frågan. Rekommenderar ett besök innan slutgiltigt beslut. Valde att köpa bostad, bl.a för att få tillgång till en bankränta på 12% på insatt kapital, med motsvarande eu-garantier som hemma.
    För- och nackdelar givetvis som överallt annars. Lycka till på vägen mot målet, oavsett vilket!
    Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dan!

      Tack för din kommentar och de värmande orden! Tack också för tipset, det skall vi definitivt spana in innan vi eventuellt väljer vart vi vill köpa någonstans. Det låter ju som ett riktigt bra alternativ!

      Må väl och lycka till!

      Radera
  4. Om du gör kostnadsberäkning på årsbasis så blir det enklare att följa för oss läsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för kommentaren och feedback. Jag skall ta med mig den till framtida beräkningar och eventuellt då presentera kostnaderna på årsbasis istället.

      Må väl!

      Radera
  5. Att välja land är kanske inte det lättaste - Spanien är visserligen billigare än Sverige, men det finns andra länder som kanske lockar. Skatter är en fråga man bör titta ganska noga på: hur mycket betalar man och vad vill man ha för service ? Exemplet Sverige så får du ganska mycket service men kvalitén försämras gradvis och kostnaden är hög. Österrike, Nya Zeeland eller Ecuador ger bättre valuta för pengarna!
    Se så finns det väldigt många andra faktorer att väga in, som språk, prisstruktur, tillgänglighet och kultur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Redaktionen!

      Tack för din kommentar och för att du delar med dig av dina erfarenheter. Ja att välja plats är absolut inte lätt och det lär ta flera år innan vi hittar ett ställe som vi båda gillar. Tills dess är att hyra ett väldigt bra alternativ för oss och kanske även efter pensionering, precis som jag räknat med i kalkylen ovan.

      Må väl och lycka till!

      Radera
  6. Intressant artikel! Vi har haft lgh i Spanien sedan 2014. Årlig kostnad är 40tsk. Sedan tillkommer el och vatten räkningar beror hur mycket vi förbrukar. Jag åker dit ca 6ggr/år o biluthyrning ofta ligger på 100kr/d. Vi går ut o äter varje dag o träffa vänner mycket ofta. Genomsnitt matkostnad för 2per är 80€/d. Våra grannar hyr ut sina lgh för 800-1200€/vecka, beror på låg eller hög sesön. Längre uthyrning blir säkert billigare per dag. Jag tror att dina beräkningar avviker med mina. Vi bor söder om Alicante.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar. Riktigt kul och intressant att läsa om hur ni valt att göra och vad det kostar er. När ni nyttjar det såpass frekvent så känns det absolut som att ni sparar pengar på att äga boendet där nere.

      Må väl och lycka till framöver!

      Radera
  7. Intressant inlägg. Är i samma ålder som du och det går inte en dag utan att jag tänker på den dagen jag själv kan bestämma när och hur lång tid om året jag ska tillbringa i värmen. Jag ska faktiskt ner till Kroatien över påsken och kika på lite olika objekt. Tanken är att jag och sambon ska ha en lägenhet som vi både själv kan använda men även hyra ut. Kassaflödet bör enligt beräkningar bli positivt och det blir en win-win för oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din kommentar! Kul att läsa om era planer, återkom gärna om det blir av och hur det blir ekonomiskt för er! Det låter ju helt klart som en win-win!

      Må väl och lycka till!

      Radera